Conference call van EA verklapt alvast veel strategieën voor de uitgever

Een conference call met Electronic Arts bijwonen en vervolgens doodleuk alle grote pijlers tweeten, game-analist Daniel Ahmad deed het. Wat communiceert uitgever EA intern door over bedrijfsstrategieën en visie op de markt? Ahmad deelde de grootste citaten mede middels zijn sociale feed.


De gehele Twitter-thread verklapt tal van kleine en grote ideeën over EA’s verleden en de (nabije) toekomst, maar een aantal onderwerpen stalen de show.

Zo verwacht Electronic Arts dat Star Wars: Battlefront 2 grofweg hetzelfde zal presteren als het eerste deel, die met het voorjaar van 2016 maar liefst veertien miljoen keer verkocht wist te worden. Niet meer, niet minder; maar alsnog een flinke klus voor de sci-fi shooter.

Daarnaast is EA nog altijd bezig met de volledige overstap naar de Frostbite engine. Meer en meer games dienen uiteindelijk op DICE’ ontwikkelstructuur te draaien, die schijnbaar ook prima VR-voorbereid blijkt te zijn. Electronic Arts verwacht dat virtual reality nog zeker een aantal jaar erover zal doen eer het mainstream gaat, maar tot die tijd worden de mogelijkheden tot een stevige VR-portfolio in de gaten gehouden.

In de nabije toekomst wil de uitgever ook een nieuwe competitieve modus van Battlefield 1 tonen. Naar verluidt, zou dat op aanstaande Gamescom al moeten gebeuren. Wellicht een goede keuze, gezien Battlefield weinig tot geen echte competitieve afzetmarkt kent. In ieder geval niet zoals shooters als Counter-Strike, Overwatch of Call of Duty die hebben.

Last but not least ziet Electronic Arts ook heil in het digitale platform, en zelfs het streamen van games. Deze worden volgens Ahmad de grootste verstoorders van technologie genoemd, en EA wil in beide aspecten meer tijd, geld en moeite steken. EA Access en Origin Access zijn uiteraard al langer digitale abonnementsdiensten rondom games, maar de uitgeverij hoopt daar meer mee uit te kunnen rollen.

Wat denken we van Electronic Arts’ visie en, nog belangrijker, wat hopen we in de toekomst te zien van deze gigantische speler? Minder ongemakkelijke YouTubers als presentator zou natuurlijk al fijn zijn, al heeft het bedrijf ook verwoord dat men nog steeds achter het idee van ‘influencers’ staat.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren