Minimale systeemeisen voor de Oculus Rift verlaagd

Veel mensen zijn wel geïnteresseerd in virtual reality, maar worden nog afgeschrikt door het hoge prijskaartje: niet alleen de headsets zijn duur, maar ook de vereiste pc’s zijn niet mals. Dit komt voornamelijk omdat VR headsets minimaal 90 fps moeten draaien om de gebruiker een vloeiende ervaring te geven. Echter, Oculus VR heeft een nieuwe technologie ontwikkeld voor de Rift: Asynchronous Spacewarp. Die moet de minimale systeemeisen (en dus ook de prijs) flink verlagen.

Asynchronous Spacewarp (kortweg ASW) zorgt er namelijk voor dat een framerate van 45 fps al een vloeiend beeld oplevert. De technologie extrapoleert extra frames op basis van eerdere frames, zodat het lijkt alsof er meer frames per seconde op het scherm van de Oculus Rift worden getoverd.

Overigens betekent deze nieuwe techniek niet dat álle hardware die 45 fps kan halen, ook geschikt is voor de Rift. ASW zit namelijk pas ingebakken in de huidige generatie grafische kaarten van AMD (de RX 400-serie) en in de vorige en huidige generatie van NVIDIA-kaarten (de GTX 900- en 1000-series). Ook moet je minimaal Windows 8 als besturingssysteem hebben, maar Windows 10 biedt de beste ondersteuning voor ASW.

Daarnaast benadrukt Oculus VR dat ontwikkelaars én consumenten zich nog steeds het beste kunnen richten op een daadwerkelijke framerate van 90 fps. ASW kan ontbrekende frames wel aanvullen, maar de extrapolatie is niet perfect.

Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe feature precies uitkomt, maar volgens Oculus Rift kunnen we de update ‘binnenkort’ verwachten.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren