Ontwikkelaar had al veel ideeën voor Dead Space 4

De horror-franchise Dead Space ligt al een tijdje in de ijskast bij uitgever Electronic Arts. Toch had ontwikkelaar Visceral Games al genoeg ideeën voor een vierde deel in deze horror-franchise. In een recent interview laat creatief leider Ben Wanat wat meer weten over de plannen voor Dead Space 4.

Wanat onthulde dat men het idee had voor een echte survivalgame. Spelers zouden moeten overleven in een wereld die overgenomen was door Necromorphs. Je zou van ruimteschip naar ruimteschip moeten gaan om te zoeken naar spullen om te overleven en andere mensen. De opzet van de game zou veel vrijer moeten worden dan de eerdere delen, met meer opties om de omgeving zelf te verkennen. Wanat vertelde:

The notion was you were trying to survive day to day against infested ships, searching for a glimmer of life, scavenging supplies to keep your own little ship going, trying to find survivors. This focus on scavenging abandoned ships would have also allowed for a more involved experience when fixing things, rather than sticking your arm into panels and moving wires around.

You’d start to form a picture of what happened in that region while fighting through scores of Necromorphs from ship to ship. And you’d learn a new, critical bit of plot info along with the means to Shock to a couple of nearby sectors.

Of Dead Space nog de kans krijgt om een comeback te maken, is geheel aan Electronic Arts. Wanat hoopt uiteraard dat men nog een keer besluit om de franchise een kans te geven, al lijkt dat voorlopig nog niet aan de orde. Ruim vier jaar geleden was Electronic Arts nog optimistisch: Dead Space komt nog wel een keer terug. Inmiddels is het al geruime tijd stil rondom de serie.

Dead Space verscheen in 2008 voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3. Dead Space 2 verscheen in 2011 en Dead Space 3 maakte de trilogie af in 2013. De laatste twee delen zijn sinds vorig jaar in elk geval backwards compatible op de Xbox One.

  1.   
    mmx's avatar

    Zou niet gek zijn een nieuwe Dead Space ik vond ze altijd leuk

  2.   
    Tom's avatar

    Zou dus wél een beetje gek zijn, omdat de verantwoordelijke ontwikkelstudio door Electronic Arts gesloten is.

  3.   
    mmx's avatar

    @Tom je hebt gelijk .

  4.   
    jimmymenNL's avatar

    EA sluit elke Studio bijna en killt elke oude franchise die ze dan ook hebben

  5.   
    mattioza's avatar

    Zou fijn zijn dat een uitgever in zo’n geval de ballen heeft om het IP te verkopen, als je er toch niets (meer) mee van plan bent. Nu gaat veel potentieel verloren. Denk dat Crystal Dynamics en Square Enix het wel zouden zien zitten.

    We hebben het in het verleden nog bij grote partijen gezien, denk maar aan Scalebound en Microsoft, jarenlange ontwikkeling van Platinum Games voor niets, verkoop die game dan toch aan Square Enix, haal je als Microsoft toch nog een beetje gemaakte kosten eruit en de game blijft bestaan, win-win situatie.

  6.   
    tranceguy's avatar

    Gaat uiteindelijk echt wel uitkomen….