Budget en ontwikkelteam van Lords of the Fallen 2 verkleind

De Souls-kloon Lords of the Fallen verkocht onder verwachting, maar was wel winstgevend. Al snel werd er een vervolg aangekondigd, maar de ontwikkeling daarvan verloopt stroef. Het was al bekend dat Deck13, de ontwikkelaar van de eerste Lords of the Fallen, vervangen was door CI Games. Ook stapte producent Tomasz Gop twee jaar geleden op bij CI Games.

Destijds werden creatieve meningsverschillen over Lords of the Fallen 2 als de reden opgegeven, maar ook toen bleek al dat de scheiding tussen Gop en CI Games niet geheel vriendschappelijk was. Nu klapt de beste man eindelijk uit de school over de echte reden voor zijn vertrek. In een interview met Eurogamer zegt Gop namelijk dat hij is ontslagen omdat het ontwikkelteam en het budget achter Lords of the Fallen werden verkleind.

CI Games richtte zich (bijna) volledig op Sniper: Ghost Warrior 3, waardoor de ontwikkeling van de die-hard RPG op een lager pitje kwam te staan. Uit de matige reviews bleek dat Sniper: Ghost Warrior 3 te ambitieus was voor het budget dat CI Games te besteden had, en dat gold ook voor Lords of the Fallen 2.

Inmiddels ziet CI Games in dat het te ambitieus is geweest en heeft de studio zijn doelen bijgesteld. In plaats van zich te richten op schaalgrootte en te concurreren met de grote jongens uit de game-industrie, concentreert de studio zich vanaf nu op de kwaliteit van zijn games. Er werkt nu een kleiner team aan Lords of the Fallen 2 dan voorheen. Directeur Marek Tyminski benadrukt echter dat de game nog wel degelijk in ontwikkeling is en heeft er zelfs vertrouwen in dat de game binnen twee jaar kan verschijnen.

  1.   
    Thijs.'s avatar

    Ik begrijp nog steeds niet waarom de game zo slecht werdt ontvangen. Ik vond hem erg tof, de game liep vloeiend, verhaal was boeiend, genoeg variatie met enemies en bosses. Wist niet eens dat er een tweede deel aan komt maar die ga ik zeker halen 🙂

  2.   
    BearsRidingTanks's avatar

    Het kwam voornamelijk omdat ze in vergelijking met de Souls games 2 dingen minder deden. Geen pvp/coop en de combat had pacing issues. Je had bij veel wapens dat er een delay zat tussen r1/r2 en daadwerkelijk de vijand raken.