F.3.A.R.

Point Man poogde in de eerste F.E.A.R. de bad guy Paxton Fettel uit te schakelen. We kwamen erachter dat Fettel eigenlijk, net als Point Man, een zoon is van de angstaanjagende Alma. Nu Alma weer zwanger blijkt te zijn duik jij als Point Man weer op om de chaos te stoppen, al staat plots de ondode Fettel aan je zijde. Wat is er in godsnaam aan de hand en, nog belangrijker, wat voor rotkind groeit er in Alma’s baarmoeder? Ik checkte F.3.A.R. op de GamesCom en, to be honest, ik snap er nog steeds geen kak van.

Previously on F.E.A.R….

Om het kort te omschrijven: in de eerste F.E.A.R. speelde je Point Man, een verse supersoldaat in het F.E.A.R.-team (First Encounter Assault Recon). Deze niet al te vriendelijke gasten zijn gespecialiseerd in het uitschakelen van paranormale dreigingen. Ene Paxton Fettel komt opdagen en sloopt met een telepathisch bestuurd leger van klonen het hoofdkwartier van Armacham Technology Corporation. Het is aan het F.E.A.R.-team om erachter te komen waarom hij dat doet en hoe men hem kan stoppen. Al snel blijkt dat Fettel de zoon is van het meisje Alma, een project binnen de laboratoria van Armacham. Dit meisje werd door haar vader aan de wetenschap geschonken omdat ze paranormale krachten had. Alma werd jarenlang vastgehouden, gebruikt voor onderzoek en psychisch gemarteld, waarna haar lichaam stierf, maar haar ziel nog bleef bestaan met maar één doel: wraak. Ze stuurde haar zoon Fettel aan om iedereen die iets te maken had met ATC te vermoorden en dat doet hij als loyale zoon ook graag. Point Man komt erachter dat hij eveneens een zoon van Alma is, al heeft hij psychisch niet zo’n sterke band met zijn duivelse moeder als zijn lieftallige broertje. Point Man en zijn squad moeten Alma en Fettel zien te stoppen en slagen er dan ook in om een kogel tussen Fettel’s ogen te proppen, al blijft hiij de squad nog teisteren als geest zijnde.

In het tweede deel van het F.E.A.R. verhaal speel je met de protagonist Beckett, een ander F.E.A.R.-lid. Ook jouw squad wordt achterna gezeten door hallucinaties van Alma, Fettel en hun waanbeelden. Wat blijkt in Project Origin? Alma heeft het al de hele tijd op je gemunt om een hele speciale reden: ze wil je verkrachten. Terwijl je vastzit in een kerncentrale gaat Alma op je tekeer, wat resulteert in een nucleaire ramp en een van de meest bizarre seksscènes ooit. Waarom ze dit precies doet is een tikkeltje onduidelijk en daar zijn dus ook honderden fan-based theorieën over, maar het is gebeurd, dat is duidelijk. Alma is hoogzwanger van een of ander kind en Beckett, die nu opgesloten zit in Alma’s paranormale wereld, is de ‘gelukkige’ vader. Wat staat er nu dan nog te gebeuren in F.3.A.R.?

Wat nu?

Negen maanden na de zeg, ietwat agressieve bevruchting van Alma duikt plots Point Man weer op. Wat hij in godsnaam die pokketijd heeft uitgespookt weten we niet, maar ach, hij is terug om het kwaad te stoppen. Alma’s weeën zorgen dat heel Fairport verwoest raakt en dode, gemuteerde slachtoffers plots weer tot leven gewekt worden. Daar heeft Point Man niet zo’n zin in, dus wil hij er een einde aan breien. Aan zijn zijde staat plots zijn uit de dood herrezen broer Fettel die je raar genoeg bijstaat als co-op partner. Die situatie is behoorlijk ongemakkelijk en vergt naar mijn idee nog wat toelichting, aangezien jij degene bent die hem om heeft gelegd en hij je nu dan toch doodleuk helpt en het stoppen van de bevalling van jullie toekomstig broer- of zusje. Ja, jullie zijn broers, maar gezien het feit dat de één een gestoorde, telepathische maniak is en de ander een supersoldaat van een geheime eenheid zou je toch denken dat de relatie tussen die twee niet helemaal vlotjes verloopt.

Maar goed, ondanks dat deze twee broers flink wat therapie vereisen, vechten ze zich nu toch samen een weg door F.3.A.R. heen. De ontwikkelaars legden ons uit dat het spel volledig coöperatief te spelen is en dat ze daarbij een leuke toevoeging hebben gedaan. In de co-op kunnen de spelers namelijk zelf beslissen of ze elkaar veel helpen of dat ze wat meer voor zichzelf knokken. Fettel kan bijvoorbeeld lichamen van vijanden overnemen en speciale ruimtes openen met zijn paranormale krachten, maar hij kan er ook voor kiezen om deze ruimtes niet te tonen aan Point Man, zodat die weer een heleboel fijne extra’s misloopt. Leuk bedacht, maar het is vrij nutteloos: om door het verhaal heen te komen moet je elkaar wel helpen, want als de één doodgaat, is het ook gedaan voor de ander. Dus mocht je beslissen je kameraad niet te helpen, dan heb je daar vrijwel alleen jezelf mee. Nuttig!

Nog steeds scary shit

De F.E.A.R.-serie staat bekend om zijn lugubere omgevingen en vele echte schrikmomenten. Nu de game ook in co-op te spelen is, vroeg ik mij af of er nog wel sprake is van die enorme spanning en echte schrikmomenten. Met zijn tweeën schrik je immers veel minder snel en je kunt elkaar goed op de hoogte brengen van de mogelijke gevaren. Gelukkig doen de developers toch moeite om een constante spanning voor de speler te creëren, ze werken namelijk aan een spawn-systeem wat compleet willekeurig werkt. Vijanden duiken dus nooit op gescripte plekken op, maar kunnen random opduiken en weer verdwijnen. Het doet een beetje denken aan de zombies van Left 4 Dead, die ook vrijwel willekeurig in het level geplaatst worden. F3.A.R. voegt hier nog een leuk paranormaal effect aan toe en dat is in combinatie met de creepy setting nog steeds behoorlijk eng om te zien en te spelen, zelfs met twee man!

Voorlopige conclusie

Hoewel het compleet onduidelijk is wat er nu in godsnaam aan de hand is in F.3.A.R., lijkt het erop dat het een interessante titel gaat worden. Het siert de game zelfs een beetje, al die onduidelijkheid. Waarom staat je boosaardige, dode broer je bij? Waarom helpt hij je nadat jij hem hebt neergeschoten? Wat doe jij eigenlijk zelf? Waarom is Alma zwanger? Van wat is ze zwanger?

Maar waar ik nog wel het meest over te spreken ben, is de lugubure sfeer van het spel. Zelfs in de co-op modus worden de spelers constant de stuipen op het lijf gejaagd, daar hebben ze al een knap staaltje ontwikkelwerk geleverd. Ik ben alleen zo bang dat het naast het vele schrikken niet zo veel nieuws brengt qua gameplay. Het schieten met Point Man en het overnemen van lichamen met Fettel is leuk, maar het ziet er naar uit dat men er zo op uitgekeken is. De game is natuurlijk nog lang niet af en Day One Studios heeft nog voldoende tijd om vette nieuwe features toe te voegen, dus ik blijf F.3.A.R. in de gaten houden, al dan niet na zonsondergang.

  1.   
    abc6465465464's avatar

    Ik ben het er eens mee dat die seksscene met Alma bizar was. Volgens mij wisten de makers gewoon niks anders.

  2.   
    RoHoutje's avatar

    Weer zo’n zombie/buitenaardswezen spel? Kom op, zeg! Die zijn er al genoeg! 🙁

  3.   
    Syappie's avatar

    Wat een heerlijk droog commentaar in de preview! xD

  4.   
    Tom's avatar

    Syappie schreef, "Wat een heerlijk droog commentaar in de preview! xD"

    Ja sorry, maar er is geen touw aan vast te knopen met dit spel. Ik vraag me nog steeds af waarom Fettel je nu in godsnaam helpt? Hij vocht met man en macht voor zijn moeder in het eerste en tweede deel en nu huppelt hij vrolijk achter je aan terwijl jij de bevalling van jullie broer/zusje probeert te stoppen.

    Bizarre situaties. Niks vergeleken bij de awkward silences die ik nog wel eens opwek.

  5.   
    RemcoBluB's avatar

    Tss.
    ik heb nu ook wel genoeg van dit soort games

  6.   
    ShadyXL's avatar

    Mooie preview, ik vind F.E.A.R. wel leuk. Ik ga F.3.A.R. toch wel kopen omdat ik de vorige delen wel leuk vond.

  7.   
    abc6465465464's avatar

    Blijft een vette game.

  8.   
    kasper1221's avatar

    Rohost schreef, "Weer zo’n zombie/buitenaardswezen spel? Kom op, zeg! Die zijn er al genoeg! 🙁 "

    what?

  9.   
    Fox's avatar

    Rohost schreef, "Weer zo’n zombie/buitenaardswezen spel? Kom op, zeg! Die zijn er al genoeg! 🙁 "

    lol F.E.A.R. is echt een classic

  10.   
    Xtremie's avatar

    Fox schreef, "

    ”Rohost” schreef, "Weer zo’n zombie/buitenaardswezen spel? Kom op, zeg! Die zijn er al genoeg! 🙁 "

    lol F.E.A.R. is echt een classic "

    Ja, maar ik heb het idee dat F3AR een beetje teveel wordt. Ik vond FEAR geweldig met een zeer griezelig sfeertje. Maar nu komt er allemaal van die overdreven neppe horror bij en het wordt ook futuristisch. Ik heb liever een opgepoetste versie van FEAR 1 met natuurlijk een ander verhaal.

  11.   
    Cyb3rp3n0zah's avatar

    mss hadde ze dit wat meer in t fatal frame jasje moete steken

  12.   
    Fatal1ty's avatar

    gatver ik haat zulke games 😡 🙁