Studio achter S.T.A.L.K.E.R. heropent deuren; GSC Game World leeft

Uit het oog, maar niet uit het hart. Anno 2011 ging het fataal mis bij ontwikkelstudio GSC Game World: midden in de productie van het veelbelovende S.T.A.L.K.E.R. 2 werd de game geannuleerd en de deuren van het Oekraïense bedrijf gesloten. Dat terwijl de eerdere titels uit de S.T.A.L.K.E.R.-reeks aanbeden werden als culthits. Nu, jaren na dato, steekt GSC Game World ineens toch de kop weer boven water.

GSC Game World heeft inmiddels een nieuwe website gelanceerd. Maar het grote nieuws kwam voort uit een interview met GamesIndustry.biz, waarin PR-contactpersoon Valentine Yeltyshev alles uit over het herrezen bedrijf vertelt. Hoe de sluiting tot stand kwam, maar ook wat we kunnen verwachten van de Oekraïense onderneming.

It was a difficult decision, because the team was working towards a full-scale game, but they and our CEO understood that the game just wouldn’t be at the level we wanted from STALKER 2. There was also a problem getting interest, and the right money, from publishers. We were offered funding once we reached alpha. Actually we would have been able to fund the entire development ourselves, but we still weren’t sure we’d be able to sell it once we’d got to alpha.
Er werd dus degelijk hard gewerkt aan S.T.A.L.K.E.R. 2, maar het project bleek toch lastiger dan gedacht. De uitbreidingen Call of Pripyat en Clear Sky leken enorm veel op het origineel, maar met deel twee was het toch noodzaak om iets geheel anders te doen.
Clear Sky and Call of Pripyat were both closer to add-ons than stand alone games, they were completely based on Shadow of Chernobyl. We realised that STALKER 2 was different. It was going to take too much time – by the time it was ready, it was definitely going to be out of date. We had the scenarios all written by the guy who did the original STALKER, but that’s just a scenario, not a full game. We were closer to the beginning of development than the end.
Het herrezen GSC Game World heeft nu een verkleind ontwikkelteam en een nieuw project voor ogen. Veel van de oude werknemers van GSC zijn inmiddels in dienst van andere bedrijven, wat het aansterken van de ontwikkelstudio enigszins verhinderd. Volgens Yeltyshev is dat echter absoluut niet nodig, het team is momenteel ‘solid’. Pas als andere projecten aan bod komen, wordt GSC Game World weer uitgebreid.

Waar GSC Game World nu mee bezig is, blijft onaangekondigd. Yeltyshev maakte enkel los dat de game niet free-to-play zou zijn en dat het project met name zou moeten spreken tot een wat oudere doelgroep (25 tot 40 jaar). Wij zijn in ieder geval benieuwd wat het Oostblok ons te brengen heeft met de heropening van GSC.

  1.   
    petiertje's avatar

    Goed nieuws! S.T.A.L.K.E.R. games waren (zijn) erg goede games, goed om te horen dat de studio weer terug is. Ik ben benieuwd wat ze in petto hebben 🙂

  2.   
    Musicman88's avatar

    Ben benieuwd of we dan toch nog ooit STALKER 2 gaan krijgen….ik hou hoop! 😀