GamersNET.nl V4 Logo
GamersNET.nl V4 Games
Tropico 4 review
Tropico 4 logo

Tropico 4 review

Wie wil er nou niet de baas zijn van zijn eigen tropische paradijsje? Pittoreske boerderijtjes bouwen op de prachtige groene heuvels, prachtige resorts bouwen aan een hagelwit strand, ervoor zorgen dat iedereen die je tegenspreekt een ‘ongelukje’ krijgt… Tropico 4 is net zoals zijn voorganger Tropico 3 geen game die Simcity op een tropisch eiland is, maar een game waarin ook politiek en humor een belangrijke rol spelen. De humor en politiek uit Tropico 3 is ook in Tropico 4 weer terug te vinden, maar dat is niet per definitie positief…

Tropico 3 was een heel toffe game en kreeg hier op GamersNET van mij een 8.2. Daarbij was een van de minpunten die ik noemde dat de game op sommige momenten wel heel erg aan Grand Ages: Rome, een game van dezelfde ontwikkelaar, leek qua sfeer en algehele feeling. Ook in Tropico 4 wordt er geleend uit eerdere games van dezelfde ontwikkelaar, maar voor mij gaat het in dit geval toch echt iets te ver. De game lijkt zo erg op zijn voorganger dat het bijna beschamend is. De interface is iets veranderd, er zijn wat extra facties natuurrampen en gebouwen toegevoegd, maar veel meer is het niet.

Ook qua graphics zit er niet veel verschil tussen beide games. Tropico 4 is grafisch iets mooier, maar alle gebouwen en icoontjes in de interface zien er nog exact hetzelfde uit. Natuurlijk, het is fijn dat je als ‘veteraan’ makkelijk alles kunt herkennen, maar er zijn natuurlijk wel grenzen. Hoewel ik Tropico 4 nog steeds een geweldige game vind om te spelen, ben ik toch teleurgesteld in ontwikkelaar Haemimont Games. Tropico heeft namelijk een geweldig concept en een nieuw deel in de serie verdient dus ook een betere behandeling dan een copy-paste uit het vorige deel.

Na een tropische regenbui komt zonneschijn
Bovenstaande alinea’s doen wellicht vermoeden dat Tropico 4 een slechte game is, maar dat is absoluut niet zo. Ik heb namelijk opnieuw heel erg veel plezier beleefd aan het spelen van deze game. De humor en de sfeer zijn nog steeds geweldig en de kleine toevoegingen aan de game zijn allemaal positief. Zo kun je nu ook extra opdrachten krijgen van zowel de inwoners van Tropico als van buitenlanders, wat je weer allerlei voordelen op kan leveren. Een buitenlandse investeerder zal je wellicht vragen om een aantal mijnen te plaatsen zodat hij de resulterende grondstoffen kan verkopen, wat bijvoorbeeld betekent dat je doel is om duizend eenheden metaal te exporteren. Dit levert een beloning op voor de staatskas of je eigen Zwitserse bankrekening en later kun je het aanbod krijgen je prijzen met 10% te verlagen, om zo de concurrentie uit te roeien. Ook dit levert weer extra geld op, hoewel je uiteraard ook kunt weigeren. De personages die je dit soort doelen geven zijn divers en dit maakt dat je je meer betrokken voelt bij je eiland.

Ook op het gebied van handel is er een Tropico 4 wat veranderd. Waar je in Tropico 3 alleen maar goederen kon exporteren, kun je ze nu ook importeren. Je hoeft dus in theorie niet zelf meer eten te verbouwen, maar kunt het importeren vanuit andere landen indien je daar het geld voor hebt. Bovendien kun je nu van je eiland een echt industrieel eiland maken door heel veel grondstoffen zoals hout, metaal en tabak te importeren en deze vervolgens in grote getalen te verwerken in fabrieken om meubels, sieraden en sigaren te maken. Op economisch gebied heb je dus meer opties en ook op politiek gebied is er meer te doen. Je kunt nu ministers aanwijzen voor bepaalde posten, wat je toegang geeft tot extra verordeningen en in plaats van twee buitenlande facties zijn er nu vijf. De Verenigde Staten en Rusland zijn nog steeds het belangrijkste, maar doordat ook de Europese Unie, China en het Midden-Oosten om de hoek komen kijken, is er net iets meer variatie en is het allemaal net iets minder zwart-wit. Want niet alleen Rusland is communistisch, ook China is dit. Dit zorgt ervoor dat je op een gegeven moment moet kiezen of je het communisme in Rusland of in China beter vindt en dat beïnvloedt uiteraard je relatie met de beide landen.

Radio TNT
Een laatste punt wat ik in deze review aan wil halen, is de sfeer. Zoals in Tropico 3 is ook hier de sfeer weer heel goed, maar ik mis DJ Juanito, de presidentsgezinde radiohost van het eiland Tropico. In deel 3 werden situaties op het eiland duidelijk gemaakt aan de hand van zijn commentaar, waardoor je bij een invasie vanuit Rusland de quote “I think I have some bad news. Russian warships have been spotted off the coast of our island, I think our little island's days are numbered. Don't the Russians know that our El Presidente can easily chase them off with a baseball bat?” te horen kreeg. Sommige spelers vonden Juanito irritant, maar je kon hem vrij makkelijk uitzetten en hij voegde net dat beetje ‘speciale’ sfeer toe aan de game.

Tropico 4 zorgt bij mij voor gemengde gevoelens. De game is weer heel leuk om te spelen, maar het is eigenlijk gewoon een geüpdate rerelease van Tropico 3. Overweeg je om deze game te kopen en heb je Tropico 3 nog nooit gespeeld, dan zou ik aanraden de Gold Edition van Tropico 3 te halen op Steam. Deze kost maar 15 euro en is bijna hetzelfde als Tropico 4, die op Steam 45 euro kost. Ben je een fan van Tropico 3 dan is Tropico 4 zeker een aanrader, maar wellicht niet voor de volle mep en is het dus beter om te wachten totdat de game in prijs is gedaald.

Wil je meer weten over Tropico 3, waar Tropico 4 erg op lijkt? Lees dan snel onze review van deze game.
Tropische sfeer is geweldig
Verbeteringen voegen echt iets toe