Auteur : Tom Kauwenberg maandag 14 mei 2018 om 21:14:24

LawBreakers-studio Boss Key Productions sluit deuren; Cliff Bleszinski tijdelijk buitenspel

Boss Key Productions, de ontwikkelstudio die game-legende Cliff Bleszinski vier jaar geleden hoopvol opende, houdt vandaag op te bestaan. Via Twitter gaf Bleszinski hemzelf een statement af over het sluiten van zijn geesteskindje en zijn besluit daartoe.

In de afgelopen jaren werkte Bleszinski en zijn Boss Key Productions-team hoofdzakelijk aan LawBreakers, dat vorig jaar augustus verscheen. De competitieve hero shooter had wellicht aardig wat bestaansrecht, maar kon geen momentum vinden tussen knallers als Overwatch. En dat resulteerde al snel in minimale verkoopcijfers en pijnlijk gebrekkige spelersaantallen.

Toen Boss Key Productions diens fouten erkende en het zelfbenoemde passieproject Radical Heights lanceerde in de hoop op meer succes, bleek dat too little, too late. Radical Heights kon in Early Access rekenen op enig enthousiasme, maar sloeg er klaarblijkelijk niet in de studio drijvende te houden.


Kortgeleden communiceerde Bleszinski ook al enige ergernis jegens zijn oud-werkgever Epic, die blijkbaar trachtte Boss Key Productions leeg te laten lopen door werknemers over te halen. Een opmerkelijke zet, aangezien Epic Games' grootste titel op het moment, Fortnite: Battle Royale, een directe concurrent vormde voor Radical Heights.

Ondanks het plotselinge sluiten van Boss Key Productions, zullen de servers van Radical Heights voor de nabije toekomst nog online blijven. Het lot van LawBreakers, daarover laat Bleszinski vooralsnog niets los.

Met het opheffen van Bleszinski's eigen studio, neemt de beste man ook even afstand van de gehele game-industrie. Het grote gezicht van onder meer franchises als Unreal en Gears of War wil zich voorlopig focussen op zijn gezin en zijn hond, die ernstig ziek blijkt te zijn.

Namens GamersNET wensen we Cliff Bleszinski en alle getroffen werknemers van Boss Key Productions veel sterkte in deze moeilijke dagen, opdat zij die het zoeken snel weer aan de bak kunnen met het maken van mooie spellen.
Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door mattioza op maandag 14 mei, 2018 om 22:39:44 quote

GN "Commander"

1410 posts
Dan toch. Het zag er al een beetje uit als een wanhoopsdaad, om 'Radical Heights' in dit stadium nog snel uitbrengen via Early Access. Wel weer jammer het verdwijnen van de game, veel spelers zagen het potentieel er wel van in.
Gepost door Tom op maandag 14 mei, 2018 om 22:47:40 quote

Eindredacteur

13020 posts
De servers Radical Heights blijven dus nog wel even online, maar ik vermoed niet dat die game zonder Boss Key nog ooit aan Early Access gaat ontkomen.

Ik heb die game in ieder geval vrij snel de rug toegekeerd. Voor mij voelde het veel te vroeg, te instabiel en nota bene té wanhopig voor dat Fortnite-succes.

De BMX's in het spel waren dan wel weer vet, misschien dat Fortnite dat maar gewoon van Radical Heights moet overnemen.

Gepost door tranceguy op dinsdag 15 mei, 2018 om 00:01:50 quote

GN "Die Hard"

560 posts
Jammer, maar Cliffy B zal wel weer een vervolg hieraan geven met een ander project ofzo...
Gepost door Tom op dinsdag 15 mei, 2018 om 00:09:45 quote

Eindredacteur

13020 posts
Nee, voorlopig dus niet. Zoals vermeld zet Cliff zichzelf even buitenspel en treedt hij (tijdelijk) uit de hele ontwikkelindustrie.

Kan ik me ook ergens wel voorstellen; de dromen waar je vier lang aan bouwt zo genadeloos ten onder zien gaan, klinkt niet enorm fraai voor je carrière en zelfvertrouwen. Hoop dat hij even rust kan vinden en met zijn familie kan zijn.

Gepost door ChielB op dinsdag 15 mei, 2018 om 09:46:32 quote

Eindredacteur

11071 posts
Dit was natuurlijk al een comeback na zijn periode rondom Gears of War. Terug naar de pc roots was het idee, maar de timing was ongelukkig. Het nadeel van een lang ontwikkeltraject en dan merken dat het shooter-genre momenteel volop rond Battle Royale draait. Bad luck en inderdaad too little too late om er nog wat anders op te verzinnen.
Gepost door mattioza op dinsdag 15 mei, 2018 om 10:57:58 quote

GN "Commander"

1410 posts
Het is moeilijk als zo'n dure game zoals LawBreakers, het heel erg slecht doet met de verkopen. Om dan vanuit de rode cijfers aan een nieuwe game te beginnen, leidt zelden tot succes. Daarom is het altijd een risico om meteen met zo'n groot project te beginnen als eerste game.

Het zou wel nog kunnen dat ze de IP's van LawBreakers en/of Radical Heights moeten verkopen om hun schulden te betalen. Misschien dat het op deze manier nog in handen komt van een (Amerikaanse) mid range uitgever.

Ga naar pagina: 1
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie
GamersNET Radio Marathon 2018: Uur 7 en uur 8, maandag 15 januari 2018
GN Kalender: Juli 2018
Download de GamersNET Chrome-extensie en mis nooit meer een nieuwsbericht!
Advertentie