GN Poll: Ontwikkelaars moeten samenwerking in multiplayer bevorderen

De game-industrie staat niet stil, waardoor gamers op elk moment van de dag genoeg gespreksmateriaal hebben. Maar net als elk organisme dat gezegend is met een brein verschillen gamers vaak van mening, dus discussiëren ze heel wat af. Elke twee weken geeft GamersNET al die mensen de mogelijkheid om zich helemaal uit te leven en hun ongezouten, ongecensureerde en keiharde mening te geven over een nieuwe poll, zelfs al mondt dit soms uit in felle discussies waarbij bloed niet wordt geschuwd. Maar eerst blikken we even terug op de poll van 26 maart, om te kijken welke partij deze keer de overhand had.

Toen merkten we op dat er elke maand zoveel games verschijnen, dat je selecties maken moet maken: welke spellen koop je niet, welke koop je later en welke koop je op de dag van de release? Als er een game is die in laatstgenoemde categorie valt, dan is het handig om hem van tevoren te pre-orderen. Je bent op die manier verzekerd van een exemplaar op de releasedag en je krijgt bovendien vaak allerlei exclusieve voordelen! Wij vroegen ons af of jij wel eens spellen pre-ordert en zo ja, waarom dan precies. Daarom vroegen we je antwoord te geven op de vraag: ‘Wat is de voornaamste reden dat jij games pre-ordert?’ Toen bleek dat de overgrote meerderheid van 35% een spel van tevoren reserveert vanwege de bonussen, terwijl 14% de game koopt om verzekerd te zijn op een exemplaar op de dag van de release. Bijna een kwart van de stemmers pre-ordert nooit games. Een greep uit jullie reacties:

Alfa Warrior

De voornaamste reden is niet voor de bonussen – als echte fan speel je deze meestal toch al vrij binnen enkele weken, nee de voornaamste reden dat ik games pre-order is om ze vanaf dag 1 te kunnen spelen wat handig is bij Multiplayer spellen omdat dan iedereen van een gelijkwaardig skillniveau is.

Singleplayer spellen pre-order ik dan weer om zo snel mogelijk plezier te hebben – voordat een mogelijk einde gespoiled word door andere mensen, dit verpest een groot gedeelte van het spel.

Gamer4Ever-NL:
Als het om pre-orders gaat doe ik het alleen maar bij een soort type en dat zijn de collector’s/special/limited/ editions van games. Ik pre-órder alléén als er eentje op de markt verschijnt waarvan ik de game natuurlijk ook wil hebben. (En wat meestal iedere ontwikkelaar wel een deze dagen wel doet met zijn games.)
Waarom ik dan pre-order ??

Well omdat je die dingen gewoon moet pre-orderen ze zijn niet vaak standaard zo in de winkel te koop en zijn toch best gewild onder de andere verzammelaars. Extra custume’s / wappens exc die je krijgt met een pre-order van een normale game kan me helemaal nadda noppes geen zak schelen. Het enige wat me scheelt is dat mij besttelling goed doorkomt van de die game, én als er dan iets extra erbij zit is dat leuk meegenomen maar ik ga niet special iets reserveren voor wat virtuale spulletjes.

Btw nu we het er toch over hebben ik weet trouwens niet wanneer ik voor het laatste een game (geen special edition) heb gereserveerd?!

Xboxfan
Ik pre-order van een game meestal de speciale editie, aangezien die toch meestal wel wat vette extra content bieden en ook meestal snel zijn uitverkocht. Toch denk ik dat ik in plaats van verzekerd zijn van een exemplaar (wat ik dus wel ben) voor pre-order extra’s ga, aangezien dat meestal bepaalt waar ik mijn game(s) koop. Zouden er echter geen pre-order bonussen zijn die extra content achterhouden, dan zou ik gelijk voor verzekerd van een exemplaar zijn kiezen. Helaas leven we alleen niet in zo’n wereld…
Klik hier voor de meningen van de redacteuren van GamersNET.


Nieuwe stelling
Onlangs reisde Peter af naar Frankrijk om daar de multiplayer van Far Cry 3 te checken. Wat hem het meeste opviel tijdens zijn tripje, was dat de ontwikkelaars samenwerking tussen spelers op allerlei manieren proberen te bevorderen. Met enkel in je eentje kills maken kom je er niet; ga je samen met vrienden op jacht en help je elkaar in het heetst van de strijd, pas dan kun je bakken met punten verwachten. Wij vroegen ons af of deze aanpak jullie aanspreekt en daarom vragen we je jouw mening te geven over de volgende stelling:

Ontwikkelaars moeten samenwerking in multiplayer bevorderen

Laat het ons weten door op de poll te stemmen en vergeet niet hieronder een reactie achter te laten. Misschien verschijnt jouw mening dan over twee weken wel in het volgende GamersNET Poll artikel! Alvast bedankt voor het stemmen, wij zijn benieuwd naar de uitslag.

  1.   
    GENERAL_DS's avatar

    Waarom zouden de mensen in een random online match samen gaan spelen, ze kennen elkaar niet en willen allemaal zelf winnen. De meeste spelers hebben geen goede headset, daarnaast zijn er mensen die wel een headset hebben maar daar mensen mee irriteren. Er zijn gewoon te weinig mensen die willen samenwerken. Dan kun je als ontwikkelaar ze ook niet dwingen of pushen, aangezien dat dan toch geen nut heeft. Wat wel gedaan zou kunnen worden is een lichte bonus geven aan degenen die samenwerken, maar met Battlefield (PS3) zie ik nog veel te weinig samenwerking ondanks die bonussen.

  2.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    Zoals General DS hierboven al vermeld is een bonus geven een goede optie maar waar geen gebruik van wordt gemaakt. Waarom zou ik iemand gaan reviven die net voor mijn virtuele ogen door iemand is neergestoken en 50 punten ontvangen, terwijl ik net zo goed achter die enemy aan kan gaan en hem voor 150 punten door zijn hoofd knal.
    Ik bedoel ik zit hier voor mezelf… als je echt wilt samenwerken dan kun je beter een LAN party organiseren met vrienden waarvan je tenminste weet wat je aan elkaar hebt, op gebied van skills en levels.
    Dan hebben ze uiteindelijk nog een optie waar ik fel op tegen ben en dat is Trophy’s/Achievements die vrij te spelen zijn als je samenwerkt. ik wil namelijk graag een game platinum halen, maar dit wordt me meestal onmogelijk gemaakt omdat ze mij afhankelijk maken van anderen. Het toevoegen van dit soort beloningen heeft weinig effect, want zodra mensen de beloning hebben dan wordt het toch weer ieder voor zich, je moet een multiplayer game zo houden waarvoor het bedoeld is, gewoon lekker een uurtje knallen en zoveel mogelijk punten scoren 😉

  3.   
    SonyBoy's avatar

    Even kort door de bocht… JA!

    Wat heb je anders aan gametypes als capture the flag als niemand elkaar helpt om de vlag te veroveren. Ook zou je geen schijn van kans maken tegen een clan, omdat die wel samenwerken. Gelukkig zijn er nog games als Gears of War waar dit al gebeurd, maar helaas zijn er nog te weinig van dit soort games. In een Call of Duty zie ik dit niet gebeuren, aangezien het daar nou eenmaal de gewoonte is om dezelfde multiplayer met 8 nieuwe maps uit te breiden om weer 60 euro te ontvangen. Maar tja… Als meer ontwikkelaars hier achter aan gaan, (Medal of Honor) dan ben ik bang dat de tijd van samenwerken voorbij is.

  4.   
    tijn80's avatar

    Ik mis een derde optie: Kan me niet schelen. Ik speel vrijwel geen multiplayer-games, en dus interesseert het me eigenlijk niet hoe ontwikkelaars hiermee omgaan.

  5.   
    cool ice's avatar

    ik heb eens gestemd, maar ik heb hier een beetje een dubbel gevoel bij. want ja het is vaak gewoon een feit dat teamwork de sleutel is tot succes, kijk bijvoorbeeld naar Battlefield 3. als daar bijvoorbeeld niet samengewerkt word kun je er vrijwel zeker van zijn dat je verliest. maar in sommige games is het ook wel eens leuk om alleen te spelen, zonder dat je zo nodig elkaar moet ondersteunen en helpen.

    dus ja ik vind dat teamwork bevorderd moet worden, maar wel tot op zekere hoogte. dat het dus nog wel gewoon mogelijk blijft om alleen te spelen. ik vind dat DICE dat aardig heeft aangepakt met BF3, reviven, medkits/ammo uitdelen, repareren, levert je allemaal veel punten op. maar als je het niet doet heb je er verder ook geen nadeel aan, je loopt alleen wat extra punten mis.

  6.   
    Jarek's avatar

    Ik ben het er niet mee eens.

