Sacred 2: Fallen Angel

De hack en slash RPG Sacred 2: Fallen Angel kwam in 2008 al op de PC uit en is het spel ook op de Xbox 360 en PlayStation 3 verschenen. Of deze port van PC naar console goed is uitgevoerd kun je in deze review lezen.

De PC-versie van Sacred 2: Fallen Angel ligt al vanaf eind 2008 in de winkels en nu heeft het spel twee broertjes erbij, namelijk een Xbox 360- en een PlayStation 3-versie. In eerste instantie begreep ik de port niet echt, want de PC-versie van Sacred 2 was nu niet echt een succes te noemen. Zo kampte de game met verschillende bugs en waren de verkoopcijfers ook niet om over naar huis te schrijven. Ik was dan ook vanaf het begin al erg sceptisch over het spel, maar natuurlijk moest ik de Xbox 360-versie wel uit gaan proberen.

De eerste paar levels

Voordat ik kon beginnen met spelen moest ik natuurlijk eerst een character aanmaken en hier had ik de keuze uit zes verschillende classes. Elke class heeft zijn eigen verhaal en ook zijn of haar eigen soort van gameplay. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een Shadow Warior als je graag een mêlee personage wilt spelen, maar als je liever met skills werkt kun je bijvoorbeeld voor een High Elf kiezen. Het uiterlijk van het door jou gekozen character valt helaas maar nauwelijks te veranderen, want het enige deel van jouw personage dat je aan kunt passen is het haar. Dit is natuurlijk erg weinig en voldoet dan ook zeker niet aan de standaarden van vandaag de dag. Na het kiezen van een naam kun je nog kiezen of je aan de goede of de slechte kant wilt beginnen en ten slotte moet je nog een beslissing maken over welke speciale kracht, een zogenaamde Divine Gift, jouw character beschikt. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een kracht die jou beschermt, schade aanricht of de vijanden verwart.

Ik was al snel met mijn character klaar en kon toen de wijde wereld in. Na een makkelijke quest die een kleine uitleg over het aanval-systeem gaf, kwam ik mijn eerste vijanden tegen. Het koste me geen moeite om deze te doden, maar ik vond het systeem om aan te vallen niet erg goed werken. Zo sla of schiet je vaak mis omdat je niet helemaal de goede kant op hebt gestuurd of valt het character later aan dan je wilt. Na tien minuten was ik zo gefrustreerd dat ik de controller in een hoek gooide en de game even niet meer wou zien. Om toch een goede review te kunnen schrijven pakte ik de game later toch weer op, maar ik begon wel met een ander character. Hier kon ik al een stuk beter mee aanvallen en zo kwam ik dus ook een stuk verder de speelwereld in.

De kracht van het spel

Als je deze review zo leest zul je waarschijnlijk denken dat de game een grote flop is. Dit is echter niet het geval, want als je over het onveranderbare uiterlijk van de personages heen kunt kijken zie je dat je jouw personage toch best wel op een aantal punten kan personaliseren. Zo vind je tijdens je tocht door het spel allerlei items die je kunt gebruiken. Vooral het wisselen van wapens en armor is leuk, want als je een stuk armor vindt dat toch weer een beetje beter is dan het stukje dat je nu gebruikt, geeft dat een goed gevoel. Ook kun je de sterkte en zwakte punten van jouw personage aanpassen. Dit doe je door punten die je tijdens het levelen krijgt aan verschillende attributen uit te geven, waardoor je jouw character sterker kunt maken of beter met bepaalde wapens om kunt laten gaan. Ten slotte kun je ook de skills van jouw character nog eens verbeteren en al dit leidt tot een personage die je goed aan kunt passen aan jouw speelstijl.

De echte kracht van het spel ligt echter in de wereld die ontwikkelaar Ascaron heeft weten te creëren. Deze wereld is zeer divers en overal waar je loopt kom je verschillende dieren, beekjes, wegen en planten tegen. Ook de vijanden zijn divers, want als je door het verhaal heen speelt zul je het telkens tegen andere vijanden op moeten nemen. In de hele speelwereld zijn ook nog eens meer dan vijfhonderd quest te vinden en als je de game leuk vindt zul je dus lang plezier kunnen hebben aan dit spel. Ik wil echter wel een kanttekening plaatsen bij de hoeveelheid quests, want de diversiteit van de opdrachten schiet wel eens tekort. Het komt namelijk vaak voor dat je de opdracht krijgt enkele vijanden van een bepaalde groep moet doden en dit is niet altijd even interessant.

