Outcast: Second Contact – Hands-on

1999 was een goed gamejaar. Met Silent Hill legde Konami de basis voor een nieuwe franchise en Epic bracht ons Unreal Tournament, een game die bijna twee decennia na dato nog steeds fanatiek gespeeld wordt. Rockstar jaagde fatsoensrakkers wereldwijd de kast op met Grand Theft Auto 2 en Crazy Taxi zorgde ervoor dat duizenden scholieren bleven zitten. Tussen al die AAA-drukte verscheen ook Outcast, een action adventure-game van de Belgische ontwikkelaar Appeal. Outcast was een stuk minder bekend bij het grote publiek, maar razend populair bij critici en zijn trouwe schare fans. Nu, 18 jaar later, verschijnt er een HD-remake van Outcast. Iets wat we van Silent Hill, Unreal Tournament, GTA 2 en Crazy Taxi niet kunnen zeggen.

Impact

Outcast was in 1999 een revolutionaire game en is, zelfs voor huidige standaarden, best indrukwekkend. Het spel liet je een grote open wereld verkennen, waarin letterlijk alle personages hun eigen verhaal hadden. Iedere inwoner was aanspreekbaar en allemaal hadden ze hun eigen dialogen en emoties. Het was bovendien zaak om de inwoners te vriend te houden, want jouw keuzes hadden invloed op de gameplay. Jouw gedrag tijdens je missie om de planeet Adelpha te bevrijden van de Talan-bezetters, beïnvloedde hoe de bewoners op je reageerden en hoezeer ze bereid waren om je te helpen. De impact van keuzes ging zelfs nog verder. Slaagde je er bijvoorbeeld in om een boer te overtuigen te stoppen met zijn rijstproductie, dan werden de soldaten in de omringende gebieden zwakker. Dergelijke impact zijn we, zelfs in 2017, niet gewend in een open wereld-game.

Ook de sfeer in Outcast is zeer overtuigend. De ontwikkelaar zelf omschreef het als “Avatar meets Indiana Jones” en hoewel dat een treffende analogie is, kreeg ik zelf ook dikke Star Wars-vibes. Dat komt deels door het futuristische fantasy-sausje, maar ook doordat de inwoners hun eigen taal hebben.

Eigen taal

Je leest het goed: ontwikkelaar Appeal heeft voor de planeet Adelpha een compleet eigen taal ontwikkeld. Aanvankelijk zul je deze als outsider niet spreken, wat betekent dat het lastig wordt om veel van de gesprekken te begrijpen. Langzamerhand leer je echter nieuwe woorden en daardoor kun je steeds beter communiceren met de bewoners, wat ook weer nieuwe inzichten oplevert. Wanneer een bewoner je vertelt dat hij daguerach nodig heeft om je wapen te repareren, zul je hem verstomd aankijken. Door de spelwereld te verkennen kom je er echter achter dat daguerach giftige planten zijn, die je kunt vinden op Oru’s eiland. Dit soort exploratie voelt ontzettend natuurlijk en je hebt echt het idee dat je op avontuur bent in een onbekende wereld, iets wat huidige games vaak nog missen.

Outcast leent zich op papier dus perfect voor een remaster, en dat maakt het extra jammer dat de uitwerking op sommige vlakken enigszins tegenvalt. Vooral het lopen en schieten voelt nog net iets te houterig en ouderwets voor moderne standaarden. Aangezien je dat tachtig procent van de tijd doet, betwijfel ik of Outcast straks ook de jongere generatie gaat aanspreken. De game verdient zonder meer een tweede leven en ik hoop van harte dat de remaster een succes wordt, zeker aangezien de ontwikkelaar de opbrengsten wil gebruiken om een sequel te ontwikkelen.

Voorlopige conclusie

Gaat deze HD-remaster van Outcast straks een compleet nieuwe generatie van gamers introduceren aan de wereld van Adelpha? Ik denk het niet. Wanneer je je game tegelijkertijd in de winkels legt met heerlijk spelende shooters als Call of Duty: WW2 en Destiny 2, zullen er weinig jongeren zijn die hun zuurverdiende centen besteden aan een spel waarin je personage loopt alsof hij net in zijn broek heeft gescheten. Toch is Outcast meer dan een HD-remaster die leuk is voor de fans van het origineel. Liefhebbers van fantasy en sciencefiction ontdekken in Outcast misschien niet hun nieuwe verslaving, maar wel een vermakelijke free-roamer die eens wat anders biedt dan de moderne massa. De HD-remaster van Outcast kan zich niet staande houden tussen de moderne AAA-shooters, maar lijkt desalniettemin verrassend kiakii te worden.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren