Animator verklaart statische gezichtsanimaties Mass Effect: Andromeda

Mass Effect: Andromeda lag de afgelopen week flink onder vuur vanwege zijn statische gezichtsanimaties. Veel gamers vragen zich hardop af waarom een grote game als deze zo belabberd geanimeerd is. Jonathan Cooper, de animator van Uncharted 4 die voorheen werkte aan de eerste twee Mass Effect-games, heeft daar een verklaring voor.

Via Twitter stelde Cooper dat het juist Andromeda’s grote schaal is die heeft geleid tot de statische gezichtsanimaties. Hij stelt uit dat het animeren van een RPG totaal anders is dan het animeren van een lineaire game als Uncharted:

[A]nimating an RPG is a really, really big undertaking – completely different from a game like Uncharted so comparisons are unfair. Every encounter in Uncharted is unique & highly controlled because we create highly-authored ‘wide’ linear stories with bespoke animations.
Cooper legde uit dat men bij grote RPG’s als Andromeda vooraf een set aan gezichtsanimaties ontwikkelt. Hij vergeleek dit met een dj die samples en tracks maakt.

Doordat de keuzes van de speler het verhaal beïnvloeden, is het aantal scènes in Mass Effect gigantisch. Het zou dus veel te veel werk zijn om alle animaties handmatig toe te wijzen. Daarom breekt BioWare de dialogen in stukjes en van ieder stuk berekent men de kans dat de speler deze ziet. De meest voorkomende scènes worden met de hand geanimeerd, de zeldzame komen lager op de prioriteitenlijst te staan:

Because time denotes not every scene is equally possible, dialogues are separated into tiered quality levels based on importance/likelihood. The lowest quality scenes may not even be touched by hand. To cover this, an algorithm is used to generate a baseline quality sequence. The Witcher 3 added to this with randomly selected body gestures that could be regenerated to get better results.
Cooper vermoedt dat BioWare oorspronkelijk van plan was om alles met de hand te animeren en daarom de kwaliteit van het algoritme verlaagde. Toen dit uiteindelijk niet haalbaar bleek te zijn, bleven complete scènes ongeanimeerd in de game zitten:
Andromeda seems to have lowered the quality of it’s base algorithm, resulting in the ‘My face is tired’ meme featuring nothing but lip-sync.

Were I to design a conversation system now, I’d push for a workflow based on fast and accessible face & body capture rather than algorithms. While it hasn’t 100% proved this method, Horizon Zero Dawn’s better scenes succeed due to a use of facial mocap.

Volgens Cooper komen de kritische reacties op Andromeda’s animaties deels doordat gamers kritischer zijn geworden. Hij ziet dat echter niet als een negatieve ontwikkeling en sluit af met de woorden:
The one positive to come out of all this is that AAA story-heavy games can’t skimp on the animation quality with a systemic approach alone.
Mass Effect: Andromeda ligt sinds deze week in de winkels.

  1.   
    Downzilla's avatar

    tldr Rushed development. Ik neem aan dat ze na al hun rpg games wel een beetje ervaring hebben met hoeveel werk iets gaat kosten. En vergelijkbare games zoals the witcher hebben veel betere animaties.

  2.   
    Mattiees's avatar

    maar de witcher heeft wel veel minder keuzes heb ik het idee. Wat ik kort van mass effect heb gezien kan het vele verschillende kanten opgaan en kan je ook character meer veranderen dan bij de witcher (waar niet bijzonder veel te veranderen is qua uiterlijk). Desalniettemin zullen ze volgende keer er meer werk aan besteden vermoed ik zo na alle kritiek die ze over de game hebben ontvangen.

  3.   
    BearsRidingTanks's avatar

    Het zijn ook niet alleen de animaties van je eigen character, NPC’s zien er ook uit alsof ze het syndroom van down hebben met ogen alsof ze net xtc genomen hebben. Maar als je dan kijkt naar de grote lijst externe hulp die ze hebben in geroepen + hoge uitloop van Senior staff is het nog een wonder dat de game nog zo goed werkt. De combat en RPG elementen zijn zeer netjes,

  4.   
    GamerJaime's avatar

    Mass Effect heeft nooit bij de mooiste games ever gehoord. Ik weet nog toen Mass Effect 3 uit kwam dat ik ook even moest wennen aan de graphics maar wat ik zie bij Andromeda slaat echt alles. Het is toch absurd dat een game die dit jaar uitkomt op een nieuwe generatie consoles zich grafisch nog maar net kan meten aan de vorige Mass Effect game die op de vorige generatie consoles uitkwam?

    En erger nog is dat ze er blijkbaar een verklaring voor hebben en niet willen zien dat ze het gewoon verneukt hebben. Dat zorgt er bij mij voor dat ik me nu al zorgen ga maken over een eventueel vervolg, als ze zelf niet inzien dat ze beter kunnen.

  5.   
    Lorre80's avatar

    Ik kan alvast niet persoonlijk oordelen over de graphics op consoles, heb nl het spel gekocht op pc. Hier speel ik op ultra 1080p met hoge resolution scaling. Ik moet zeggen dat het er gewoonweg fenomenaal uit ziet. Bij de beste graphics van de recente games dat ik heb gespeeld (wildlands, bf1).
    Ben momenteel aan het exploren op Eos, en menige beelden zien er soms bijn fotorealistisch uit.
    Heb eigenlijk eerlijk gezegd niet echt veel “last” gehad van die facial animations, het is absoluut geen storende factor.

  6.   
    Lorre80's avatar

    Wat ik wel vergeten te melden ben is het gekozen personage. Had er eerst eentje zelf gemaakt, dat sloeg enorm tegen. De posterboy versie van Dolph Lundgren was echt akward, mss heeft het daar mee te maken. Ik ben voor de standaard ryder gegaan en zijn facial graphics zitten veel beter (bv beharing in het gezicht tov de customs)

  7.   
    mrb80's avatar

    Veel te veel werk zeggen ze, is dus een keuze. Kost waarschijnlijk te veel of duurt te lang dus nu maar cashen

  8.   
    Codename_black's avatar

    Ik vindt het persoonlijk maar een pruts eindproduct wat er is geleverd, zeker als je nagaat dat de game 5 jaar in development is geweest, het feit dat het edmenton team het project van montreal heeft overgenomen het laaste jaar zegt genoeg. De voice acting en de gameplay zijn zeker van een hoge kwaliteit maar de animaties en de slechte character creator zijn brengen het product veel onodige schade aan. ik heb een beetje het gevoel dat Q&A heeft liggen slapen tijdens het werk. zeker met de gamebreaking bugs die ik ben tegengekomen in 3 uur tijd.

  9.   
    MaTriXX's avatar

    Ik stoor me er niet aan, ik geniet van Andromeda net zoals ik genoot van Mass Effect 1,2 en 3.

    Daarnaast geniet ik liever van games en stoor ik me niet zo gauw aan een klein dingetje dan mensen die dat wel doen en hoogstwaarschijnlijk zijn het een hoop klagers die de game niet eens gekocht hebben en mee roepen met een klein aantal mensen die de game wel gekocht hebben, zelfde gebeurde met einde Mass Effect 3 waar meer klagers waren dan mensen die daadwerkelijk het spel uitgespeeld hadden :).

    Schijnt tegenwoordig een beroep te zijn volgens mij om niks anders te doen dan klagen over de kleinste dingetjes, naaaaah ik geniet liever van gamen.

  10.   
    sjaak19832015's avatar

    MaTriXX schreef, "Ik stoor me er niet aan, ik geniet van Andromeda net zoals ik genoot van Mass Effect 1,2 en 3.
    Daarnaast geniet ik liever van games en stoor ik me niet zo gauw aan een klein dingetje dan mensen die dat wel doen en hoogstwaarschijnlijk zijn het een hoop klagers die de game niet eens gekocht hebben en mee roepen met een klein aantal mensen die de game wel gekocht hebben, zelfde gebeurde met einde Mass Effect 3 waar meer klagers waren dan mensen die daadwerkelijk het spel uitgespeeld hadden :).
    Schijnt tegenwoordig een beroep te zijn volgens mij om niks anders te doen dan klagen over de kleinste dingetjes, naaaaah ik geniet liever van gamen.
    "

    Kijk eindelijk iemand die het begrijpt. Veel mensen lopen maar te klagen over deze game maar vervolgens spelen ze het wel gewoon. Ik kan misschien heel dom zijn maar waarom een game spelen waar je je toch aan zulke dingen stoord en je ervaring zou verpesten. Ik heb zelf nog niet hele gekke dingen gezien hoewel ik er pas 12 uur in heb gestoken. Zelf geniet ik erg van deze game al moet ik wel even wennen aan de soms wat mindere diepgaande gesprekken die soms zelfs komisch te noemen zijn.

  11.   
    MaTriXX's avatar

    sjaak19832015″][quote=”MaTriXX schreef, "Ik stoor me er niet aan, ik geniet van Andromeda net zoals ik genoot van Mass Effect 1,2 en 3.
    Daarnaast geniet ik liever van games en stoor ik me niet zo gauw aan een klein dingetje dan mensen die dat wel doen en hoogstwaarschijnlijk zijn het een hoop klagers die de game niet eens gekocht hebben en mee roepen met een klein aantal mensen die de game wel gekocht hebben, zelfde gebeurde met einde Mass Effect 3 waar meer klagers waren dan mensen die daadwerkelijk het spel uitgespeeld hadden :).
    Schijnt tegenwoordig een beroep te zijn volgens mij om niks anders te doen dan klagen over de kleinste dingetjes, naaaaah ik geniet liever van gamen.
    "

    Kijk eindelijk iemand die het begrijpt. Veel mensen lopen maar te klagen over deze game maar vervolgens spelen ze het wel gewoon. Ik kan misschien heel dom zijn maar waarom een game spelen waar je je toch aan zulke dingen stoord en je ervaring zou verpesten. Ik heb zelf nog niet hele gekke dingen gezien hoewel ik er pas 12 uur in heb gestoken. Zelf geniet ik erg van deze game al moet ik wel even wennen aan de soms wat mindere diepgaande gesprekken die soms zelfs komisch te noemen zijn.[/quote]

    Ik vind de gesprekken juist diepgaander dan die van deel 2 en 3 en vergelijk ze het meest met die van deel 1, ik moest juist meer wennen aan het cover systeem die ze verandert hebben :).

    Top om te horen dat er meer mensen zijn die meer van games kunnen genieten dan erover te zeuren, en precies zoals je het zegt waarom een spel spelen als je je stoort aan bepaalde dingen.

  12.   
    JaslanNL's avatar

    MaTriXX schreef, "

    ”sjaak19832015″ schreef, "[quote=”MaTriXX”].."

    Kijk eindelijk iemand die het begrijpt. Veel mensen lopen maar te klagen over deze game maar vervolgens spelen ze het wel gewoon. Ik kan misschien heel dom zijn maar waarom een game spelen waar je je toch aan zulke dingen stoord en je ervaring zou verpesten. Ik heb zelf nog niet hele gekke dingen gezien hoewel ik er pas 12 uur in heb gestoken. Zelf geniet ik erg van deze game al moet ik wel even wennen aan de soms wat mindere diepgaande gesprekken die soms zelfs komisch te noemen zijn."

    Ik vind de gesprekken juist diepgaander dan die van deel 2 en 3 en vergelijk ze het meest met die van deel 1, ik moest juist meer wennen aan het cover systeem die ze verandert hebben :).
    Top om te horen dat er meer mensen zijn die meer van games kunnen genieten dan erover te zeuren, en precies zoals je het zegt waarom een spel spelen als je je stoort aan bepaalde dingen.
    [/quote]

    Het hoeft niet per sé zeuren te zijn, je mag best kritisch over een game zijn. Als niemand er iets over zou zeggen zou BioWare er de volgende keer ook weer zo mee weg komen. En dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Maar om de hele game af te schrijven om zoiets kleins gaat wel te ver. Verder ben ik het overigens met jullie beiden eens, je moet gewoon genieten van een game, en het is veel leuker om naar al het goede te kijken dan die kleine minpuntjes.

  13.   
    Flapjack's avatar

    bij zon groot bedrijf mag je er toch van uit gaan dat animation en story scripting twee verschillende afdelingen zijn? slap argument.dit is gewoon lui.

  14.   
    3333/3333's avatar

    Onbegrijpelijk dat mensen klagen ja, hoe kan je hier nu niet van genieten??