Benieuwd naar Black Ops 4 en veel meer E3-discussies… | GamersNET Podcast #17

Daar zijn we weer op de vrijdag: het is tijd voor een gloednieuwe en afgeladen GamersNET Podcast! Onze Peter, Salim en Tom schuiven aan om in onze zeventiende aflevering heel wat appeltjes te schillen over het nieuws van de week. En ja, in opwachting van E3 2018, bleek dat aardig wat gespreksstof.

Peter bijt de spits af met de heetste headliner van vandaag; geen singleplayer voor Call of Duty: Black Ops 4. Activision breekt het taboe en probeert eens iets compleet anders. Meer zombies, multiplayer en zelfs de Blackout Battle Royale-modus. Wat betekent dat voor de franchise?

Ondertussen is het Salim die warm loopt voor een compleet andere shooter; RAGE 2. Het post-apocalyptische schietfestijn werd vervroegd onthuld, maar wordt tot Salim en Peters verbazing door Avalanche Studios gemaakt. En ja, dan begint er al snel wat hoop op te borrelen voor het project.

Tom hield zich deze week bezig met State of Decay 2. Een zombie-survival met bakken potentie, die op de een of andere manier maar niet wil overtuigen. Kan het Xbox-kamp zich met teleurstellingen als deze nog weren tegen de overmacht van PlayStation?

Luister mee met deze enerverende aflevering (ook via iTunes of SoundCloud zelf) en vertel ons vooral hoe jij in zou haken in onze zinloze discussies:


Volg de GamersNET Podcast ook op iTunes of SoundCloud om altijd op de hoogte te blijven van de nieuwste afleveringen!

Meepraten en vragen stellen moedigen we evenals aan. Zeg je zegje dan wel met een berichtje richting [email protected] of bijvoorbeeld Twitter en wie weet, schuiven we volgende week aan voor jouw onderwerp of interessante vraag!

  1.   
    tranceguy's avatar

    Zo hoopvol als ik gisteren was zo NIET benieuwd ben ik nu naar BO4.

  2.   
    mattioza's avatar

    Zal eens op enkele punten reageren. 😛

    Ik ben het niet eens met het eerste standpunt. Je kan een game/ontwikkelaar/uitgever niet blamen omdat een consument niet weet (wil weten) wat hij koopt, omdat hij het elk jaar blindelings koopt. De brave huisvader dat 1 of meerdere games per jaar speelt, is geen 65+ die voor de eerste keer een mobiele telefoon gaat kopen. Ze weten hoe internet werkt, als je maar 1 tot 3 games per jaar speelt, is het ook gemakkelijk om volgen, hoef je niet al het laatste gamenieuws te volgen. Maar toch wel de basis van die bepaalde game (ook al is het van horen zeggen uit je omgeving). In hoeverre ben je dan echt geïnteresseerd in het product, als je niet op voorhand weet dat er geen singleplayer in zit. Dat is anno 2018 toch echt wel je eigen schuld. Je gaat toch ook geen CD (# jaren ’90) kopen waarvan je geen enkel nummer kent, blijft ook een enorm risico.

    Bij de Nintendo Switch is dit punt een beetje anders, omdat het ook vaak gaat over jonge kinderen en ouders dat doorgaans niets met games hebben. Zo heb ik gisteren aan vrienden, die voor hun 12 jarige dochter een Nintendo Switch gaan kopen, uitgelegd dat online vanaf september te betalen is. De reactie van de papa in kwestie: “Jij gaat niet online spelen zeker?”, wat volgens mij ook de beste reactie is. 😀 Een kind van die leeftijd wil toch gewoon spelletjes spelen? Moet zeggen de Nintendo Switch is daarvoor ook wel de beste console, kan je gewoon 3 tal per jaar een disc van 60 euro kopen en kunnen ze voort. Denk niet dat er die games veel microtransacties en dergelijke zitten.

    Zoals ik ook al in de HKS zei, is er wel een mogelijkheid dat de E3 of ‘de week’ blijft bestaan, als de grote uitgevers een akkoord kunnen bereiken dat het moet blijven bestaan, en dan ook de aankondigingen vooraf staken. Ik vraag mij ook heel hard af of het goed is dat de grootste game-show van het jaar ook exclusief aan een bepaald land/stad wordt toegekend. Zou liever een systeem zien dat ze wisselen tussen de belangrijkste gamelanden, vb. in 2018 in LA, in 2019 in Japan, in 2020 in UK, … Denk dat dit commercieel ook pakken interessanter is, zeker als je ‘gewoon’ publiek toelaat op de beurs. Voor bepaalde games/uitgevers is de US ook niet de belangrijkste markt. Kan mij voorstellen dat die gamezotte Japanners ook wel eens dit spektakel willen binnentrekken. Voor vele andere games is de Europese afzetmarkt dan weer belangrijk.