    Ik vind dat ontwikkelaars een optie in hun games moeten toepassen om competitief te kunnen spelen.
    Gewoon een matchmaking systeem met mensen die echt samen willen werken in de game.
    Of gewoon zelf een clan oprichten en dan spelen tegen andere clans zodat je op die manier samen kan werken.
    En gewoon lekker doen wat je wil als je op een normale server speelt.

  7.   
    G-6's avatar

    ”tijn80″ schreef, "Ik mis een derde optie: Kan me niet schelen. Ik speel vrijwel geen multiplayer-games, en dus interesseert het me eigenlijk niet hoe ontwikkelaars hiermee omgaan."

    sluit ik me bij aan

  8.   
    7lotus94's avatar

    ik zeg soms.

    Bij sommige gametypen is het meer dan handig om samen te werken. Als je een missie hebt wat je dan als team moet volbrengen is het onmogelijk om tegen een team te spelen wat wel samenwerkt. Wat in mijn ogen realistisch is.

    Bij andere gametypen is het ook lekker om eens egoistisch te spelen. waar het samenwerken en teamleden helpen wel beloond kan worden.

    Battlefield 3 heeft voor mij een hele goede balans gemaakt naar mijn mening, ik ben dan ook heel benieuwd hoe Far Cry 3 dit gaat doen.

  9.   
    Neolite's avatar

    Absoluut mee eens. Dit zouden ze in elke multiplayer game moeten bevorderen. En dan niet met een klein aantal punten, maar de meeste punten zou men moeten kunnen behalen met teamwork. Als je een game voor jezelf wilt gaan spelen, speel je maar Call of Duty of een andere game die daar voor gemaakt is.

    Mensen die bijvoorbeeld Battlefield 3 spelen, moeten beseffen dat die een multiplayer bevat, waar teamwork normaal is. Zoals ik ook in eerdere reacties lees, vind men het heel normaal om als eenling te opereren en reviven te laten voor wat het is. Dit is echter compleet belachelijk, ga dan Call of Duty spelen. Battlefield 3 draait om teamwork, en zonder win je de game ook gewoon bijna niet.

  10.   
    dicapo's avatar

    Ik heb liever dat ze op de consoles de co-op er weer in bouwen. Mis dat echt de laatste jaren 🙁

  11.   
    R1chardTM's avatar

    ”tijn80″ schreef, "Ik mis een derde optie: Kan me niet schelen. Ik speel vrijwel geen multiplayer-games, en dus interesseert het me eigenlijk niet hoe ontwikkelaars hiermee omgaan."

    Dan kun je nog steeds een mening hebben over de stelling. 😉

  12.   
    tijn80's avatar

    R1chardTM schreef, "

    ”tijn80″ schreef, "Ik mis een derde optie: Kan me niet schelen. Ik speel vrijwel geen multiplayer-games, en dus interesseert het me eigenlijk niet hoe ontwikkelaars hiermee omgaan."

    Dan kun je nog steeds een mening hebben over de stelling. 😉 "

    Nou vooruit 😉 Ze moeten ervoor zorgen dat de speler zelf de keuze heeft om samenwerkingen aan te gaan. Een missie (of wat dan ook) moet niet onoverkomelijk zijn wanneer je ervoor kiest om solo te gaan. Wat mij betreft dus: Nee

  13.   
    I_Eat_Noobsz's avatar

    Ik speel ook weinig multiplayer of het moet fifa zijn.
    Maar als ik dan speel, wil ik gewoon effe lekker knallen

  14.   
    Carcass's avatar

    Dit is alleen van toepassing op games die zich echt richten op samenwerking. Het is wel zaak dat mensen die er geen behoefte aan hebben ook gewoon hun ding kunnen doen.

  15.   
    ps3 gek's avatar

    Ik speel bijna nooit online. Dit ook simpelweg omdat ik niet “die-hard” genoeg ben. 😳 De mensen die online van iedereen kunnen winnen zullen kiezen voor zelfstandig gamen. Ik, als minder fanatieke gamer, leg de voorkeur bij teamwork. Juist de team deathmatches zijn gaaf. Ook in gta vond ik online gaan erg vet wanneer je samenwerkt. (ook al ken je de mensen niet!) ik speel nog altijd voor de lol en niet om na dagen gamen van iedereen te winnen, in mn eentje. Maar ik geef toe, er zijn altijd mensen bij die het verkloten: kijk maar naar Journey en mensen die in de headset schreeuwen of meedoen aan een match,maar niet meespelen.