V-Rally 3

Knallende uitlaten, grote stofwolken en gevaarlijke parcours. Dat kan maar één ding zijn. Juist! Rally, en wel V-Rally. Deel drie ligt inmiddels in de winkels, ook al is daar nog niet erg veel aandacht naar uitgegaan. Jammer, want dit spel zou wel eens een grote knaller kunnen worden.

Marketing is tegenwoordig alles, maar van V-Rally 3 heb ik in de media nog niet veel gezien. Infogrames mag wel eens wat trotser zijn op haar produkten, want dit spel is zeker een topper. De eerste twee delen waren grote successen op de PSone, zou men dan vertrouwen op het (welverdiende) imago?

Je eigen carriere
Een mooie intro laat je zien dat je in de wereld van de rally bent aangekomen. De menu’s starten allemaal lekker vlot op en zijn overzichtelijk. Je moet als je begint een ‘ID’ aanmaken om te kunnen racen. Hier merk je dat het spel erg goed is opgezet en dé concurrent is van het nog uit te komen Colin McRae Rally 3. Je vult je voor en achternaam in en je kan een karakter kiezen. Die naam komt later op je auto te staan en je licentie draagt de pasfoto van de persoon die je uitkoos. Er is wel een minpuntje bij het aanmaken van deze ID. De ruimte die V-Rally op je memory-card claimt is maar liefst 2 MB! Een beetje veel lijkt me, ik vraag me dan ook af waar ze die ruimte voor nodig hebben. Dan is het tijd om in je kantoortje de binnengekomen e-mailtjes te bekijken. Hier krijg je een aanbod van verschillende teams om een testrit te doen. Als je een parkoers binnen de gewenste tijd aflegt krijg je een contract. Als je tekent kan je carrière beginnen!
Je begint in de 1,6 liter klasse met voorwielaandrijving. Je start dus in bijvoorbeeld een Volkswagen Polo, een Peugeot 206, of een Opel Corsa.
Je kan al je instellingen veranderen (of zo laten) bij het eigen team. Je ziet je team staan bij de plek waar de rally gaat beginnen. Er staan een aantal trucks met tenten ervoor en er lopen allemaal monteurs rond. Het is een leuke toevoeging van realisme.

3,2,1, Let’s go!

Dan is het tijd voor een tijdrit. De laadtijd is erg kort, wat altijd plezierig is. Er wordt afgeteld en je scheurt weg. Dan zie je wat voor een grafisch pareltje V-Rally 3 is. De parkoersen zijn werkelijk schitterend vormgegeven. Verschillende mensen hebben gedeelten van de parkoersen onder handen genomen om veel variatie te krijgen. Dit is heel aardig gelukt moet ik zeggen. Er zijn geen rare overgangen van landschap, maar toch is de variatie erg groot. Kleine dorpjes, stukken overhangende rotsen, tunnels, meren, alles kom je tegen. Je moet wel oppassen dat je je concentratie op de weg houd, want het rijden gaat hard, heel hard! Je kan ver de bermen inrijden, maar dit is niet aan te raden. Stenen, rotsen, boomstammen, het is allemaal niet erg goed voor je auto. Er is goed gedacht aan de details bij het schademodel. Als je remschijven stuk gaan, beginnen ze luid te piepen bij het afremmen. Gaan ze helemaal stuk, begint je auto scheef te trekken bij te hard remmen en moet je flink je best doen om nog enigszins een wegligging te hebben.

De auto kan volledig stuk. Alle onderdelen vliegen eraf, en ook een total-loss is mogelijk. Met drie wielen kan je verder rijden, maar zodra je de berm inschiet en vast komt te zitten in de modder is het afgelopen. Het schademodel is erg realistisch, je hoeft bijvoorbeeld niet vijftien keer tegen een boom te klappen om je voorbumper kwijt te raken. Nee, een steen aan de rand van de weg zorgt voor een professionele demontage van je dure spoilers. Het is echt een uitdaging om je auto op de weg te houden, zeker als je parkoers uit verschillende ondergronden bestaat. Modder, los gruis, kiezels, zand, asfalt en zelfs slecht asfalt zorgen ervoor dat je flink moet sturen om de auto op de weg te houden. Al deze elementen zorgen er ook voor dat je auto flink vies raakt met allerlei troep. Gelukkig hoef je niet steeds je auto te wassen, wat is het leven toch heerlijk.

