Beste Peter, problematische launches en meer online-prutswerk column
 logo

Beste Peter, problematische launches en meer online-prutswerk column

Wekelijks schrijven Leon en Peter elkaar over de dagelijkse dingen in het leven, maar vooral ook over games. Vorige week was het de beurt aan Peter, die voor het eerst sinds lange tijd weer een brief schreef en vertelde over nieuwe IP's. Deze week schrijft Leon een brief terug.

Reactie op: Beste Leon, een frisse wind met nieuwe franchises

Beste Peter,

We schrijven vrijdagavond, 29 november 2013. Na een lange dag leren en werken plof ik neer op de bank en met een kloppend hart maak ik de grote, blauwe doos van Sony open. Eindelijk: na jaren wachten is de volgende generatie in de wereld der games aangebroken. Ik kan niet wachten om Killzone: Shadow Fall te spelen en enthousiast sluit ik mijn PlayStation 4 (waar ik vorig weekend natuurlijk al ruimte voor had gemaakt) aan. Ik pak de DualShock 4 controller stevig vast, druk op de PS-knop en zet mijn console aan...

Of ik even een update wil downloaden. Hmm, vooruit dan maar. "Ik wacht nu toch al zo lang, dan kunnen die paar minuutjes er ook nog wel bij!", zeg ik lachend tegen mezelf. Boy, was I wrong. Het PlayStation Network liet zich weer eens van zijn slechtste kant zien en met lede ogen moest ik aanzien hoe het progressiebalkje zich tergend langzaam vulde. Is dit nou de next-gen-toekomst waar ontwikkelaars en uitgevers al zo lang over praten? Een toekomst waarin "online" en "altijd verbonden" toverwoorden zijn?

Maar Sony is niet de enige die duidelijk laat merken dat het eigenlijk nog niet klaar is voor het online-tijdperk; vrijwel elke uitgever heeft zijn zaakjes niet op orde. EA slaat flater na flater met titels als SimCity en Battlefield 4, Activision kent al jarenlang problematische releases van Call of Duty-games en ook de launch van Ubisofts Assassin's Creed 4 ging niet bepaald van een leien dakje. En dan heb ik het nog niet eens over Rockstar, een ontwikkelaar die - ondanks een omzet van ruim 1 miljard dollar binnen drie dagen - niet eens de moeite nam om voldoende servers aan te schaffen voor GTA Online.

Tegelijkertijd zetten diezelfde ontwikkelaars connectiviteit steeds centraler in hun games. GTA Online maakt integraal onderdeel uit van de singleplayer, het gros van de features van Need for Speed: Rivals is enkel online beschikbaar en het had niet veel gescheeld of je kon op de Xbox One zelfs niet gamen zonder internetverbinding!

Ik vraag me dan ook hardop af: "Waar is de game-industrie mee bezig?" Ik ken geen enkele andere industrie die zo hard zijn best doet om een systeem dat duidelijk nog niet werkt, door de strot van consumenten te duwen. Zorg er eerst voor dat je voldoende servers aanschaft bij de launch van een spel en garandeer gamers dat ze updates en patches vlekkeloos kunnen downloaden. Is dat allemaal op orde, begin dan pas te praten over zaken als "seamless multiplayer integration" en "always online". Anders schiet je de benen onder het paard vandaan, voordat het überhaupt zijn race heeft kunnen lopen.

Groetjes,

Leon

Leon Kempers

Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door See4urSelf op woensdag 4 december, 2013 om 16:46:39 quote

Crewmember

1152 posts
Prutsers! De console industrie moet op de schop, of beter gezegd, een frisse wind. Sony en MS hebben flinke concurrentie, maar gaan helaas allebei laks om met deadlines/beloftes etc. Erg jammer. Had ook meer gehoopt van de blockbusters van dit jaar. Helaas is alles maar voor de helft af.. Dan maar lekker aan de indie titels op Steam Wake me up when 2013 ends!
Gepost door ObiWanK op woensdag 4 december, 2013 om 16:54:38 quote

n00b

4 posts
Wel mee eens, al moet ik wel zeggen dat opstartproblemen misschien ook wel logisch zijn. De echte fans kopen als eerste en die kunnen ook wat meer hebben van hun favoriete uitgever. Maar het hoort natuurlijk niet...
Gepost door awadje op woensdag 4 december, 2013 om 16:56:56 quote

n00b

17 posts
Denk dat het te maken heeft met de lijn trekken tussen current gen en next gen. Wat ik daarmee bedoel is dat je op een gegeven moment keuzes moet maken; ga je geld steken in het ontwikkelen van een nieuw platfom? Of laat die die voor wat het is en focus je je volledig op het next gen platform? Met andere woorden waar steek ik me geld in waar weer het meeste uitkomt?

Zoals de battlefields en de GTAs zijn wel uitzonderingen en niet elke game kan dat maken, maargoed geef ze eens ongelijk wij kopen hun games toch wel...

Wel ben ik het met je eens dat op de launch van notabene de next gen je zo lang moet wachten op een patch die nodig is om uberhaupt op je console te kunnen spelen ronduit slecht is. Dan kan je je afvragen of dan die patch het probleem is of simpelweg dat de next gen er te vroeg is... Denk dat next gen gaat pas echt beginnen als de ontwikkelaars de PS3 en 360 loslaten.

Gepost door JV0472 op woensdag 18 december, 2013 om 14:57:10 quote

Prince of Persia

186 posts
Het always online tijdperk zal waarschijnlijk pas zijn klaar zijn en zijn echte intrede doen in de volgende generatie consoles. Deze generatie zullen consumenten langzaam worden voorbereid en hebben sony en ms alle tijd voor een systeem uit te dokteren voor het delen en verkopen van de digitale games alsook hun netwerken op orde te stellen. Hoe dan ook hoeven retail stores daar niet direct in af te zien, men kan het systeem toepassen zoals steam het nu doet, een activatiecode meeleveren met installatiedisc (die je achteraf niet meer nodig hebt) en eenmaal de game online geactiveerd is kan je deze offline spelen, delen met een aantal vrienden en dan bv voor 1/3 van de prijs digitaal verkopen aan je vrienden. Dit is mijn inziens de beste oplossing voor beide werelden
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

column
Advertentie