Crytek sluit vijf van de zeven studio’s

Ontwikkelaar Crytek, bekend van Crysis en Robinson The Journey, ziet zich genoodzaakt vijf studio’s te sluiten na een financieel ruig jaar. In een persbericht laat de studio weten enkel door te gaan met hun locaties in Frankfurt en Kiev, en de deuren te sluiten in Turkije, Zuid-Korea, Bulgarije, China en Hongarije.

Mede-oprichter en Managing Director Avni Yerli laat in het persbericht weten dat de keuze een moeilijke is, maar dat hij de toekomst voor de studio toch rooskleurig inziet:

Undergoing such transitions is far from easy, and we’d like to sincerely thank each and every staff member – past and present – for their hard work and commitment to Crytek. These changes are part of the essential steps we are taking to ensure Crytek is a healthy and sustainable business moving forward that can continue to attract and nurture our industry’s top talent. The reasons for this have been communicated internally along the way. Our focus now lies entirely on the core strengths that have always defined Crytek – world-class developers, state-of-the-art technology and innovative game development, and we believe that going through this challenging process will make us a more agile, viable, and attractive studio, primed for future success.

Het ging Crytek in 2016 financieel gezien al niet fraai af. Werknemers werden weken, of zelfs maanden, te laat betaald, en velen van hen verlieten om die reden dan ook boos het bedrijf. Voor de resterende werknemers van de gesloten studio’s belooft de ontwikkelaar dan ook een zachte transitie, en stabiele toekomst.

Is er nog toekomst voor Crytek? Of zien we hier de eerste grote gaten in een zinkend schip?

  1.   
    DeAdSeYe's avatar

    Warface was niet het succes dat ze hoopte. Tijd geleden was er ook bekent geworden dat Crytek geen games meer gingen ontwikkelen en alleen op de cry engine gingen richten. Zodoende zijn er ook Crytek medewerkers over gezet naar Cloud Imperium games om te helpen bij het ontwikkelen van Star Citizen.

    Crytek zou zich alleen willen verdiepen in het support en het door ontwikkelen van hun eigen engine.

  2.   
    Downzilla's avatar

    Die werkomstandigheden schenen echt bagger te zijn daar als je een paar ex werknemers hoort.

  3.   
    JaslanNL's avatar

    De CryEngine schijnt ook geen makkelijke instap engine te zijn, toch een vrij hoge learning curve. En met oa. Unity en Unreal Engine die tegenwoordig steeds toegankelijker modellen hanteren word het steeds lastiger daar mee te concurreren. Bovendien hebben deze laatste engines een vrij groot publiek aan (indie) developers die op hun beurt weer mee werken aan het makkelijker maken van dingen binnen de engine (tutorials, how-to’s etc.) Crytek heeft mooie dingen gemaakt in het verleden en ik hoop dat ze draad weer op pakken en mee kunnen concurreren, maar op het moment lijkt me het toch lastig.

  4.   
    Downzilla's avatar

    Maarja ik vind nog steeds Cryengine > Elke andere engine. Alleen frostbite is een beetje dichtbij gekomen met Battlefront.