GamersNET.nl V4 Logo
GamersNET.nl V4 Games
Might & Magic: Clash of Heroes review
Might & Magic: Clash of Heroes logo

Might & Magic: Clash of Heroes review

Might and Magic is een franchise die slechts een paar jaar jonger is dan de The Legend of Zelda-franchise en dus draait deze franchise al een aardig tijdje mee. Of Might and Magic: Clash of Heroes leuk genoeg is om nog meer delen in de serie te rechtvaardigen, dat lees je in deze review.

Het komt vaak genoeg voor dat er in een RPG puzzelelementen verwerkt zitten, zoals bijvoorbeeld het oplossen van puzzels om door een dungeon heen te komen. Dit zijn dus eigenlijk RPG's met puzzelelementen. Het omgekeerde, puzzelgames met RPG-elementen, komt ook voor, maar wel een stuk minder vaak. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Puzzle Quest: Challenge of the Warlords, een game die uitkwam voor bijna alle platforms, inclusief de iPhone. Ook Might and Magic: Clash of Heroes is meer een puzzelgame met RPG-elementen dan een RPG met puzzelelementen en dat blijkt opnieuw een bijzonder goede combinatie te zijn.

Vijf personages, één verhaal
Hoewel het verhaal van Might and Magic: Clash of Heroes net iets extra's krijgt als je ook eerdere Might and Magic-games hebt gespeeld, is enige voorkennis over de serie absoluut niet nodig. In Might and Magic: Clash of Heroes kruip je afwisselend in de rol van een van de vijf jonge hoofdrolspelers van dit spel, waardoor je elk gedeelte van het spel door de ogen van een ander personage ziet. Niet alleen je personage is dan anders, maar ook het leger waar je gevechten mee aangaat krijgt hierdoor een flinke verandering. Speel je als de elf Anwen, dan heb je allerlei natuurwezens met hun bijbehorende krachten tot je beschikking, maar als je als een van de andere personages speelt kan het voorkomen dat je een leger demonen met helse krachten tot je beschikking hebt. Kortom, genoeg variatie dus, wat de game behoorlijk ten goede komt. Want hoewel het principe achter het vechten telkens hetzelfde is, zorgen de verschillende skills van de diverse legers voor de nodige strategische variatie.

De basis van het vechten is vrij eenvoudig. Op het speelveld verschijnen je manschappen in drie verschillende kleuren. Als je een verticale rij van drie of meer van dezelfde kleur creëert, dan zullen deze manschappen na een bepaald aantal beurten aanvallen. Maak je een horizontale rij, dan ontstaat er een muurtje dat voor extra verdediging zorgt. Je tegenstander doet hetzelfde en als een van zijn troepen door jouw verdediging weet te dringen dan krijg je schade en gaat je HP omlaag.

Het wordt al snel een stuk moeilijker als je merkt dat je niet zomaar alle speelstukken met elkaar om kunt wisselen, zoals je dat bij andere puzzelgames tegenkomt. Je kunt manschappen die aan het begin van een rij staan naar het begin van een andere rij verplaatsen en ook kun je manschappen laten verdwijnen, waardoor soms ook de gewenste drie-op-een-rij ontstaat. Dit is even wennen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt merk je al snel dat het nog best makkelijk is. Tenminste, totdat de geavanceerde troepen en puzzels hun intrede doen...

Meer dan alleen een basis
Naast de standaard troepen heb je ook nog wat meer geavanceerde troepen, die er langer over doen om zich 'op te laden' voordat ze aanvallen. Bovendien heb je ook nog kampioenen, waarbij je vier troepen in een vierkantje achter je kampioenen moet plaatsen. Dit is een behoorlijke klus en hoewel je een ongelofelijk sterke aanval kunt doen als het je lukt, betekent het wel dat je eventjes niet op de rest van het slagveld kunt letten, wat fatale gevolgen kan hebben.

De verschillende soorten troepen zorgen voor aardig wat variatie en je strategisch inzicht wordt soms behoorlijk op de proef gesteld, wat in dit geval alleen maar fijn is. Hierdoor is Might and Magic: Clash of Heroes namelijk niet een simpel puzzelspelletje met wat RPG-elementen, maar een ongelofelijk verslavende en uitdagende game. Tel daar ook nog eens bij op dat zowel jouw troepen als die van je vijanden ervaring kunnen krijgen en daardoor sterker worden en je zult begrijpen dat deze game behoorlijk wat diepgang heeft. En dan zijn er ook nog eens de puzzeluitdagingen en extra doelen tijdens gevechten.

Nog meer!
Nog meer? Ja, nog meer. De puzzeluitdagingen zijn kleine puzzels, waarbij je binnen een bepaald aantal beurten het leger van je vijand met de grond gelijk moet maken. Dit vergt vaak nog behoorlijk wat denkwerk, maar voegt nog wat heerlijke extra uitdaging aan de game toe. Ook heb je bij sommige gevechten nog extra doelen. Zo zijn er gevechten waarin je ook nog eens een voorwerp of persoon moet verdedigen, zijn er gevechten waarbij je een muur achter de vijand moet raken op bepaalde plekken en ga zo maar door. De eerste keer dat ik zo'n gevecht tegen kwam was ik bijzonder blij verrast met dit extraatje, omdat het niet alleen wat meer variatie in het spel bracht maar er ook voor zorgde dat ik mijn strategie opeens compleet aan moest passen en het toch net weer een stukje pittiger werd.

Je hebt me in deze review al een paar keer horen zeggen dat het spel door bepaalde dingen net iets pittiger werd. Dit wekt misschien de gedachte dat Might and Magic: Clash of Heroes niet toegankelijk genoeg is voor meer casual spelers of beginnende spelers. Dit is echter absoluut een foute gedachte, want een van de vele sterke punten van deze game is juist dat het toegankelijk blijft voor iedereen, ondanks de extra uitdagingen. De leercurve is namelijk bijzonder prettig en je krijgt niet opeens van allerlei nieuwe dingen te verwerken waardoor je door de bomen het bos niet meer zou zien. Bovendien is er ook nog eens een multiplayer, waarin je met slechts één gamecartridge en twee Nintendo DS-en tegen een vriend of familielid kunt vechten. Deze multiplayer is niks speciaals, maar wel weer een heel leuke toevoeging.

Ik zou het alweer bijna vergeten, maar deze game heeft ook stukken waarin je steden moet verkennen op zoek naar vijanden of voorwerpen. Ook dit gedeelte is goed uitgewerkt, hoewel ik hierbij wel de kanttekening wil plaatsen dat er relatief weinig te verkennen valt. Dit komt doordat je bij elk personage in een nieuwe stad zit, waardoor het gebied dat je kunt verkennen vaak vrij klein is. Eigenlijk is dit het enige echte minpunt wat ik heb kunnen ontdekken aan dit spel, wat eigenlijk vooral voortkomt uit het feit dat het spel zo leuk is dat ik het absoluut leuk zou vinden om nog meer te kunnen verkennen, nog meer te kunnen doen, nog meer te kunnen vechten.

Ik kan niet anders zeggen dat Might and Magic: Clash of Heroes een bijzonder leuk en verslavend spel is, dat voorlopig nog wel even in mijn Nintendo DSi blijft zitten. Het puzzelelement is bijzonder goed uitgewerkt, met extra uitdagingen in allerlei vormen. Toch blijft het spel toegankelijk, waardoor het voor een grote groep gamers geschikt is. Deze game is dus zeker een aanrader en zal dit waarschijnlijk nog wel een behoorlijke tijd blijven.

Marjolein van Diejen