Monolith: Loot Boxes leiden niet af van de rest van Shadow of War

Over iets meer dan twee weken verschijnt dan eindelijk het uitgestelde Middle-Earth: Shadow of War, waarvan vorige maand bekend werd dat het microtransacties zou krijgen in de vorm van Loot Boxes. Niet iedereen is daar even blij mee, maar in een interview met Eurogamer zegt design director Bob Roberts dat we niet bang hoeven te zijn dat deze microtransacties afleiden van de game op zich.

Spelers kunnen de game ook prima spelen zonder Loot Boxes aan te schaffen. Pay-to-win is volgens Roberts geen scenario dat wenselijk is en het is zijn taak om die te voorkomen. Om dat voor elkaar te krijgen, wordt Shadow of War bij playtests gespeeld zonder de microtransacties.

We’re working our tails off to make this massive game and as a designer—the design director—I focus on balancing it. We do a ton of playtesting and make sure it is tuned to a setting where people can enjoy it. We kept all of the loot boxes and the economy of real world money turned off in playtesting so we know we are balancing around an experience which is rewarding without any of that stuff.
Daarnaast wil Roberts een andere misvatting met betrekking tot de microtransacties de wereld uit helpen. Naast een verstoring van de gamebalans als gevolg van de Loot Boxes, zijn mensen namelijk ook bang dat je altijd verbonden moet zijn met het internet om Shadow of War te spelen. Volgens Roberts is dat absoluut niet aan de orde:
The other big misconception was whether the game had to be online too—and it’s important for people to understand that no, it’s not required to be online to play the game, and it’s a massive game where you can enjoy the full experience without putting any extra money in.
Een meer controversiële uitspraak van Roberts is dat microtransacties uit dezelfde ontwerpfilosofie voortvloeien als verschillende moeilijkheidsgraden: als je wat sneller door een game wilt spelen, kun je ervoor kiezen om de moeilijkheidsgraad omlaag te schroeven óf Loot Boxes te kopen.

Ten slotte zou Roberts graag zien dat gamers zich minder zouden concentreren op de aangekondigde microtransacties, aangezien dit afleidt van de daadwerkelijke aankondigingen die Monolith over de game doet:

You put your 60 bucks in for a big game like ours upfront and our focus is that its initial purchase price is more than worth it. You want people to be pleasantly surprised by how much stuff is in it. There’s so much complexity to it. Especially when you see articles coming out about our game, or another game, and we have announced a load of new content and we’re trying to find out what people think about those things but the conversation keeps coming back to [loot boxes].

It’s interesting to see the discussion but we want to get people’s opinions on more than just that… Obviously we have tuned our game so it works without those things and that including them does not distract from the rest of it.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren