Review: Overwatch (Nintendo Switch)

Dat ik enthousiast was over deze port is een understatement. Ik heb de dagen afgeteld en heb alle info en gameplay-beelden verslonden alsof mijn leven ervan af hing. Overwatch fangirl is wel hoe je me kan noemen. Op de PlayStation 4 staat Overwatch nog dagelijks op de planning en heb ik een zilveren portret met drie sterren. Om precies te zijn: Level 804. Met een enorm optimisme begon ik mijn avontuur op de Switch. Maar wat een enorme domper is het dan als je erachter komt dat het allemaal niet naar behoren werkt.

Overwatch is een vrolijke, kleurrijke shooter waar je kan kiezen uit maar liefst 31 verschillende speelbare karakters. Samenwerken met je teamgenoten is een absolute must om succesvol te kunnen zijn in deze game. Het is de bedoeling om samen een doel te volbrengen, zoals het duwen van een payload of het veroveren van een punt. Ieder karakter heeft andere abilities en wapens. Ben je geen Overwatch-veteraan? Dan raad ik je aan om eerst onze oorspronkelijke Overwatch review te lezen.

Het is inmiddels ruim drie jaar na de initiële release van Overwatch en dus zijn we flink wat content rijker. Er zijn flink wat heroes toegevoegd en ook qua cosmetics mogen spelers niet klagen. Dat is meteen een groot voordeel van de versie op de Switch: Er zit meteen al een shitload aan content bij in vergelijking met drie jaar geleden. Veel nieuwe maps, unieke game modes en de recent toegevoegde role queue zorgen ervoor dat je meteen in de actie kan springen en je geen moment meer hoeft te vervelen.

Traag, traag en nog eens TRAAG

Dat deze versie wat minder krachtig is dan op andere platformen was te verwachten. Waar ik geen rekening mee had gehouden is een game die zo traag en buggy reageert dat het geheel bijna onspeelbaar wordt. De Nintendo Switch heeft het duidelijk erg zwaar en dit resulteert zich meer dan eens in schoten die compleet missen of spelers die op miraculeuze wijze in een milliseconde tien meter verderop staan. Vooral karakters als Reinhardt en Tracer hebben het enorm zwaar te voortduren. De charge van tank-hero Reinhardt wordt regelmatig flink vertraagd of er gebeuren erg bijzondere dingen tijdens het uitvoeren van zijn abilities. Ook tijdens het meppen met je wapen is de vertraging flink voelbaar op een niveau waarop je het liefst je controller uit het raam wilt flikkeren en in de foetus-houding wilt gaan janken.

Totaal tegen mijn verwachting in loopt de game in handheld-modus een stuk soepeler. Waaraan dit ligt is mij totaal niet duidelijk, aangezien ik het tegenovergestelde had verwacht. Ook zien de kleurrijke maps er geweldig uit op het scherm. De controls zijn wel even wennen, maar voor het beste (en minst frustrerende) resultaat kan men het beste in deze modus blijven spelen.

Nieuwe besturing

De gyro-besturing is een lastig onderwerp. Er zijn spelers die dit helemaal het einde vinden maar helaas ben ik er daar niet één van. De game is al vertraagd en buggy en vervolgens wordt er daar ook nog een gyro-besturing aan toegevoegd. Dit zorgt er in mijn geval voor dat de hele besturing naar de klote gaat en richting geven aan je schoten echt niet te doen is. Kort gezegd, je bent eigenlijk de volledige controle over je karakter kwijt. Ben je niet van plan om de nieuwe controls te gebruiken, dan kan deze uitgezet worden zodat je op de reguliere manier kan verder spelen. Gelukkig!

Ik kan me voorstellen dat deze controls een nieuwe dimensie brengen aan de game wanneer deze goed werken en je flink geoefend bent in de gyro-controls. Je moet ook zeker zelf uitproberen of je het wat vindt of niet. Het is een gevalletje “you either love it or you hate it”. Bij mij was het laatste het geval. Voornamelijk omdat dergelijke snufjes niet werken wanneer de game niet naar behoren functioneert.

Achievements

Voor alle trophy hunters onder ons is er goed nieuws. De Nintendo Switch kent geen achievements-systeem, maar hier heeft Blizzard wat op bedacht. De achievements worden namelijk in-game uitgedeeld, waardoor je toch mee kan genieten van de sprays die sommige mijlpalen vieren. Iets waar ik zelf nog helemaal niet over had nagedacht, maar zeker goed opgelost is door Blizzard. Creatief en zeker een leuk extraatje.

Het was een leuke poging, maar dit is geen geslaagde port van Overwatch. Als er een game gekocht wordt mag men verwachten dat de game naar behoren werkt. Werkt deze niet zoals deze zou moeten werken en wordt dit niet opgelost door patches of updates vraag ik me af hoe serieus Blizzard bezitters van een Nintendo Switch neemt. Overwatch is een topgame, maar gewoon niet op deze console.

• Veel content
  • Achievements

• TRAAG!
  • Bugs
  • Functioneert niet naar behoren

5.5

1.
    Anoniem-2017683286's avatar

Het is inderdaad niet de beste manier om het spel te spelen, maar de dingen die jij aangeeft heb ik niet.

2.
    Anoniem-1001564982's avatar

Ik heb zelf geen last van bugs, het functioneerd bij mij gewoon en is niet traag. Ligt het niet gewoon aan jouw verbinding? Want als het aan de game lag, had ik hier zelf ook wel last van gehad.

3.
    Mieke Schoester's avatar

@Anoniem-1001564982: Ik heb een hele goede verbinding en ook nooit problemen gehad met de verbinding op m’n Switch. Als ik slechte verbinding zou hebben, zou ook handheld-modus moeten falen. Het is mij een enorm mysterie allemaal.

4.
    Anoniem-457079297's avatar

@Mieke Schoester: Ik lees dit ook niet in andere reviews. Wel dat 30 fps laag is, maar dat weet je als je het spel koopt. Eigenlijk herken ik geen van je minpunten in het spel, dus zou nog eens goed onderzoek doen en dan kijken wat dat doet met de review

5.

@Anoniem-457079297: op Kotaku waren de klachten anders ook niet al te mals. Daar vormde lag ook de grootste ergernis.

6.
    Anoniem-1201594725's avatar

Eigenlijk ergens wel vreemd dat Overwatch zo slecht draait. Ze hebben ervaring met het porten van games op de Switch; en met goed success ook nog IMO. Diablo III draait erg lekker en speelde heel goed weg.

Jammer dat ze een port maken, waar niemand in eerste instantie om vroeg, rushen en slecht uitbrengen. Ze hadden hier makkelijk de tijd voor kunnen nemen. Ik hou Switch nieuws goed in de gaten maar heb nergens de hype train zien passeren voor Overwatch op de Switch….