Techgigant Tencent maakt mobiele versie van PUBG voor China

PlayerUnknown’s Battlegrounds-studio Bluehole en Chinese techgigant Tencent hebben het een en ander uit te leggen. Nadat Tencent al maandenlang poogt Bluehole volledig te annexeren, gevolgd tot het produceren van een regelrechte concurrent, lijken de twee nu samen te willen werken om een zogenaamd mobiele versie van ‘PUBG’ te creëren.

Dit opvallende nieuws kwam voort uit verschillende Chinese nieuwsbronnen als Tech.qq, maar werd voor het gemak ook in het Engels doorgespeeld door onder meer game-analist Daniel Ahmad, die ons inmiddels vaker van betrouwbare nieuwtjes of hardnekkige geruchten vanuit de industrie voorziet.

Deze recent aangekondigde smartphone-adaptatie is naar verluidt met uitstek bedoeld voor de Chinese markt zelf, waar PlayerUnknown’s spannende spelletje sowieso al maanden razend populair is. Opvallend, aangezien de Chinese overheid er nog niet helemaal over uit is of PUBG breekt met de socialistische kernwaardes van het eigen land.

En toch ziet Tencent heil in PUBG, het genre wat daaruit ontstaan is én de mogelijkheid tot een mobiele versie. Dat terwijl wij Westerlingen momenteel juist veel klagen over de stand van zaken in de (voornamelijk) Zuid-Koreaanse hit.

Duizenden cheaters moeten op vaste basis verbannen worden en ondertussen duurt het bijzonder lang eer je in de game eindelijk over muurtjes heen kan klimmen. Niet gek ook, gezien Bluehole zelf ook onder druk staat bij Microsoft om de game óók nog eens van een Xbox One-port te voorzien…

Wanneer de mobiele port van PlayerUnknown’s Battlegrounds vorm zal krijgen, is vooralsnog niet bekend. In de tussentijd staat wel Tencents eigen ‘Battle Royale’-game in de startblokken. ‘Europa’ moet ergens volgende maand al in beta-fase treden, en paradeert vrolijk rond met open-world elementen en vernietigbare omgevingen. Onderstaande trailer toont alvast een voorproefje op Europa:


Wat jij? Gaat Tencent er straks vandoor met de echte jackpot door ofwel Europa, ofwel die smartphone-adaptatie van PlayerUnknown’s Battlegrounds? Speculatie terzijde is één ding wel duidelijk; de Chinezen gaan door het dolle voor PUBG…

  1.   
    nielsiebro's avatar

    Lijkt eigenaardig veel op ghost recon wildlands

  2.   
    Tom's avatar

    Dat ‘Europa’ is trouwens niet de mobiele versie van PUBG, mochten mensen de tekst niet willen lezen. Dat is dus Tencents eigen antwoord op de hele Battle Royale-hype in China, en is (hoe bizar dat nu ook is) dus een directe concurrent voor PlayerUnknown’s Battlegrounds.

    Hele aparte gang van zaken, maar als de Chinese markt het opvreet; waarom dan ook niet?

  3.   
    DeAdSeYe's avatar

    Ondanks ik liever in fps speel, ziet deze trailer niet verkeerd uit!