Apple verplicht apps met ‘blind boxes’ transparant te zijn over kansen

De controversie rondom loot boxes en verscheidene andere microtransacties op kansbasis is nog niet voorbij. Nadat Electronic Arts met Star Wars: Battlefront 2 een pijnlijke misstap maakte, dekken legio andere partijen zich in voor de fratsen die voortkomen uit zulk gedrag. Ook Apple, zo blijkt.

iOS-beheerder Apple verplicht nu namelijk ontwikkelaars die zogenaamde blind boxes en andere betaalde kansspellen in hun spellen implementeren de daadwerkelijke kansen vrij te geven. In de vernieuwde richtlijnen van de App Store staat het expliciet aangeven; zij die spelers willen laten dobbelen, moeten tonen hoe de digitale dobbelsteen precies rolt.

Apps offering “loot boxes” or other mechanisms that provide randomized virtual items for purchase must disclose the odds of receiving each type of item to customers prior to purchase.
Aldus een citaat uit de richtlijnen, pal onder het kopje ‘In-App Purchase’.

Het opvallende nieuwe speerpunt werd als eerste aangetroffen door Daniel Ahmad, beter bekend onder Twitter-pseudoniem @ZhugeEX, die wel vaker dergelijke openbaringen uit de spellenindustrie doorspeelt. Ook Ahmad gaf al snel aan dat dit bullet point grotendeels parallel lijkt te lopen aan een nieuwe Chinese wet rondom loot boxes, die evenals dicteert dat de kansen transparant moeten zijn.

Maar nu resteert de vraag; is dit behulpzaam voor Apple zelf? De meest populaire games zijn zelf niet vies van een potje betaalde dobbelen voor unieke voorwerpen of bonussen. Wat staat er te gebeuren voor zulke partijen, en hoe klinken de repercussies als Apples richtlijnen niet na worden geleefd? Daarover blijven de ‘App Store Review Guidelines‘ nog wat vaagjes, mogelijk zelfs open voor een maas in de eigen wet.

Zowel China en Apple zijn klaarblijkelijk over op dit kaliber regelgeving, Wil dat zeggen dat binnenkort onze complete industrie die kant op schuift? Het is en blijft een punt ter speculatie, en zonder meer een verhaal wat een verlengd staartje zal krijgen. Discussieer zelf mee en vertel ons jouw mening over dit soort richtlijnen voor game(-ontwikkelaar)s…

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren