Is Razer zVault je tijd en moeite waard? column
Razer logo

Is Razer zVault je tijd en moeite waard? column

Nu randapparatuurfabrikanten zich meer en meer opstellen als voorlopers van een 'gaming lifestyle', is het zaak dat ze ook vaste binding zoeken met de gamers in kwestie. Een hechte band, het liefst. Een muisje of een toetsenbord verkopen is immers leuk, maar hoe kweek je loyaliteit voor je merk? Het Amerikaanse Razer doet een poging met de recent gelanceerde zVault, waar gamers beloningen verdienen voor hetgeen ze toch al doen: gamen. Maar is de zVault je tijd en moeite wel waard?

Wat is de Razer zVault?
De Razer zVault is een nieuwe poging tot een loyaliteitsprogramma vanuit Razer zelf, opvallend genoeg een tweeledige. Het online platform pronkt immers met een tweetal nieuwe eenheden die gamers kunnen verdienen en gebruiken. Aan de ene hand heb je zGold, een valuta die gekocht kan worden om vervolgens games en content mee te aan te schaffen. Aan de andere hand heb je zSilver, de digitale dukaten die gamers verdienen door te gamen en games te kopen, en vervolgens in kunnen zetten om (korting op) Razer-apparatuur mee te scoren. Gratis geld, zo doet Razer het lijken. Gamen en games kopen, dat doe je immers toch al.

Door massa's zSilver binnen te harken kun je kosteloos apparatuur als de Razer BlackWidow Chroma V2 (220.000 zSilver) thuisgestuurd krijgen. Of, tegen een iets schappelijker bedrag, de unieke RGB-verlichte Razer mokhouder (100.000 zSilver). U hoort het goed, Razer heeft nu een stuk kleurrijk verlicht drinkwaar dat synchroon loopt met de rest van je randapparatuur. Geniaal bedacht voor de liefhebber van dit soort Chroma-lichtjes, en daarom des te slimmer dat precies dit beperkt beschikbare item exclusief is voor de zVault. Wie zijn of haar mok af willen stellen op de kleuren van de eigen set-up, móét wel geloven aan Razers nieuwe concept. Maar hè, het is gratis. Toch?


Ergens laat die belofte van de zVault direct wat twijfels opborrelen. Meer dan eens zijn dit kaliber loyaliteitsprogramma's een verkapte manier om consumenten de worst voor te houden. De gamer wordt lekker gemaakt met 'gratis' goederen — een ultiem exclusieve mok, bijvoorbeeld — om later tot de conclusie te komen dat de beloning haast onhaalbaar blijkt in proportie. Razer verzekert daarbij dat de zVault je echter beloont voor hetgeen je toch al doet, maar de ratio inzet tot beloning is preventief betwijfelbaar. Laten we daarom de zaken uiteenzetten en de Razer zVault op de proef nemen...

Hoe verdien je spullen in de zVault?
De snelste weg naar gratis Razer-goederen wordt gelegd met het harken van dat felbegeerde zSilver. Deze eenheid is op meerdere manieren te verkrijgen, maar vooral aan de hand van Razers eigen platformen en software. Door dagelijks in te loggen op Razer Cortex en Razer Arena krijg je mondjesmaat zSilver toebedeeld, maar zij die de software daadwerkelijk gebruiken, kunnen rekenen op grotere beloningen. Door bijvoorbeeld met Cortex je spellen op te starten en je pc te optimaliseren, krijg je per minuut aan speeltijd 3 zSilver, tot zo'n 900 zSilver per dag, per game.

Het probleem is echter dat Razer Cortex slechts bij een handvol games zSilver toebedeelt voor het spelen. Zo tellen games als Overwatch en Diablo III mee, maar Heroes of the Storm gek genoeg weer niet. Weliswaar worden er langzaam maar zeker meer titels aan Razers zogenaamde "Paid to Play"-catalogus toegevoegd, maar het creëert wel een aparte balans als je echt voor die zilveren eenheid wilt gaan. Zo werd ik tijdelijk gedwongen om meer Overwatch te spelen, terwijl ik mijn verslaving aann Titanfall 2 uit heb moeten zwaaien. Want ja, daar viel niks aan te verdienen.

Zijn de ondersteunde platformen het waard?
Dagelijks inloggen op Razers game-hub of toernooienwebsite is leuk en aardig, maar de echte binding komt natuurlijk voort uit het daadwerkelijke spelen. En dat werkt op zich aardig, voor beide partijen. Langzaam maar zeker begin je als gamer te geloven in de voordelen van de software, precies het resultaat waar Razer op uit is met het hele zVault-gebeuren.

Tijdens mijn testsessies met Razer Cortex heeft het programma zich toch bewezen als een fatsoenlijk hub voor je spellen. Het verzamelt titels uit tal van verschillende launchers (een persoonlijk hekelpunt) en levert daarbij wat nuttige toegankelijkheid. Denk aan de ingebouwde RAM-optimalisering, framerate-statistieken en eventueel de mogelijkheid om je gameplay uit te zenden naar allerhande platformen. Een plezierige verrassing, al is het maar omdat ik nu niet meer naar zes verschillende launchers hoef te navigeren om al mijn games in een overzicht te krijgen.


De Razer Arena is daarentegen niet het meest uitgewerkte platform. Amateurteams kunnen er samenkomen om het tegen elkaar op te nemen of om te stemmen op grotere competities (en daarmee zSilver te verdienen), maar bijtijds ligt de hele gemeenschap er wat dood bij. Zo worden toernooien voor Halo 5: Guardians en Team Fortress 2 ondersteund, maar lijken die games nergens meer terug te komen in het aanbod van Razer Arena. Kleine competities in League of Legends zijn zo ongeveer het enige wat de revue passeert, maar ook daar blijken slechts een handvol teams actief. Niet bepaald de aanlokkelijke eSport-pijler die het had moeten zijn.

