Take-Two CEO ziet heil in Battle Royale, maar niet per se voor Red Dead of GTA

Als er iets is wat het jaar 2017 ons gamers bracht, dan is het wel de trend rondom ‘Battle Royale’ games. Grootschalige gevechten tussen tientallen spelers, die stuk voor stuk het beste proberen te maken van hun omgevingen en situaties. En er kan er maar één de winnaar zijn. Ergens klinkt dat als een populaire modus die vrijwel elke online game makkelijk zou kunnen implementeren, maar in het geval van de Red Dead of Grand Theft Auto-franchise, hoef je er niet bepaald op te hopen.

In een investeerdersgesprek sprak Take-Two voorzitter Strauss Zelnick over de explosie in populariteit voor het herontdekte genre. In zijn woorden is het opblazen van Battle Royale-ervaringen “zeer interessant” om te aanschouwen, maar voor zijn eigen bedrijfstakken — respectievelijke Rockstar Games en 2K Games — heeft Zelnick definitief andere plannen. De topman beweert dat het sterkste punt van Take-Two’s bedrijfsstrategie vooral voortkomt uit het altijd opzoeken van nieuwe paden en innovatieve gameplay, waar het schaamteloos nabootsen van een populaire modus nogal haaks op zou staan.

I would just observe that someone else’s success is really interesting and we are obviously informed by what our competitors do. But our goal is to be as innovative as possible. And titles, even really good titles that are derivative, never seem to do as well as innovations that are unexpected.
Aldus Zelnick, in antwoord op Take-Two’s plannen het succes mogelijk te adopteren en mee te nemen in de eigen portfolio. Niet als het aan deze CEO ligt, zo blijkt. Om zijn punt duidelijk te maken, nam Zelnick dan ook het eerste Red Dead Redemption als voorbeeld van een sterke bedrijfsvoering:
When we came out with the first Red Dead Redemption, the conventional wisdom was was that Westerns don’t work. […] It had been an awfully long time since a Western-themed video game had come out. Rockstar took a massive creative risk and the result was extraordinary.
Creatieve risico’s nemen en niet by the book spelen is Rockstars forte, en dat moet het volgens Zelnick dan ook zeker blijven.

Tegelijkertijd sluit de CEO een game à la PlayerUnknown’s Battlegrounds of Fortnite: Battle Royale niet uit. Mochten gamers actief vraag tonen voor een Rockstar-adaptatie van dat genre, dan zal Take-Two daarin voorzien.

Of course we play in the world and we’re informed by what’s going on. It is our job to bring consumers what they want.
Ondertussen heeft Rockstars eigen GTA Online wel een modus ontvangen die lijkt te spelen met het Battle Royale-principe. In Motor Wars parachuteren spelers (in teamverband) richting een spreekwoordelijke slagveld, waarin tegenstanders stuk voor stuk neergehaald moeten worden. In tegenstelling tot andere Battle Royale-modi, ligt de hoofdnoot van Motor Wars vooral op, hoe kon het ook anders, gemotoriseerde voertuigen.

Wat jij? Zou Take-Two er goed aan doen een Battle Royale-achtig concept op te leggen voor bijvoorbeeld een zesde Grand Theft Auto of het aanstormende Red Dead Redemption 2? Of zijn Rockstar en 2K, zoals Zelnick beweert, inderdaad beter af met het zoeken van eigen innovaties binnen de genres?

  1.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    maak gewoon een pc versie online boeid mij niet

  2.   
    Tom's avatar

    Niet waar het artikel over ging, maar goed. Dank voor je input.

    Ik vermoed trouwens dat ook dat niet onhaalbaar is, als je Zelnick zo hoort. Hij laat weten ook in vraag-aanbod te denken, dus als een pc-versie genoeg aangevraagd wordt, is het verschijnen daarvan zeker niet onmogelijk.

  3.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    ja sorry tom ging het artikel idd niet over maar blijft gewoon een groot struikel punt voor mij