    Over Call of Duty… Er is natuurlijk weer veel controverse (zoals elk jaar) en belangrijk punt dat veel mensen ook aanhalen is dat het te veel lijkt op Black Ops 3. Ik begrijp eigenlijk heel goed waarom ze dit neer gezet hebben. Black Ops 2 was populair, dan deed Black Ops 3 vernieuwingen, de jumps en wall runs vielen door een grote groep niet in de smaak dus hebben ze die geschrapt. Ze zijn eigenlijk beetje op zoek om de ‘perfecte’ Black Ops te creëren. Ik hoor ondanks de negatieve reacties (die altijd heel hard roepen), ook veel goede signalen, dus denk dat Call of Duty het absoluut goed gaat doen. Qua ontbreken singleplayer volg ik volledig Salim, ze hebben door de jaren stelselmatig de omschakeling gemaakt naar multiplayer en zijn nu dus ook bereid de mensen die CoD enkel voor singleplayer te verliezen. Je moet daar op een bepaald moment ook een keuze in maken, wat nu het belangrijkste is in je franchise, je kan ze niet beide half half doen, want dan word je ook afgestraft. Persoonlijk ligt de CoD franchise mij niet, omdat het voor mij te snel is, kijk daarom vooral uit naar de aankondiging van Battlefield V.

  3.   
    Tom's avatar

    mattioza schreef, "HKS zei, is er wel een mogelijkheid dat de E3 of ‘de week’ blijft bestaan, als de grote uitgevers een akkoord kunnen bereiken dat het moet blijven bestaan, en dan ook de aankondigingen vooraf staken. Ik vraag mij ook heel hard af of het goed is dat de grootste game-show van het jaar ook exclusief aan een bepaald land/stad wordt toegekend. Zou liever een systeem zien dat ze wisselen tussen de belangrijkste gamelanden, vb. in 2018 in LA, in 2019 in Japan, in 2020 in UK, … Denk dat dit commercieel ook pakken interessanter is, zeker als je ‘gewoon’ publiek toelaat op de beurs. Voor bepaalde games/uitgevers is de US ook niet de belangrijkste markt. Kan mij voorstellen dat die gamezotte Japanners ook wel eens dit spektakel willen binnentrekken. Voor vele andere games is de Europese afzetmarkt dan weer belangrijk. "

    Stiekem heeft elk continent natuurlijk al zijn ‘eigen’ beurs, met gelijke hoeveelheid gewicht als het aankomt op aankondigingen. Voor velen blijft E3 natuurlijk de grootste en belangrijkste, maar laten we Tokyo Game Show en Gamescom (alsmede GDC, PAX en vele andere) ook niet vergeten. Voor veel Japanse uitgevers is TGS nog steeds the place to be, terwijl Gamescom bekendstaat om veel consumenteninteractie en legio nieuwe, grote trailers.

    Sowieso denk ik dat die verdeling prima is. De hoop is alleen dat de gewichtigheid van E3 niet dermate afneemt dat de beurs geen aanzien meer heeft. En dat lijkt zo langzaam maar zeker wel te gebeuren.

    Tegelijkertijd is dat ook wel weer interessant. Ik zou niks tegen de terugkeer van (meer) Gamescom-persconferenties hebben. Vond die van Xbox en EA altijd aardig vermakelijk, met precies de juiste hoeveelheid nieuwe aankondiging om ook mee te tellen.

  4.   
    mattioza's avatar

    Tom schreef, "
    Stiekem heeft elk continent natuurlijk al zijn ‘eigen’ beurs, met gelijke hoeveelheid gewicht als het aankomt op aankondigingen. Voor velen blijft E3 natuurlijk de grootste en belangrijkste, maar laten we Tokyo Game Show en Gamescom (alsmede GDC, PAX en vele andere) ook niet vergeten. Voor veel Japanse uitgevers is TGS nog steeds the place to be, terwijl Gamescom bekendstaat om veel consumenteninteractie en legio nieuwe, grote trailers.
    "

    Dat is zeker een goede opmerking/mogelijkheid! Dat wanneer de populariteit van E3 afneemt, de grote aankondigingen terug verspreid gaat worden over de andere grote bestaande evenementen (naar gelang de afzetmarkt). Partijen zoals Gamescom zitten waarschijnlijk wel te hopen dat er meer belangrijke aankondigingen terugkomen op hun beurs. ‘Nadeel’ is dan wel weer dat de gamepers dan (een aantal keer per jaar) verwacht wordt om op alle belangrijke events aanwezig te zijn en trips naar Japan en dergelijke worden dan zowat onvermijdelijk om bv. games van Nintendo en de andere grote Japanse uitgevers vroegtijdig te kunnen spelen, zoals op een E3 nu het geval is. De grote aankondigingen zullen ook meer verspreid worden over het jaar en de gamer zal naar meer game-shows ‘moeten’ kijken om mee te zijn met het heetste nieuws. Wat dan wel weer goed is om het grote hype-scheet in een fles fenomeen te verkleinen en er zijn dan minder dode periodes in het jaar.