PUBG-ontwikkelaar ergert zich aan Fortnite’s eigen Battle Royale-modus

Nu PlayerUnknown’s Battlegrounds zo om en nabij de populairste ‘Battle Royale’-game aller tijden is, was het slechts een kwestie van tijd voordat andere games eenzelfde game-concept proberen te imiteren. Het recent in Early Acces getreden craft-en-schietspel Fortnite blijkt een vroege vogel, door sinds enige tijd eenzelfde soort online survival met honderd spelers te bieden. Vriendschappelijke competitie, zou je denken, maar zo ziet niet iedereen bij PlayerUnknown’s ontwikkelstudio Bluehole de kwestie.

Toegegeven: de specifieke opzet van de modus, de hoeveelheid spelers, zelfs onderdelen van de user interface; Fortnite blijkt aardig op weg te zijn wat elementen van Battlegrounds weg te snoepen. De vraag is echter of dat per definitie een probleem is. Bluehole heeft ondertussen al wel een eigen antwoord.

Bluehole VP en executive producer van ‘PUBG’, Chang Han Kim, heeft aangegeven absoluut niet gecharmeerd te zijn van Epic Games’ keuze om een last man standing à la Battlegrounds te implementeren. Epic was daarover destijds vrij open, door games als King of the Kill en uiteraard PUBG publiekelijk te noemen als inspiratiebronnen, maar zelfs met die hommage was Kim niet warm te krijgen:

We’ve had an ongoing relationship with Epic Games throughout PUBG’s development as they are the creators of UE4, the engine we licensed for the game.

After listening to the growing feedback from our community and reviewing the gameplay for ourselves, we are concerned that Fortnite may be replicating the experience for which PUBG is known.

We have also noticed that Epic Games references PUBG in the promotion of Fortnite to their community and in communications with the press. This was never discussed with us and we don’t feel that it’s right.

Aldus Blueholes vice president, die de ode aan PUBG duidelijk niet kon waarderen. Makers van hun eigen engine of niet, er borrelt mogelijk wat beef op tussen Bluehole en Epic Games.

Bluehole heeft verder nog niet aangegeven actie te willen ondernemen tegen Epic Games en hun nieuwe survivalmodus in Fortnite, al wordt over die kwestie zeker getwijfeld binnen de Zuid-Koreaanse studio. Dat kan aflopen met een sisser, maar binnen onze industrie kan zelfs het kleinste geschil aardig exploderen, zo heeft de tijd ons geleerd.

Wat jij? Staat Bluehole in hun recht om te claimen dat zij een alleenrecht hebben op het Battle Royale-genre, of heeft Fortnite toch nét iets te veel weg van Battlegrounds om voor plagiaat aangezien te worden?

  1.   
    Tom's avatar

    Ik snap ergens heel goed wat Bluehole hiermee bedoelt, maar anderzijds voelt dit ook wel weer alsof die Koreanen hunzelf nu een soort alleenrecht op het hele Battle Royale-genre willen toe-eigenen. En dat is dan weer minder okay.

  2.   
    Drazo's avatar

    Genre bestaat al langer dan WoW zelf.

  3.   
    DeAdSeYe's avatar

    Het gaat hier niet om de genre, het gaat hier om een principekwestie.

    Bluehole studio’s is persoonlijk geholpen door Epic Games, dat doen veel ontwikkelaars die met de Unreal Engine werken. Zo helpt Epic Games bij bugfixen en allerlei andere zaken.

    Maar Epic games helpt niet alleen maar andere ontwikkelaars, ze ontwikkelen ook nog andere games zoals Fortnite. Fortnite krijgt nogal negatieve reviews. Fortnite zou te saai zijn en te veel focussen op grinden en het zou Pay 2 Win zijn. Toen PUBG (een game waarbij ze hielpen) populair begon te worden, hebben ze opeens een PUBG clone ontwikkeling in Fortnite.

    Het gaat Bluehole hier niet om de genre zelf maar een principekwestie dat Epic Games eerst Bluehole studio heeft geholpen en toen het concept 1 op 1 hebben overgenomen. PUBG wordt zelfs nadrukkelijk aangegeven in één van hun video’s.

  4.   
    Tom's avatar

    Zoals ook in het bericht vermeld staat; Epic komt er gewoon publiekelijk voor uit dat ze inspiratie trekken uit games als Battlegrounds en H1Z1. Waar Bluehole juist problemen mee lijkt te hebben, is de hoeveelheid ‘inspiratie’ die meegenomen werd in Fortnite.

    Laten we wel wezen; PUBG is inmiddels van een dermate legendarische status dat andere ontwikkelaars dat succes hopen te kunnen kopiëren. Natuurlijk kan Bluehole niet een of ander alleenrecht op het genre houden, maar uiteraard zijn ze minimaal te spreken over partijen die hun concept één-op-één na willen bootsen. Wat dat betreft lijkt Fortnite daar wel erg hard op in te zetten. De gameplay is in de kern hetzelfde en zelfs de UI komt grofweg overeen.

    Variëren op en het verbeteren van de formule lijken me allemaal fair play in dit soort zaken (zo ontstaan immers nieuwe games en nieuwe genres), maar om te trachten eenzelfde idee nauwgezet na te doen, dat voelt aan als inspiratieloos overschrijfwerk. Nog steeds niet echt aan Bluehole om daarover te oordelen, maar ik snap waar ze vandaan komen.

  5.   
    Nlsaint's avatar

    Ja zo zijn bf en cod ook hetzelfde lijkt me. als ze de console port nu al klaar hadden was er zowiezo geen gezeur. vind het een slimme zet van fortnite.