Het zal je waarschijnlijk heel wat moeite kosten om de auto’s te leren besturen. Nou ja, besturen is het probleem nog niet, de parkoersen kunnen vooral erg lastig zijn. De bochten zijn soms erg krap, en als die laat worden aangekondigd, moet je alle zeilen bijzetten om de bocht nog te kunnen halen. Zeker in een reeks van bochten achter elkaar, moet je het circuit eigenlijk al goed kennen om er succesvol uit te komen. Een mooie drift door een bocht valt niet mee, zeker in het begin. In de vierwiel aangedreven auto’s is het uiteindelijk niet zo’n probleem meer, maar in de voorwielaandrijvers hoef je het eigenlijk niet te proberen. Je staat achterstevoren voordat je het weet.

Wat zeg je?

Het commentaar van je navigator is erg goed, ook al is de man soms iets te laat in zijn opmerkingen. Bochten worden hier en daar wat laat gemeld. Als je dan met volle vaart nog op een besneeuwde baan moet remmen, is het eigenlijk al zo goed als zeker dat je de kant in duikt. Leuk aan het commentaar zijn de opmerkingen naast het bochtenwerk. Zo moedigt hij je aan als het wat minder gaat, of geeft je dat laatste zetje als je er bijna bent. Ook bij verloren onderdelen krijg je te horen: “We’ve lost something.” Jammer dat je dan geen bijdehante opmerking terug kan maken. “No, you think?!” zou erg leuk zijn bijvoorbeeld.

Licenties
Rechten zijn altijd een probleem bij spellen. Of het nou over voetbal, basketbal of rally gaat, licenties zijn een onderwerp om over te bakkeleien tussen ontwikkelaars. De rechten van het World Rally Championship zijn al naar WRC 2001 gegaan. Ook Colin McRae Rally weet altijd aardig de namen weten te bemachtigen. V-Rally 3 heeft van een heel groot aantal auto’s de rechten weten te bemachtigen, zoals Subaru, Mitsubishi, Ford en Peugeot. Alle grote merken zijn er eigenlijk wel. Alleen kon ik geen enkele bekende naam tussen de coureurs vandaan pikken. Je zal het hier dus moeten doen met onbekenden. Het is verder niet storend voor het spel. Ook de banen waarop gereden wordt zijn geen kopieën van de echte, maar dat is juist een voordeel gebleken. De parkoersen bij WRC 2001 die af en toe wat saai waren, zijn hier veel leuker om te zien. Veel variatie voert de boventoon.

Bugs?

Tijdens het spelen kreeg ik tweemaal het idee dat het spel niet helemaal bugvrij was. Zo zag ik de helikopter boven me van plek naar plek verspringen. Een vreemd gezicht voor een helikopter natuurlijk. Verder had ik bij een crash tegen een steen ineens geen controle meer over de auto. Hij begon simpelweg rondjes te zweven in de lucht, erg vreemd! Gelukkig was dit niet heel erg en heb ik er verder geen last meer van gehad. Waarschijnlijk een eenmalig iets. Ik vermeld het toch maar even, want eigenlijk mag dit niet natuurlijk.

Multiplayer

Wat is er leuker dan rally spelen? Met meerdere mensen rally spelen! V-Rally 3 is te spelen met maximaal vier personen. Je kunt kiezen voor een challenge of een time-attack. De races worden om de beurt gereden. Je hoeft dus niet op een klein schermpje te spelen met zijn vieren. Het nadeel alleen is dat je op elkaar moet wachten op deze manier. Ach, in een echte rally moet je ook op elkaar wachten…

Er zit nog een leuke bonus op de dvd van V-Rally 3. Er is een mooie trailer te zien van ‘Stuntman’, een titel die heel wat stof zal doen opwaaien. Je hoeft trouwens niet V-Rally te kopen om deze trailer te zien. Op de site van Stuntman is het filmpje ook te zien.
Ook is er nog een trailer van V-Rally 3 zelf te zien. Deze is natuurlijk wat overbodig, maar het is leuk dat die erop staat.

Dus…

Al met al is V-Rally 3 een waardige opvolger in de reeks. De grafische kwaliteit van het spel is erg hoog. Voor de fans is V-Rally 3 echt een must, ook al ligt WRC 2001 al in de kast. Je zult flink je best moeten doen om de rallyauto’s onder controle te krijgen, maar dat is het zeker waard. De grote concurrent van V-Rally 3 is natuurlijk Colin McRae Rally 3. Of dit spel beter of minder is zullen we binnenkort mogen meemaken. Het zal een moeilijke opgaven worden voor de heren van Codemasters. Voorlopig is dit dé rallygame om te hebben!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren