Review: LEGO DC Super-Villains

Het nummer Joker and the Thief van de band Wolfmother knalt door de speakers terwijl op het scherm bekende DC schurken langskomen; het is tijd voor LEGO DC Super-Villains. Dit keer niet gebaseerd op Harry Potter, Batman of Frodo, maar op het DC-universum! LEGO DC Super-Villains pakt een aantal dingen anders aan dan zijn voorgangers, maar is dit genoeg om ons weer uren speelplezier te geven?

TT Games wijkt af van oude vertrouwde formule?!

LEGO DC Super-Villains trapt gelijk goed af met één van zijn leukste nieuwe features. Als speler krijg je de mogelijkheid om een eigen character te maken. Als ‘Rookie’ ben je onderdeel van het verhaal, je moet undercover gaan bij de slechteriken. Naarmate de tijd verstrijkt krijg je nieuwe krachten, die je direct aan kunt passen in het customization-menu. Er zijn heel veel aanpasmogelijkheden, van je uiterlijk tot je superkrachten. Hoewel ‘Rookie’ er niet altijd bij is en niet voorzien is van voice-over, voelt het toch alsof je je stempel kunt drukken op het spel en krijgen de levels waar jouw personage wel in zit iets meer gewicht.

Ook met het verhaal is TT Games een andere weg ingeslagen. Ditmaal geen comic, film of serie die nagespeeld wordt. Arthur Parsons, Head of Design die recent met Gamersnet sprak, wilde graag iets doen met de slechteriken uit het DC-universum en zo kwam het plot tot stand. Zoals altijd is er een vete tussen de superhelden, de Justice League en de vele superschurken. Tot daar ineens het Justice Syndicate verschijnt en de superhelden wegzapt.

Hoewel het verhaal vernieuwend was, ondervond ik toch op sommige momenten veel herhaling. Dit valt vooral te wijten aan het enorme aanbod van speelbare characters. Je bent heel lang bezig met het bij elkaar verzamelen van alle schurken, wat al snel repetitief aanvoelt.

De kracht zit hem in herhaling

Met deze twee nieuwigheden zou je bijna gaan denken dat de LEGO-franchise niet meer is zoals we hem kennen. Niets is minder waar, de kern blijft staan. Er zal nog steeds veel gepuzzeld moeten worden. Van constructies uit elkaar slaan om er iets anders van te bouwen, tot schakelaars omhalen waar alleen bepaalde personages bij kunnen dankzij hun superkracht. Zoals altijd schakel je tussen verschillende personages om hun krachten te bundelen. Dit kan soms vermoeiend en vertragend zijn; zeker wanneer er vier verschillende personages rondrennen, is het schakelen soms lastiger en duurt het allemaal net iets langer dan gehoopt. De AI van de personages waar je niet mee speelt, laat ook nog wel eens te wensen over. De keren dat ik de dood tegemoet ben gekletterd omdat één van mijn teamgenoten in de weg hing bij een hangladder, ben ik maar gestopt te tellen.

De LEGO-franchise blijft er goed uitzien, zo ook LEGO DC Super-Villains. De wereld en levels zijn heerlijk kleurrijk, helder en scherp. Ondanks de ontelbare hoeveelheid speelbare karakters zijn deze, mede dankzij hun uiterlijk, goed van elkaar te onderscheiden. Hoewel de humor in dit deel veel minder aanwezig is dan vorige delen, blijft er genoeg te grinniken voor jong en oud.

LEGO DC Super-Villains is en blijft, ondanks de nieuwe features, in de kern een typische LEGO-game. Hoewel er nieuwe dingen gedaan worden, vernieuwt dit de game niet wezenlijk. Dit is noch slecht, noch goed. Wanneer je inmiddels wel klaar bent met de blauwdruk die TT Games op elke game toepast, dan kan je deze beter overslaan. Fans van de DC-franchise kunnen hun hart weer opgelucht ophalen, mits ze voorbereid zijn op wat herhaling hier en daar. LEGO DC Super-Villains geeft uren speelplezier, enorm veel personages en een berg herkenning.

• De welbekende LEGO-formule
  • Nieuwe features
  • Ziet er weer erg strak uit