I Am Alive

Zelden was een naam zo ongelukkig gekozen. In 2008 onthulde Ubisoft I Am Alive, een survival-horror game met Jade Raymond aan het roer. Deze dame was het brein achter onder andere Assassin’s Creed en daardoor waren de verwachtingen onmiddellijk al hooggespannen. Maar al snel verdween het spel volledig van de kaart en gingen er zelfs geruchten dat de game gecancelled zou zijn! Afgelopen jaar vertoonde I Am Alive echter, voor het eerst sinds tijden, weer een teken van leven. Het project was volledig op de schop gegaan en het budget was fors naar beneden bijgesteld: I Am Alive zou een download-only titel worden.

Futloos

I Am Alive speelt zich af in de toekomst en plaatst je in de schoenen van een naamloze dertiger. Deze man overleefde het Event, een tragische aardbeving die het grootste deel van de wereldbevolking uitroeide en complete steden met de grond gelijk maakte. Een jaar na deze natuurramp gaat de protagonist op zoek naar zijn vrouw en dochter, twee mensen die hij al een lange tijd niet meer heeft gezien, maar waar hij wel zielsveel van houdt. Nu zal dit verhaal geen originaliteitsprijs winnen, maar een goede schrijver zou het wel zodanig kunnen uitwerken dat het jou als speler emotioneel raakt. Dit is hier echter allerminst aan de orde: het verhaal wordt op zo’n ongeïnspireerde en futloze manier verteld dat ik me nooit betrokken voelde bij de hoofdrolspeler. De wil om verder te spelen en op die manier het verhaal te ontrafelen, was er dan ook simpelweg niet.

Stamina

Ook op het gebied van gameplay biedt I Am Alive weinig om te beklijven. Tijdens mijn twee uur durende speelbeurt deed ik niet veel meer dan klimmen, vijanden neersteken met een machete, vluchten voor paranoïde en bewapende burgers en heel sporadisch eens een kogel lossen. Op papier klinkt dit niet al te spannend en de praktijk leert dat dit ook niet het geval is. Alle onderdelen zijn slechts matig uitgewerkt en het enige waarin I Am Alive zich onderscheidt van andere spellen, is de stamina-meter. Dingen als klimmen en rennen kost stamina en middels het balkje bovenin het scherm kun je bijhouden hoeveel conditie je nog hebt. Tijdens het klimmen zul je dus snel moeten handelen en goed je stamina-meter in de gaten moeten houden, en dat zorgt bij vlagen voor uitdagende gameplay.

Mist

De aardbeving heeft er klaarblijkelijk ook voor gezorgd dat de hele wereld gehuld is in een dikke laag mist. Door een speciale filter bestaan de omgevingen in I Am Alive volledig uit grijstinten en zijn alle objecten korrelig en enigszins wazig. In werkelijkheid lijkt dit niet meer dan een wanhopige poging om de gedateerde graphics van de game te verhullen, want het is duidelijk te zien dat dit spel dateert uit 2008. Natuurlijk mogen we niet al te hoge eisen stellen aan een downloadgame, maar de ontwikkelaars mogen echt nog wel wat extra tijd in deze filter steken, want dit was niet om over naar huis te schrijven.

Voorlopige conclusie

Of het een goede keuze is geweest van Ubisoft om I Am Alive enkel digitaal te distribueren, zullen we nooit met zekerheid kunnen zeggen. Wat echter wel zo klaar is als een klontje, is dat men het product dat ik nu voorgeschoteld heb gekregen sowieso nooit met goed fatsoen in de winkels had kunnen leggen. Als downloadgame schiet het namelijk al op veel fronten tekort. Het spel is over het algemeen niet meer dan matig uitgewerkt en ook het verhaal weet niet te bekoren. Bovendien was de build die ik speelde tamelijk slecht afgewerkt: het geluid viel regelmatig uit, de besturing reageerde op bepaalde momenten niet en de laadtijden waren veel te lang. Ik hoop van harte dat de heren van Ubisoft Shanghai de komende maand nog flink aan I Am Alive gaan sleutelen, want wat ik tot nu toe heb gezien stemde mij allerminst gelukkig.

  1.   
    Leon 2.0's avatar

    Dat valt dan toch even vies tegen. Ik had hier behoorlijk hoge verwachtingen van. 🙁

  2.   
    Houserz's avatar

    Wow :s
    Dit had ik niet verwacht, ik had erg hoge verwachtingen van deze game, omdat het apocalyptische aspect mij heel erg aanspreekt, maar dit is toch wel een teleurstelling, vooral omdat leon zegt dat het verhaal erg slap is en je speelt met een naamloze 30er. Dit terwijl deze game eht echt van zn verhaal moet hebben.

    Ik hou stiekum toch goede hoop in dit spel en hoop echt dat ze de nodige aanpassingen doen om het speelbaar en leuk te maken.

  3.   
    Sub-Zeuro's avatar

    Erg jammerlijk en doodzonde van een “goede” naam voor een echte survival/action/adventure-game met een goed verhaal. Nu lijkt het meer een survival/klim/spring en faill game met grijs/wit mistige graphics helaas. 😥

  4.   
    Fabianb's avatar

    Als je de game een beetje volgende was dit jammer genoeg allang duidelijk. Blijft eeuwig zonde.

  5.   
    a-lex's avatar

    mr.black schreef, "Dat valt dan toch even vies tegen. Ik had hier behoorlijk hoge verwachtingen van. 🙁 "

    x2… is me dat even een bummer

  6.   
    Zeeha's avatar

    deze game is dus echt ALIVE 😀

  7.   
    mmx's avatar

    Deze game werd in 2008 met een hoop tamtam aangemeld de trailer ik heb het over de eerste was veelbelovend nadat de game naar China ging waren ook de trailertjes anders omdat in de eerste trailer een blonde gozer de hoofdrol had hebben ze in China een halve chinees ervan gemaakt .Kort deze game is een zware miskleun van het oorspronkelijke traject en niet meer interesant .Jammer maar helaas hier geef ik niets aan uit .

  8.   
    Carcass's avatar

    mooi fucked up dus..

  9.   
    tijn80's avatar

    Weer een regeltje minder op mijn “wil ik hebben”-lijst. 🙁

  10.   
    cookymonster's avatar

    spijtige zaak ik had gehoopt dat dit een vrij leuk spel zou gaan worden 🙁

  11.   
    dmb97's avatar

    Jammer ik denk dat jade raymond er geen goeie game van kon maken anders was hij niet gecanceld ze heeft er jaren de tijd voor gehad dat heeft ze flik wat geld gekost zo krijgen ze in ieder geval wat terug en als het een sucses word dan dan maken ze van wat ze hebben een nieuwe titel denk ik maar dan moet hij wel goed verkopen.