Console-MMO’s erg moeilijk volgens Guild Wars ontwikkelaar

De wereld van de MMO’s is vooral een wereld van PC-gamers terwijl vele console-bezitters het ook leuk zouden vinden om avonturen te beleven in open werelden vol andere gamers en honderden opdrachten. Volgens de lead-designer van Guild Wars 2, Eric Flannum, gaat dit echter niet snel gebeuren. Consoles zijn er technisch helemaal niet op gebouwd. Zo zijn traditionele abonnementen zeer lastig:

“It’s tough because the business model on consoles is difficult, and [because of] memory issues – MMOs tend to be huge and consoles tend to not have that much room. And so there’s a lot of technical problems basically. But I think someone will come and overcome those things.”
Guild wars 2 zal geen abonnementen-systeem hebben, maar gebruik maken van micro transacties, iets waar Microsoft overigens mee bezig is voor de Xbox 360. Dit is overigens nog toekomstmuziek.

  1.   
    Alfa Warrior's avatar

    Vind ik niet zo vreemd ook, Er is een reden dat bijvoorbeeld Shooters moeite hebben om boven de 24 spelers te blijken en daarom zijn de meeste 24 of minder. Voor “MMO” zou het zelfde gelden, Sony en Microsoft willen inzicht hebben in iedere gebruiker die naar een server verbind, dit betekend dus ook dat iedere gebruiker maar een maximaal aantal “parketten” kan uploaden en downloaden per seconden, op servers van bijvoorbeeld 8 man zou je veel meer data kunnen up/downloaden dan bij die van 32 spelers. MMO’s staat natuurlijk voor Massive Multyplayer Online wat betekend dat de data die verzonden word gewoon heel laag moet zijn, dit is voor een developer aardig moeilijk om te doen. Dit alles en niet te vergeten dat je op dingen speelt van ongeveer 5+ jaar oud.

  2.   
    morkop006's avatar

    Alfa Warrior schreef, "Vind ik niet zo vreemd ook, Er is een reden dat bijvoorbeeld Shooters moeite hebben om boven de 24 spelers te blijken en daarom zijn de meeste 24 of minder. Voor “MMO” zou het zelfde gelden, Sony en Microsoft willen inzicht hebben in iedere gebruiker die naar een server verbind, dit betekend dus ook dat iedere gebruiker maar een maximaal aantal “parketten” kan uploaden en downloaden per seconden, op servers van bijvoorbeeld 8 man zou je veel meer data kunnen up/downloaden dan bij die van 32 spelers. MMO’s staat natuurlijk voor Massive Multyplayer Online wat betekend dat de data die verzonden word gewoon heel laag moet zijn, dit is voor een developer aardig moeilijk om te doen. Dit alles en niet te vergeten dat je op dingen speelt van ongeveer 5+ jaar oud."

    mooie uitleg 🙂

  3.   
    soldierarjan's avatar

    messchien dat bij volgende generatie console beter werkt.

  4.   
    soulzx3's avatar

    Het zal nooit fatsoenlijk werken, vooral omdat MMO héél véél spells per classe kennen en die knoppen kan je gewoonweg niet kwijt zonder een toetsenbord (denk bijvoorbeeld aan WoW, waar je echt superveel skills heb en andere hotkeys) en inderdaad ook servers zijn een probleem.

  5.   
    Sjintel's avatar

    Denk dat je een MMO op een console wel anders moet aanpakken inderdaad.
    Lijkt me lastig met updates en dergelijke, voor mensen met een grote HDD in de console natuurlijk geen probleem maar mijn Xbox360 zit ook een 20gb schijfje in. Gekocht in het jaar toen die uitkwam en werkt nog prima 🙂

  6.   
    Alfa Warrior's avatar

    Sjintel schreef, "Denk dat je een MMO op een console wel anders moet aanpakken inderdaad.
    Lijkt me lastig met updates en dergelijke, voor mensen met een grote HDD in de console natuurlijk geen probleem maar mijn Xbox360 zit ook een 20gb schijfje in. Gekocht in het jaar toen die uitkwam en werkt nog prima :)"

    MMO’s zijn niet zo gigantisch groot, 10 gig net als de gemiddelde game is voldoende en je gegevens zijn in 99% online opgeslagen.

  7.   
    Sarge's avatar

    ”soulzx3″ schreef, "Het zal nooit fatsoenlijk werken, vooral omdat MMO héél véél spells per classe kennen en die knoppen kan je gewoonweg niet kwijt zonder een toetsenbord (denk bijvoorbeeld aan WoW, waar je echt superveel skills heb en andere hotkeys) en inderdaad ook servers zijn een probleem."

    Da’s ook weer zoiets, het zou echt veel te veel werk zijn om altijd een menu te moeten openen met je skills ofzo. Dat zou gewoon echt niet meer leuk zijn. Dus ik denk inderdaad dat er nooit echt een volwaardige mmo op de consoles zal verschijnen..

  8.   
    fabiankok's avatar

    Ik denk dat MMO’s wel mogelijk zullen zijn de volgende Gen, alleen dat console MMO’s veel meer action-based zijn (dat hoe je beweegt en waar je aanvalt en hoe en dergelijke invloed heeft op je prestaties) en dat PC MMO’s meer strategisch zullen zijn, in de zin van: uitgebreid skill-systeem en grotere skill-bar en dergelijke.

  9.   
    xHouse's avatar

    MMO’s houden de PC in leven, en terecht! 😀

    Ik hoop dat er geen MMo’s komen op consoles, gewoon op de PC 8D.

  10.   
    blackname's avatar

    umh wat bedoelen ze met micro transacties?? dat je bevoorbeeld ( vergelijking met console) DLC kan kopen ofzo??

  11.   
    fabiankok's avatar

    blackname schreef, "umh wat bedoelen ze met micro transacties?? dat je bevoorbeeld ( vergelijking met console) DLC kan kopen ofzo??"

    Het zijn dingetjes zoals $1,50 betalen voor een speciale Mount, of betalen voor speciale grondstoffen/andere dingen die je tijd besparen, of er exclusiever uit te laten zien etc.
    Valt inderdaad dus te vergelijken met DLC, alleen dan (vaak) in kleinere bedragen en makkelijker uit te geven.

  12.   
    dmb97's avatar

    ”soulzx3″ schreef, "Het zal nooit fatsoenlijk werken, vooral omdat MMO héél véél spells per classe kennen en die knoppen kan je gewoonweg niet kwijt zonder een toetsenbord (denk bijvoorbeeld aan WoW, waar je echt superveel skills heb en andere hotkeys) en inderdaad ook servers zijn een probleem."

    Als het daarom zou gaan is dat zo op te lossen zoals me of da met een wiel voor de skills ik denk dat er andere reden zijn vooral zoveel mensen online dat trek de xbox of ps3 niet.

  13.   
    soulzx3's avatar

    ”dmb97″ schreef, "[quote=”soulzx3″]Het zal nooit fatsoenlijk werken, vooral omdat MMO héél véél spells per classe kennen en die knoppen kan je gewoonweg niet kwijt zonder een toetsenbord (denk bijvoorbeeld aan WoW, waar je echt superveel skills heb en andere hotkeys) en inderdaad ook servers zijn een probleem."

    Als het daarom zou gaan is dat zo op te lossen zoals me of da met een wiel voor de skills ik denk dat er andere reden zijn vooral zoveel mensen online dat trek de xbox of ps3 niet.[/quote]
    bedoel je iets vergelijkbaars als Dragon Age? gaat niet lukken, in DA stopt je game dan tenminste even, bij een MMO kan dat dus niet he, het duurt veelste lang om dan te switchen van skills, en als je in een Boss-fight zit sterf je dan ewoon zwaar hard