Analisten: Call of Duty is niet de volgende Guitar Hero

Na het einde van Guitar Hero en DJ Hero vormt zich nogal wat commotie rond Activision. Vele gamers stemmen met elkander in dat de serie dermate uitgemelkt werd door Activision dat het bedrijf de franchise met eigen handen de nek omgedraaid zou hebben. Voor hen resteert de vraag: wat wordt nu de nieuwe geldkoe?

Volgens een aantal analisten is het in ieder geval niet de Call of Duty franchise. Op Industry Gamers laten een aantal van deze analisten van zich horen. Billy Pidgeon van M2 Research sprak als volgt:

“Guitar Hero and other former franchises may appear to be publisher failures, but the truth is that strip-mining franchises is a successful, risk-averse strategy. ATVI made good money on GH. Sequels were produced quickly and cheaply. Covering all platforms gleans higher initial retail orders and a single marketing campaign efficiently advertises on top of the network effect of a hot brand. The hit it and quit it model — carpet-bombing the market with sequels and then slashing the assets — pays off big in the short term, so ATVI’s shareholders are happy. ATVI is learning to execute this strategy with greater efficiency each go-round.”
Aldus Billy Pidgeon, die denkt dat Activision donders goed wist waar ze mee bezig waren toen ze Guitar Hero ‘melkte’ en de franchise af lieten sterven. Ze zouden dit volgens Pigeon nooit met Call of Duty doen. Michael Pachter van Wedbush Securities denkt echter dat Guitar Hero door zijn eigen succes zijn graf al aan het graven was:
“I don’t think they are comparable at all. GH is a franchise that people buy once, because the peripherals are great. As it saturated the installed base, the only buyers were people who are new console purchasers, and the “fad” appeared to wear off at the same time. GH was a victim of its own success.

CoD, on the other hand, has a vibrant online community that keeps growing. When a new version comes out, the “network effect” kicks in, and many people buy it because their friends have done so. The risk to the franchise is competition, not people tiring of the gameplay. If I am wrong about Project Beachhead charging, then they are doing it to establish even greater barriers to entry, and to protect the franchise.

CoD won’t fade unless Activision opens the door to competition by making a bad game.”

Jesse Divnich van EEDAR claimt Activision onschuldig als het de dood van Guitar Hero betreft, maar hij is er wel van overtuigd dat de uitgever verantwoordelijk met de Call of Duty serie om zal gaan:
I still don’t believe Activision did anything wrong with Guitar Hero. The entire music category’s fate was inevitable, and no single publisher is to blame for its demise. It was an entertainment fad.

Guitar Hero and Call of Duty are two different franchises with two different demographics. I don’t believe any lessons learned from the music category applies to the Call of Duty franchise. I trust that Activision knows what they are doing with Call of Duty and I remain unconcerned about the franchise’s future.

Het is duidelijk: de analisten zijn er heilig van overtuigd dat Call of Duty niet de volgende Guitar Hero zal zijn. Activision weet waar ze mee bezig is.

Industry Gamers heeft voor de liefhebbers nog een aantal andere beschouwingen van analisten klaarstaan.

  1.   
    DutchGamer X's avatar

    call of duty is zo als ik het zie uitgemelkt er is weinig verandert ten opzichten van cod 4.

  2.   
    limsma's avatar

    ik ben het met ze eens het compleet uitmelken van een serie lijdt niet per direct naar zijn dood (kijk maar naar de konig op uitmelk gebied: pokemon en tot op zekere hoogte mario (met al die mario sport games)

    dit betekend niet dat ik vind dat de CoD franchise eens in de 2 I.P.V elk jaar moet uitkomen zodat het niet altijd alleen maar call of duty is mijn friends list en andere pareltjes meer aan dacht krijgen

  3.   
    Alfa Warrior's avatar

    geldkoe?

    Melkkoe, ik ga er vanuit dat Activision namelijk weer een serie (Call of Duty) gaat uitmelken totdat er precies hetzelfde gaat gebeuren.

  4.   
    ricklen's avatar

    COD is al te veel uitgemolken.

    Na cod2 ging het al bergafwaarts, cod4 was nog leuk maar de rest…

  5.   
    ChrissieOne's avatar

    Gelukkig, anders gingen al die CoD noobs naar Halo toe, krijgen we nog meer mensen die om hoekjes met een zwaard of shotgun gaan afwachten…

  6.   
    Tom's avatar

    Alfa Warrior schreef, "

    geldkoe? "

    Melkkoe, ik ga er vanuit dat Activision namelijk weer een serie (Call of Duty) gaat uitmelken totdat er precies hetzelfde gaat gebeuren.

    De spreekwoordelijke geldkoe melken, niet de melkkoe melken, tenzij Activision natuurlijk heil ziet in de markt waar ook Campina en Friesche Vlag hun slag slaan. 😉

  7.   
    JonsoN's avatar

    Ik kan maar 1 ding zeggen hoor, als de Volgende CoD weer op dezelfde engine gaat draaien, zullen wij weer minimale verbeteringen gaan ervaren, ze gaan verder waar MW2 op is gehouden.
    Dit noem ik uitmelken.

    Kom aub met een nieuw IP Activision/Infinity Ward, want dit is wel een heel erg makkelijke manier om geld te verdienen.

  8.   
    Prince's avatar

    Ook al wordt Call of Duty wel uitgemolken, dan zal ’t altijd nog beter verkopen van Guitar Hero; zo’n vervolg heeft immers niet veel toe te voegen aan het origineel (op wat nieuwe muziek of wat nieuwe manieren van de kleurenknopjes bedienen na).

    Maargoed ben op zich wel blij dat Guitar Hero optieft, nu alleen nog hopen dat mensen op een verjaardagsfeestje het niet meer in hun botte kanis gaan halen om DJ Hero te spelen omdat dat “leuk” is…