UPDATE: kort na het schrijven van dit artikel werd bekend dat de stekker uit Razer Arena wordt getrokken.

De run op zGold?
Maar goed, al met al is de makkelijkste manier om zSilver te verdienen nog altijd het gebruik van zGold, die ene andere valuta. Gamers die aankopen doen met Razers eigen digitale goud, worden beloond met grotere bedragen aan zSilver én kleine extraatjes. Zo kan de aanschaf van een indie-game in de aanbieding gelijkstaan aan een hele dag Overwatch knallen met Razer Cortex aan. Niet bepaald een uitgebalanceerd principe voor de zSilver-economie, maar uiteraard de beste manier om gamers te doen geloven aan Razers eigen cash flow. Er zitten echter wel wat haken en ogen aan.

Het gulden zGold voelt vooral als een omslachtige manier om games te kopen. Dit goud moet eerst in bulk van Razer gekocht worden met een 'echte' geldeenheid, om vervolgens (onder tijdsdruk) uitgegeven te worden bij een select groepje webshops. Weliswaar verdien je met dit soort aankopen direct weer zSilver en maak je kans op kleine kortingen in diezelfde digitale winkels, maar meer dan eens blijkt een directe koop van het product niet enorm veel minder verleidelijk. Gewoon, met euro's.

Vooral het gebrek aan ondersteuning van platformen als Steam en GOG.com maken zGold soms een bittere pil om te slikken. De al bestaande samenwerking met sites als GamersGate en IndieGala vormen een goed begin, maar voor het gros van de gamers mist toch vaak een afgeprijsde blockbuster in het aanbod. Niet iedereen wordt wild van de wekelijkse bundel obscure indie-games en stiekem voelen platformen als GamersGate allemaal net iets minder koosjer dan direct via Steam je aankoop doen. Maar goed, dat moet dan maar even als je wat 'gratis' beloning van Razer wil ontvangen.

Wat krijg je terug voor tijd, moeite en geld?
De afgelopen paar weken heb ik me ingezet om de Razer zVault uit te pluizen. Alle facetten zijn langsgekomen. Op zo veel mogelijk manieren heb ik mijn eigen run op zSilver gedaan. Ruim 5.000 dukaten aan zGold vlogen over de toonbank, talloze inlogsessies zijn gepasseerd en er is zo veel mogelijk Overwatch geklokt voor de maximale omzet in zilveren muntjes. En waar ben ik nu? Nou, zeer simpel: ik ben 9.194 zSilver rijker. Slechts een dagje gamen verwijderd van twintig dollar korting op een Razer product; nog een aantal maanden weg van die felbegeerde Razer Chroma Mug Holder.

De rekensessie bespaar ik je liever, maar het moge duidelijk zijn: wie gratis Razer-randapparatuur wil scoren, moet écht hard gaan in de zVault. Reken maar op maandenlang dagelijks (Razer Cortex-gecertificeerde titels) gamen, af en toe een aankoop met zGold doen en dagelijks inloggen op twee verschillende platformen. Dan maak je misschien kans op een mooie mok, exclusieve rugtas of verlichte muismat over het verloop van een half jaar. Een nieuw, high-end toetsenbord kost je om en nabij een goed jaar zwoegen, terwijl Razer Cortex altijd over je schouder meekijkt naar je inzet.

Nog niet afgeschreven?
Is de zVault daarmee afgeschreven als loyaliteitsprogramma? Nee, daar is het zeker weten nog te vroeg voor. De catalogus aan "Paid to Play"-games wordt immers gestaag uitgebreid en ook het zGold krijgt mogelijk meer houvast zodra grotere webwinkels het accepteren als valuta. Perfect is het absoluut nog niet, maar de mogelijkheid om te groeien is er wel zeker voor de Razer zVault. Daar komt bij dat Razer wel gelijk heeft met de gemaakte belofte; als het goed is, zijn dit nog altijd handelingen die je als gamer toch al doet.

Klok je al flink wat uren in Overwatch, gooi daar dan gewoon Razer Cortex bij aan. Zodoende verdien je tijdens je vaste speelsessies wellicht nog een kekke muismat voor jezelf, zij het dan wel over het verloop van een paar maanden. Maar goed, als je die game toch al veel speelt, waarom dan ook niet? Je bent daarbij niet eens verplicht om apparatuur van Razer in huis te hebben, aangezien het simpelweg om loyaliteit richting de software gaat. Een nog relatief schappelijk aanbod van Razer, al moeten zij die erop ingaan zich wel realiseren dat het misschien meer tijd en moeite is dan zij aanvankelijk denken. Bij dezen, u bent gewaarschuwd. Een waarschuwing mét een hoopvolle noot.

Tom Kauwenberg

Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door Strange_Bretzel op zondag 7 mei, 2017 om 13:07:12 quote

Prince of Persia

100 posts
Zoveel tijd ga ik niet in mijn games stoppen, wel een hoed ide van razer.
via iPhone
Gepost door Tom op maandag 8 mei, 2017 om 13:38:12 quote

Eindredacteur

12104 posts
Het idee is inderdaad sterk. Maar om meer mensen over de boeg te krijgen dan enkel de échte Razer fans, moet het nog wel een stuk doorgroeien.

Als er later nog meer games goedgekeurd worden en meer webwinkels het zGold aannemen, maakt de hele zVault zichzelf al een stuk standvastiger. Ben benieuwd in hoeverre dat gaat lukken.

Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

PC column
Advertentie