Onderzoek: marketing rondom No Man’s Sky was niet misleidend

Een paar maanden terug lieten we weten dat de ASA, de Advertising Standards Authority, een onderzoek zou instellen naar de marketing van No Man’s Sky. De uitslag van het onderzoek is dat ontwikkelaar Hello Games geen valse reclame heeft gemaakt over de features en de game zelf:

We understood that the screenshots and videos in the ad had been created using game footage, and acknowledged that in doing this the advertisers would aim to show the product in the best light.

Taking into account the above points, we considered that the overall impression of the ad was consistent with gameplay and the footage provided, both in terms of that captured by Hello Games and by third parties, and that it did not exaggerate the expected player experience of the game. We therefore concluded that the ad did not breach the Code.

Volgens de ASA waren er 23 klachten ingediend, die stelden dat de game niet overeenkwam met de marketing. Hello Games weet dit aan het feit dat No Man’s Sky procedureel gegenereerd is:
This meant that the game content was generated by way of a computer process as that content was encountered by the player. This computer process embodied algorithms that determined, for example, the probability of a player encountering a creature with a particular physiology, exhibiting a particular behaviour or existing in a particular habitat.

The algorithm-powered generation of content meant that each user’s experience would be very different and it would be difficult to recreate the exact scenes from the ad. Nevertheless, the studio maintained that it was fairly straightforward to locate content of the type shown in the ad and to demonstrate that such content was commonly experienced by all users who played NMS for an average period of time.

Over de interface die gebruikt werd in de trailers liet Hello Games weten die inderdaad veranderd zijn na het maken van de trailers, iets wat wel vaker voorkomt bij games. De ASA was het ermee eens dat deze veranderingen het koopgedrag niet zouden veranderen.

Verder kwamen er klachten binnen over het grafische aspect, dat sommigen teleurstellend vonden. Hello Games liet weten dat de trailers zijn opgenomen met een gemiddelde pc en dat gebruikers mindere graphics konden verwachten als zij mindere krachtige hardware bezitten. De ontwikkelaar heeft later nog updates uitgebracht die de game grafisch verbeterden. De ASA was het met Hello Games eens en zag geen grote verschillen bij het eindproduct.

Deze aspecten en nog veel meer werden onder de loep genomen en de resultaten worden in het onderzoeksrapport opgesomd. Zijn jullie het met de ASA eens? Of vinden jullie dat Hello Games wel degelijk fout zat? Laat het ons weten in de reacties!

  1.   
    Downzilla's avatar

    Ik wil het onderzoek onderzocht hebben!