Over passerende trends en meer games ‘as a service’ | GamersNET Podcast #25

Een primeur in de GamersNET Podcast! Deze week schuift, naast tweetal Peter en Tom, ook onze Akeo aan voor een hartig uurtje discussie. In aflevering #25 van onze reeks podcasts bespreken de heren niet alleen hun week in games, maar ook een aantal grotere industrietrends van de laatste tijd…

Zo bekommert Peter zich om de games die langzaam in de vergetelheid raken. Door uitstel na uitstel lopen titels als Dead Island 2 en Crackdown 3 het gevaar compleet over het hoofd gezien te worden. Is er voor die games überhaupt nog een kans daarbovenop te komen?

Akeo krijgt het gevoel dat vandaag de dag bepaalde trends van onze industrie sneller dan ooit overwaaien. Hoe lang blijft een klapper als Fortnite nog de grootste? De meningen daarover zijn (en blijven) verdeeld.

Ondertussen is het Tom die juist het gevoel heeft dat een specifieke trend alleen maar groter gaat worden; het idee van ‘games as a service’. Langzaam maar zeker stappen alle games over op een soort fluïde fundering (zoals onder meer Rocket League en Sea of Thieves), en eigenlijk is daar niks mis mee. Maar of de rest zich in die conclusie kan vinden?

Luister mee met deze enerverende aflevering (ook via iTunes of SoundCloud zelf) en vertel ons vooral hoe jij in zou haken in onze zinloze discussies:


Volg de GamersNET Podcast ook op iTunes of SoundCloud om altijd op de hoogte te blijven van de nieuwste afleveringen!

Meepraten en vragen stellen moedigen we evenals aan. Zeg je zegje dan wel met een berichtje richting [email protected] of bijvoorbeeld Twitter en wie weet, schuiven we volgende week aan voor jouw onderwerp of interessante vraag!

  1.   
    tranceguy's avatar

    Games are not a service….

  2.   
    mattioza's avatar

    Even een korte reactie op de 3 thema’s van de podcast: 🙂

    ‘Games as a service’ kan voor bepaalde games zeker een meerwaarde betekenen, al kan het ook absoluut een valkuil zijn. Zoals vele dingen aan het digitaal/online gegeven, denk maar aan patches, leuk dat er dingen gefixt kunnen zorgen, maar we willen geen game dat voor 75-80% werkt. Denk dat hierbij ook de gouden regel moet zijn, dat er een volledige game wordt afgeleverd (indien geen Early Access), waar niets uit weggelaten wordt, maar toevoegingen uit een ander opzicht, zoals een volledig nieuwe verhaallijn uit het perspectief van een ander personage of leuke gratis toevoegingen die prima in de game passen. Wat bv Kingdom Come: Deliverance erg goed doet/deed.

    Heb er een goed gevoel bij dat Crackdown eindelijk onderweg is op de vooropgestelde datum, maar veel prijzen zal hij vermoedelijk niet winnen. Wel leuk dat het meteen onderdeel is van de Game Pass, waardoor de tijd en moeite niet voor niets is geweest, nu zullen nog behoorlijk wat mensen hem oppakken. Sumo Digital en ook een Avalanche Studios zijn zo enorm grote ontwikkelaars die met heel wat projecten te gelijk bezig zijn, waardoor het vermakelijke games zijn, maar net niet die absolute topper, meer in de categorie 7/8 op 10 games. Krijg er ook zo’n ‘Made in Taiwan’-gevoel bij, kunnen absoluut goeie producten zijn, maar een echt uniek stuk zal het nooit worden. 😛

    Mijn indruk is dat de hypes zeker nog bestaan en heftig zijn, maar dat er steeds minder zijn. Hoe vaak heb je niet dat er vooraf heel wat hype is rond een bepaalde blockbuster, dat het tot 14 dagen na release aanhoud, om na 3 maanden ineens te denken van ‘tiens die game is ook dit jaar uitgekomen, bijna vergeten’. Het is natuurlijk ook de vraag of we games als Fortnite en Minecraft nog echt hypes mogen noemen, hypes zijn in mijn ogen toch meer de games dat a la Pokémon Go eerst heel populair zijn om op relatief korte termijn terug te zakken naar een matige spelersbasis. In deze categorie kunnen we Fortnite Battle Royale (nu bijna een jaar na release) niet meer plaatsen. Vermoed wel dat de populariteit van Fortnite lichtjes zal afnemen bij release van CoD Black Ops 4 binnen paar maanden, die game zal ook veel aandacht van de kids vragen. Het is sowieso jammer als/dat iemand 24/7 één en dezelfde game speelt. Prima dat je een main game hebt, maar er zijn zoveel (soorten) leuke games om van te genieten. 🙂

  3.   
    Tom's avatar

    There is two kinds of people…

    @Tranceguy: Fantastisch statement, vooral de hele onderbouwing ervan! Chapeau.

    @mattioza: Man, wat moeten we nu weer met dit soort reacties? Geen touw aan vast te knopen, nul fundering voor je uitspraken en allemaal van die drogredenen. Walgelijk. Kappa.

    (Overigens helemaal eens met je Taiwan-statement, dat is precies zo’n gevoel wat ik tot dusver niet kon verwoorden; maar precies dát kwam bij mij over toen ik het speelde/zag.)

  4.   
    mattioza's avatar

    Hehe ik walg soms ook van mezelf. 😆

    En ach we moeten Sumo Digital ook wel beetje het voordeel van de twijfel geven als het gaat om Crackdown 3, ze hebben nog nooit zo’n dergelijke game gemaakt (of de kans gehad) en ineens halfweg de volledige ontwikkeling moeten overnemen is ook geen simpele zaak. Vermoedelijk is Crackdown 3 ook de reden waarom we niets meer horen van Dead Island 2, die game zal wel prioriteit gekregen hebben om eindelijk een release te krijgen. 😛