Pillars of Eternity 2: Deadfire aangekondigd; crowdfunding-campagne begonnen

Afgelopen zaterdag verscheen op Twitter een teaser van ontwikkelaar Obsidian voor Project Louisiana. Omdat Obsidian ook verantwoordelijk was voor Fallout: New Vegas, dachten veel mensen dat er een nieuwe Fallout-game zou komen. Echter, vandaag is bekend geworden dat Obsidian werkt aan een vervolg op Pillars of Eternity.

Het vervolg heet voluit Pillars of Eternity 2: Deadfire, en begint bij de terugkeer van Eothas, de god van het licht en de wedergeboorte. Ondanks zijn functieomschrijving is dit echter bepaald geen god van het goede: hij staat op uit de aarde, vernietigt jouw fort en laat jou voor dood achter. Dit laat je natuurlijk niet op je zitten, dus ga je Eothas achterna om wraak te nemen en antwoorden te krijgen.


Obsidian zegt dat het zich concentreert op de kwaliteit van de content en niet echt op de kwantiteit. Ze hopen voort te borduren op datgene dat de fans van het eerste deel zo gaaf vonden, en tegelijkertijd veelgevraagde nieuwe features toe te voegen. CEO Feargus Urquhart zegt over de game:
Our goal for Pillars of Eternity 2: Deadfire is to improve on what fans loved about the original while adding features our fans want to see. Truly living cities, more freedom to explore the open world, and pushing what we do best at Obsidian—letting players define and play the role they want to play.
Ook hoofdontwerper Josh Sawyer uit gelijksoortige woorden over Pillars of Eternity 2: Deadfire:
We’re still making a huge game, but it’s more important for our content to be high quality than it is for us to have a gargantuan 200+ hour game. Many players criticized us for having too many mob/filler fights in Pillars. It’s something we tried to address in patches, but it’s a larger focus for the sequel. Not every fight is a setpiece encounter, but it’s okay for us to have more areas that are simply for exploration, environmental storytelling, and down time.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat Pillars of Eternity 2: Deadfire kleiner wordt dan zijn voorganger: volgens Sawyer wordt de game ongeveer even groot, maar dan met beter uitgevoerde content. Ook zegt Sawyer dat je het beste eerst door de eerste Pillars-game kunt spelen. Je krijgt aan het begin van het tweede deel wel een samenvatting, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als het daadwerkelijk spelen van de game. Maar mocht je de eerste Pillars of Eternity hebben uitgespeeld, kun je ook je savegame importeren naar het tweede deel, zodat je de introductie kunt overslaan.

Net als de eerste Pillars of Eternity wordt ook deze RPG gedeeltelijk gefinancierd door middel van crowdfunding, deze keer via Fig. De extra financiering is, in de woorden van de ontwikkelaar, vooral nodig om multiclassing te implementeren: de mogelijkheid om skills uit meerdere klassen te levellen, zodat je karakters nóg meer aanvoelen als je eigen creaties.

Pillars of Eternity 2: Deadfire wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2018. De crowdfunding-campagne loopt nog tot 24 februari.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren