Deze personages kom je tegen in Far Cry 5

Afgelopen vrijdag onthulde Ubisoft Far Cry 5. In deze game word je door Eden’s Gate ingesloten in Hope County. Deze legerfanaten sluiten het gebied af met maar één doel: alle zielen met geweld zuiveren.

Volgens Executive Producer en Creative Director Dan Hay draait de game om een combinatie van “isolatie en community, avontuur en weerstand.”

You go out into the world and you meet people for the first time, you don’t know them, maybe they don’t trust you. But if you can strike a deal with them, if you can have a conversation with them and make them part of what it is you’re building, they can join your resistance.
Hoewel Hope County in vreselijke staat verkeert, belooft Hay dat spelers worden getrakteerd op prachtige gebieden:
It’s definitely about chaos, and there’s a lot of that in this. But it’s also about building a beautiful world, and that’s a thing we want to introduce you to. We went to Montana, and we fell in love with it. It’s stunning.
Gedurende de ontwikkeling van de game hebben Hay en zijn team zo’n 14 dagen in Montana doorgebracht. Daar hebben ze locals ontmoet en gekeken wat de staat qua natuur te bieden heeft.
We met a lot of people who didn’t want to be messed with. They want to be left alone. And there was this feeling of being able to take care of themselves. And it created this sense of a frontier, and a remoteness, that really resonated with us. But what happens when somebody else shows up and says, “yeah, I agree with you, don’t trust the government, we can do it ourselves, and I will provide?” All of a sudden you create this petri dish, this magnet for crazy, which is where Eden’s Gate goes.


Aan de top van de Eden’s Gate-sekte is de “Vader” te vinden: Joseph Seed. Hij gelooft in de dreiging van sociale ineenstorting. Via een stem heeft hij te horen gekregen dat hij zo veel mogelijk zielen moet redden als hij kan, of men het nou wil of niet.

Dat doet Seed niet alleen, want toen Ubisoft tijdens de ontwikkeling met experts sprak, viel hen op dat sektes moeilijk bij elkaar gehouden worden door één charismatische leider. De game had dus een hiërarchie van samenwerkende mensen nodig, die binnen de groep elk hun eigen taak hebben. Naast Seed vinden we Jacob, een 20 jaar oude legerveteraan die de veiligheid waarborgt, de advocaat John, die als het publieke gezicht van de sekte optreedt en op agressieve wijze grond en vastgoed opkoopt, en Faith, degene die ervoor zorgt dat de leden van de groep blijven “roeien in dezelfde richting”.

Deze manier van organisatie zorgt er dus voor dat er niet één enkele antagonist aanwezig is, zoals we van de vorige delen gewend zijn, maar een hele groep:

We look back at some of the characters that we’ve created before, and we’ve had those key moments where you sit down with them, and you look at them eye to eye. But we kind of did it with one character at a time, and each game was a face-off. This time, we thought it’d be really interesting if we created a cast of characters [like that]. They each have their own personalities, and each even have their own agenda.
Ook de mogelijke bondgenoten hebben elk hun eigen persoonlijkheid en achtergrond. Zoals Far Cry 3 en 4 “verwisselbare” rebellen kenden, hebben de Guns for Hire unieke vaardigheden. Zo ontmoet je Pastor Jerome Jeffries, een voormalig dorpspriester die uit zijn kerk is verdreven en voor dood is achtergelaten door de sekte. Zijn doel is om de mensen te verdedigen die de sekte poogt te onderdrukken. Daarnaast kom je Mary May Fairgrave tegen, een tweede-generatie eigenaar van de lokale saloon die haar familiezaak is verloren aan de sekte. Tot slot ontmoet je Nick Rye, een sproeivliegtuigpiloot die er alles aan doet om zijn familie te verdedigen en het letterlijk kogels te laten regenen.
When we see those characters come to life, when we see that they’re not just AI waiting around to give you a mission, they have real personalities, they have opinions about stuff – the world feels real. All of these elements – the world, the cult, the resistance you build – work together to create a world that feels believable while still giving you free rein to wreak havoc across an open countryside with a huge array of weaponry and armed vehicles. It’s a balancing act, but one that Far Cry is uniquely suited to pull off.

The nice thing about games maturing is, we’re getting closer and closer to films and television in terms of the stories we can tell. And I think it means we can start to tackle situations and characters that are a little more complex. It’s still ours – it’s our Montana, it’s our county, it’s our cult – but it means that we’ve grown up enough to be able to tackle that. Even though it’s a tough subject, it works in the game, and we feel like we can own it.

Far Cry 5 verschijnt 27 februari 2018. Tijdens de E3 op 12 juni wordt meer van de game getoond.

  1.   
    Thijs.'s avatar

    Ik heb het gevoel dat dit een ijzer sterke game gaat worden. 😛

  2.   
    MaTriXX's avatar

    Zin in, wordt sowieso een pre order dus instant buy.

  3.   
    Tom's avatar

    Tot dusver lijkt het een typische Far Cry van de laatste paar jaren te worden, dogfights in de lucht daargelaten. Kan er eerlijk gezegd nog niet enorm warm van raken. Toch een mooi artikeltje, Rik. 🙂

  4.   
    sjaak19832015's avatar

    Tom schreef, "Tot dusver lijkt het een typische Far Cry van de laatste paar jaren te worden, dogfights in de lucht daargelaten. Kan er eerlijk gezegd nog niet enorm warm van raken. Toch een mooi artikeltje, Rik. :)"

    Ik deel die gedachten wel met je dat het een typische Far Cry lijkt te gaan worden. Je zou ook kunnen zeggen het lijkt weer een typische Ubisoft game te worden want de basis begrippen zoals uitkijktorens zie je in ongeveel elke game van hun wel terugkomen om maar iets te noemen. Het is niet dat ik verder geen zin zou willen krijgen in deze game maar het is meer dat ik niet weer teleurgesteld wil worden door Ubisoft.

  5.   
    tranceguy's avatar

    Tof, zo zin in!

  6.   
    Downzilla's avatar

    dit wordt vast een leuke ctrl c ctrl v.

  7.   
    Turk–Life's avatar

    Ik ben nog nooit teleurgesteld geraakt door Ubisoft dus laat maar komen! Wat mij betreft de beste producer!

  8.   
    Moodey's avatar

    Het zal me niets verbazen als je districts krijgt en op moet werken naar de sekteleider.. tevens mis ik in de far cry games altijd een beetje de levendigheid. is vaak dat de enige te bezoeken dorpen of heel klein zijn of volgepompt zijn met enemies

  9.   
    Nitrix31's avatar

    We worden weer enorm ‘gehyped’. Laten we niet vergeten dat dit een game van Ubisoft is. Zij zijn erg goed in het hype gedeelte, daar waar de game in werkelijkheid erg matig blijkt te zijn. Dus allemaal uit die hype trein! 🙄