LittleBigPlanet moest oorspronkelijk free-to-play-titel worden

LittleBigPlanet lag ten tijde van de release voor 60 euro in de winkels, maar vandaag gaf Alex Evans van Media Molecule te kennen dat dit oorspronkelijk niet de bedoeling was. Toen het spel ongeveer een jaar voor de release van de PlayStation 3 aan Sony werd gepresenteerd kwam Phil Harrison (die destijds president van Sony Worldwide Studios was) op het idee om met de game een nieuw free-to-play-model te introduceren. Evans vertelt:

In that initial 45 minute that turned into three hour pitch, which was at the end of 2005, beginning of 2006, Phil said all sorts of buzz words which we still haven’t hit. [He] said it should be free to play, it should have a new business model, it should be downloadable, it should do DLC, it should do user-generated content. Phil was basically raising the bar on what we were pitching.
Harrison gaf de ontwikkelaar, die toen nog bekend stond als Brainfluff, genoeg geld om in zes maanden een prototype van hun project met de codenaam Craftworld te ontwikkelen. Harisson vertelt:
That was our internal codename for it for quite a long time. And then LittleBigWorld was the project name and that was being branded, and we couldn’t get the trademark for LittleBigWorld as there was another company in the States called BigWorld. And so it became LittleBigPlanet two weeks before GDC 2007.
Evans geeft toe dat ze de game voor een korte periode zelfs hadden omgedoopt tot LittleBigBang, maar men kwam er al snel achter dat dit “gang bang” betekende. En dit zou zeker voor een spel als LittleBigPlanet geen geschikte naam geweest zijn…

  1.   
    Sarge's avatar

    Achja, veel gamers (waaronder mezelf) hebben hem nu ook gratis door het Welcome Back pakket. Gratis is natuurlijk niet hetzelfde als Free to play, maar kom..