Gelukkig helpt de grafische pracht die het spel biedt je wel door deze quests heen. De diverse en grote speelwereld ziet er namelijk zeer goed uit en ook over het geluid heb ik niet veel te klagen. Al dit tezamen zorgt ervoor dat de uiteindelijke ervaring die ik na het spelen van deze game heb uiteindelijk toch positief is.

Wel wat minpuntjes

Toch kan ik niet zeggen dat deze game een echte topper is, want het spel kampt met verschillende probleempjes. Zo werkt de camera tijdens het aanvallen niet echt mee. Je bekijkt namelijk alles vanuit het derde persoon en dit had geen probleem hoeven te zijn als de camera ook echt goed over de schouder van je personage mee had kunnen kijken. Helaas kan dit niet en daarom werd ik gedwongen alles van bovenaf te bekijken. Hierdoor kon ik niet op tijd zien of er vijanden in de buurt waren en kon ik niet ver van me af kijken. Ook raakte ik door de camera nog wel eens de weg kwijt, maar dit probleem was door snel op de goed uitgewerkte wereldkaart te kijken al snel opgelost. Een ander minpuntje van het spel zijn de animaties van de characters. In 2006 waren deze animaties van goede kwaliteit, maar voor een game uit 2009 zijn de animaties gewoonweg verouderd.

Conclusie

Sacred 2: Fallen Angel kampt met verschillende problemen en voor sommige gamers zal het speelplezier hierdoor worden verpest. Als je echter over deze problemen heen kijkt zie je een spel waarmee je jezelf uren, dagen of zelfs weken kan vermaken. Vooral het feit dat de wereld van Sacred 2 erg divers is en veel verschillende quests bevat maakt dat de game plezierig is. De echte RPG-fans zullen blij zijn met deze game, maar ik kan ook begrijpen dat er gamers zijn die de game niet echt een succes vinden. De quote “dit is zo 2007” schiet bij mij al snel door mijn hoofd als ik kritiekpunten moet verzinnen voor deze game .

  1.   
    Ken2BE's avatar

    Is dit zoiets als Viking battle for asgard???

  2.   
    Oldsk00ll's avatar

    Ga hem vandaag kopen hopelijk is het wat.

  3.   
    meneerdark's avatar

    kun je kiesen uit man en vrouw dus als je dryad kiest kun je dan ook een man zijn

  4.   
    NLkevvNL's avatar

    hij had probleme mee te laat de vijande zien.. geen probleme mee want je hebt een mini map..

  5.   
    R1chardTM's avatar

    meneerdark schreef, "kun je kiesen uit man en vrouw dus als je dryad kiest kun je dan ook een man zijn"

    Nee, zover ik weet niet.

    NLkevvNL schreef, "hij had probleme mee te laat de vijande zien.. geen probleme mee want je hebt een mini map.. "

    Dat is waar, maar dan is het feit nog steeds dat de camera nog steeds niet erg jovel geplaatst is.

  6.   
    ExtremeDotCom's avatar

    Deze game doet mij wat denken aan WoW 🙄

  7.   
    R1chardTM's avatar

    paljas schreef, "Deze game doet mij wat denken aan WoW 🙄 "

    Ja als je zo gaat kijken dan lijkt 90% van de games in het RPG-genre op World of Warcraft. Dat is natuurlijk een hele makkelijke vergelijking. 😆

  8.   
    gragon3's avatar

    Het aanval systeem werkt prima, ja natuurlijk mis je wel eens maar dat komt niet vaak voor bij mij
    Ik had me een Seraphim gemaakt, leuk character is dat om mee te beginnen ^^

    en dat concert van Blind Guardian is vet! Voor de mensen die niet weten hoe ze het concert krijgen te zien: je moet gewoon de main quests volgen als je opeens bij een village komt dat op een bergje loopt, onderaan staat een man met een quest, accepteer die quest, dan moet je alle instrumenten zoeken en zodra je dat gedaan hebt krijg je het concert te zien en na afloop van het concert krijg je alle spullen van de band die je kunt gebruiken als wapens

  9.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    ik vind het wel een goed spel maar qua camera heeft de schrijver van dit artikel echt helemaal gelijk.
    je kunt de vijanden niet zien, maar wat ik echt te gek vind is de wereld en zo.
    toch snap ik het verhaal niet echt.
    en waarom zou je dat gezicht moeten veranderen bij die van mij zie je het gezicht haast nooit.
    8) 8) 8)