Veel details vrijgegeven over Battlefield 5 tijdens persgesprek

Gisteren werd Battlefield 5 officieel onthuld, waarbij we enige informatie over de game kregen. Maar in een conference call met leden van de pers op 22 mei werd nog veel meer informatie gedeeld, die nu mondjesmaat naar buiten komt.

We weten nu dat de nieuwste Battlefield op 19 oktober verschijnt, dat Operations terugkeren onder de naam Grand Operations en dat er geen Premium Pass meer is die de community verdeelt op basis van hun bestede geldbedrag. Verscheidene leden van de pers hebben echter een stuk meer info, die je hieronder kunt vinden.

Allereerst wil DICE met Battlefield 5 een iets realistischere ervaring bieden. Je health gaat niet zomaar meer omhoog naar honderd procent, je moet de interactie aangaan met ammo crates om daadwerkelijk genoeg munitie te krijgen om fuctioneel te zijn en je squad members kunnen je wel tot leven wekken, maar dat werkt een stuk minder effectief dan wanneer een gespecialiseerde Medic je dood omkeert.

Ook werkt de gunplay een stuk anders. In Battlefield 5 word je beter met bepaalde wapens als je die daadwerkelijk gebruikt. Er is een voorspelbaarheid in wapens ingebouwd, zodat het schieten daadwerkelijk afhankelijk is van je vaardigheid in plaats van geluk. Daarnaast is ook het schieten tijdens het springen terug: zodra je aan je afdaling van je sprong begint, kun je weer schieten op vijanden. De laatste verandering in de gunplay is dat het in Battlefield 5 ook mogelijk is om te schieten terwijl je op je rug ligt.

Het voortbewegen van je personage gaat ook op de schop ten opzichte van eerdere delen: als je in Battlefield 5 door water waadt, zien anderen dit ook daadwerkelijk met een andere animatie, en niet slechts door een vertraagde loopsnelheid. Iedereen in de server ziet je precieze bewegingen en locaties, zodat Medics bijvoorbeeld ook naar de locatie moeten lopen waar je bent gestorven, in plaats van de locatie waar ze je hebben zíén sterven.

Daarnaast werkt het vernietigen van de omgeving anders dan we gewend zijn. Als je in Battlefield 5 met een tank door een muur heen rijdt, valt het overgebleven puin omlaag op basis van het gewicht en structurele integriteit. Zo valt hout een stuk vroeger naar beneden dan losse stukken beton. Ook heeft munitie in de nieuwe Battlefield invloed in de richting waarin hij geschoten wordt: als je met een tank op een gebouw schiet, werkt de explosie naar de binnenkant van het gebouw, in plaats van naar de grond.

In de multiplayer vechten we op vele locaties, zoals in akkers en moerassen, op bruggen, kanalen en tussen puin van verwoeste steden. Deze gevechten vinden plaats op locaties die in de Tweede Wereldoorlog cruciaal waren, maar niet heel bekend waren en zelfs een beetje vergeten zijn. Zo bezoeken we Noord-Frankrijk aan het begin van de oorlog, dalen paratroepers af bij een cruciale brug en strijden de Duitsers en Engelsen bij de Schelde, waar later de gebeurtenissen in Duinkerken uit voort kwamen.

Tot slot heeft elke klasse in Battlefield 5 toegang tot een tool box waarmee versterkingen kunnen worden gebouwd. Denk daarbij aan machinegeweren en zandzakken, die ook kunnen worden geplaatst in vernietigde delen van gebouwen. Was er ergens een raam, maar is dit vernietigd? Voel je vrij om er een machinegeweer te plaatsen! Deze versterkingen kunnen ook worden verplaatst. De defensieve verdedigingswerken zijn het terrein van de support classes, aangezien die exclusief de mogelijkheid hebben om deze te bouwen, en zij ook stukken sneller klaar zijn met het bouwen van versterkingen die andere klassen ook kunnen bouwen.

Battlefield 5 verschijnt op 19 oktober voor pc, Xbox One en PlayStation 4.

  1.   
    DeAdSeYe's avatar

    “Allereerst wil DICE met Battlefield 5 een iets realistischere ervaring bieden”

    Laat me niet lachen, met een lichte machinegeweer rond rennen, op je kont zitten en boel mensen dood knallen, opstaan, weer op je kont zitten en een vliegtuig uit de lucht knallen met 3 kogels, dan weer opstaan, dan gaan liggen en terwijl je kruipt ook nog eens met een lichte machinegeweer schieten. Zo kan ik nog meer dingen opnoemen die ik in de gameplay heb gezien die totaal geen realistische ervaringen bieden.

    Yeah right, realistische ervaring bieden………… 🙄

    Sodemieter toch op man, met je realistische ervaringen.

    Ohja, ik heb ook even hun interview live gekeken, uit ergernis heb ik het afgezet, het woordje battle royal kwam me echt de spuitgaten uit. Je wilt niet weten hoe vaak ze het woordje battle royal hebben gezegd.

  2.   
    Supermanneke's avatar

    Op zich best tevreden over de features die ze hebben aangekondigd. Maar deze game heeft echt een (Cliëntside) “hide all non-historical elements”-setting nodig. Zit niet precies te wachten op soldaten die eruit zien als space pirates. Dan heb ik liever dat elke soldaat er nagenoeg hetzelfde uitziet, of in ieder geval hetzelfde uniform draagt.