Game nieuws van donderdag 5 juli 2018

Auteur: Tom Kauwenberg op donderdag 5 juli 2018 om 17:33:33

Bethesda: online-gerichte spellen als Fallout 76 zijn niet per se de toekomst

Met het multiplayer-gerichte Fallout 76 slaat ontwikkelaar Bethesda een compleet andere richting in, maar dat is volgens studiobaas Todd Howard absoluut geen permanente verandering. In een gesprek met GamesIndustry.biz liet Howard weten dat Bethesda zich als uitgever breed opstelt, maar allesbehalve singleplayer-games in de ban wil doen.

Wat meer experimenteren ligt in de lijn der verwachting. Maar als het echt aan Howard himself ligt, dan zijn multiplayer-spellen niet per se de stempel van de toekomst.

It doesn’t mark the future. Corporately we’ve done a mix; people forget sometimes. Elder Scrolls online is one of the biggest online games in the world, we have Fallout Shelter which we keep updating, and Elder Scrolls: Legends.

Anyone who has ever said ‘this is the future and this part of gaming is dead’ has been proven wrong every single time. We like to try it all. For a long time we wanted to try a multiplayer game and we had this idea. We shouldn’t be afraid. We should try it.

Aldus Howard in het interview. Geen angst dus, voor zowel Bethesda als de gamer. Nieuwe projecten opzetten is bedrijfstechnisch gezien een gezonde keuze, maar experimenteren hoeft nergens blijvende verandering te betekenen. In ieder geval voorlopig niet.


Het "zo maar proberen" is overigens ook een punt van aandacht dat één-op-één uit een recente documentaire over Fallout 76 is gewandeld. In die diepgaande video is te zien hoe Bethesda Softworks tóch een multiplayer-concept wil tackelen, maar eigenlijk bijzonder weinig ervaring heeft op dat vlak. Voor Howard en zijn team creëert dat, op zijn zachtst gezegd, een interessant experiment.

Andere genoemde games onderstrepen ook Bethesda's brede aanpak in spellen ontwikkelen. Naast snoeiharde singleplayers als Prey, Wolfenstein en RAGE 2 wordt immers ook voortdurend gewerkt aan compleet andere games. Zij het volledig MMO-gericht, de adaptatie van een kaartspelletje of juist een smartphone-spelletje. Toevallig heeft Bethesda veel geleerd van die 'lichtere aanpak' van laatstgenoemde:

It’s definitely a lighter touch, which surprisingly worked very well for us in Fallout Shelter. I was forced to meet with a lot of ‘monetisation experts’ during Fallout Shelter that didn’t work for us. I said ‘that’s nice’ and then it came out and the first week it was above Candy Crush with a very light touch… We did learn a lot though.

Gratis smartphone-applicatie of niet, Howard kon zich niet bepaald vinden in de verdienmodellen die daarin meestal rondzweven. En toch blijft de verbreding van Bethesda's portfolio gestaag doorgaan. Alsmaar méér dan alleen 'ouderwetse' singleplayer-ervaringen voorschotelen.

Denk aan het populaire Fallout Shelter, maar ook de komst van spellen als The Elder Scrolls: Blades en meer focus op virtual reality, zoals met Wolfenstein: Cyberpilot. Bethesda schuwt niet weg voor wat alternatieve ontwikkelprojecten, en toch betekent dat nog niet de ondergang van het singleplayer-genre.

Wat jij? Heeft Bethesda hier de juiste balans gevonden qua ontwikkelprojecten, of had je alsnog liever een volwaardige singleplayer in Fallout 76 gezien?

» Reacties [4]

Auteur: Rik Schoonhoven op donderdag 5 juli 2018 om 19:27:21

Ubisoft: meerdere werelden en verhalen in één game is de toekomst

Bron: VG24/7
Volgens Lionel Raynaud, EVP bij Ubisoft, is het mogelijk dat de toekomstige delen uit de Assassin’s Creed franchise, vanaf de volgende generatie consoles, meerdere tijdlijnen gaan bevatten. Ook zouden reeksen als Far Cry en Watch Dogs zich kunnen gaan afspelen in meerdere steden en landen.

We would be able to – in the same world – have several historical periods, for instance, in Assassin’s Creed, and use the Animus to travel from one to the other,

Or have different areas of the world linked by travel systems, so that a Far Cry game or a Watch Dogs game could happen in different countries in the same experience, seamlessly.



Volgens Raynaud is het tegenwoordig al een uitzondering geworden dat een verhaalgame stopt na de eindconclusie, omdat de meeste games na de release nog constant updates ontvangen die nieuwe verhaalcontent en nieuwe gebieden om te ontdekken toevoegen. Hij stelt dat de lijn tussen het stoppen na de climax en het blijven toevoegen van content elk jaar verder vervaagt.

This line gets fuzzier every year. We have bigger post-launch periods, longer lives for each of our games. Even the ones that used to be solo-oriented games, like action adventures, they now have a very strong post-launch, and people are staying in our worlds for a long time. So this line is absolutely fuzzier and fuzzier,

We all see a future where a game will stay [post-launch], and new experiences will come in the games. But we will have technology that will break the [current] limits of memory, for instance, because of new technologies that are arriving,


Voorheen zagen we al dat verschillende games in de Assassin’s Creed-serie aan elkaar gelinkt zijn. Zo kennen we de Ezio-trilogie, waarbij de games een gemeenschappelijke protagonist delen, de Desmond-reeks, die je van Assassin’s Creed I tot en met Assassin’s Creed III door het verhaal in de moderne wereld leidt en de Amerikasaga, die alle games die zich in de Nieuwe Wereld afspelen, bundelt. Verder zagen we in Watch_Dogs 2 het personage T-bone weer voorbijkomen en kent Far Cry sinds deel 3 de traditie je compagnon Hurk van stal te halen.


In de praktijk zou zijn theorie kunnen betekenen dat we meerdere games in één game kunnen gaan verwachten, door nieuwe verhaallijnen en nieuwe werelden achteraf toe te voegen. De kleinere stukken DLC die we nu kennen zouden dus omgedoopt kunnen worden tot DLC die de game twee keer zo groot kan maken dan deze dan al is.

Je zou bij deze theorie wel enkele kanttekeningen kunnen plaatsen. Zo is het de vraag of het ook mogelijk is om de graphics van een game te blijven verbeteren, als deze jaren mee moet. Dan is het de vraag hoe uitgevers inkomsten blijven genereren. Stijgen de prijzen van games boven de 100 euro uit, of wordt DLC net zo duur als de basisgame? Dan zit je nog met het probleem dat de basisgame vereist is om een gameverhaal te kunnen spelen dat alleen in DLC-vorm is uitgebracht, of telt elk verhaal dan als basisgame en kun je deze aan elkaar koppelen?

Het is duidelijk dat deze theorie over de toekomst van onze games zorgt voor een stortregen aan vraagstukken, waar Ubisoft zelf ook nog niet over uit is.

Creatively, how does Ubisoft decide how long to keep creating new content for a live game after launch, as opposed to moving on to a sequel? Where does that line get drawn?

» Reacties [5]

Auteur: Michiel Brunsveld op donderdag 5 juli 2018 om 19:45:29

Pure Farming 2018 - Lekker op de trekker | Review



In een tijd van drukte en hectiek zijn relaxte games een welkome afwisseling. Wat is er nou rustgevender dan even lekker wat rondrijden met een trekker en genieten van de natuur? Welkom bij Pure Farming 2018.

Lees de review.

» Reacties [0]

Auteur: Akeo Kuipers op donderdag 5 juli 2018 om 21:01:27

Sony gaat cross-play toestaan | Hot Koffie Show

» Reacties [3]

Auteur: Tom Kauwenberg op donderdag 5 juli 2018 om 00:00:00

Hoe PlayStation (onder meer) cross-platform Fallout 76 tegenwerkt | Nieuws Update

» Reacties [17]

Auteur: Tom Kauwenberg op donderdag 5 juli 2018 om 12:06:00

De Sims 4: Jaargetijden | Video Review

» Reacties [0]

Auteur: Tom Kauwenberg op donderdag 5 juli 2018 om 11:39:24

Rocket League 2 is onwaarschijnlijk; Psyonix breidt liever uit

Bron: GameSpot
Met de populariteit van Rocket League nog altijd aanblijvende, is het niet gek om ooit een heus vervolg op het voetbalspelletje te verwachten. Als het echter aan ontwikkelstudio Psyonix ligt, hoef je daar in ieder geval voorlopig niet op te rekenen. De verantwoordelijke partij gaf in een interview met GameSpot aan enkel plannen te hebben om de bestaande succesformule verder uit te breiden.


Spelregisseur Scott Rudi gaf in het gesprek aan om een games-as-a-service-model te prefereren boven een zogenaamd Rocket League 2. Zo wordt de spelersbasis immers niet zo maar afgestoten, en kunnen regelrechte fans beter bediend worden.

That’s preferable to do; games-as-a-service. The most valuable thing in our game is our fans. A lot of the stuff we do is focused on keeping them with us. Keeping them interested and all hyped up about our game.

Aldus Rudi, Psyonix' aanvoerder in deze kwestie. Net als het geval is in de game, willen Rudi en zijn team liever gaande blijven. Doorstreven met de nu al langlopende succesformule, in plaats van deze vroegtijdig te vervangen door iets nieuws:

We want to provide a really good experience [for players] to have fun with for years to come. We want to keep this going.

Een interessant moment om juist dat aan te kaarten, gezien Rocket League in deze periode officieel diens derde verjaardag viert. Tegelijkertijd kenmerkt dat het tienjarig bestaan van Psyonix eerdere spel rond hetzelfde auto-voetbalconcept, Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars.


Beide verjaardagen worden in-game gevierd door Psyonix en de spelers van Rocket League. Zo is het tijdelijk mogelijk ruim zestig unieke decoratieopties vrij te spelen voor je auto, veelal bestaande uit mogelijk gemiste drops uit de Champions Series Crates.

Daarnaast moet de aanstaande zomerupdate nog meer goedheid naar Rocket League brengen. De nieuwe patch implementeert cross-platform ondersteuning voor groepen en vriendschapsverzoeken, al werkt die op PlayStation 4 niet zoals de rest. Geheel volgens Sony's huidige houding rondom cross-platform restricties, zal PlayStation enkel en alleen cross-play met pc ondersteunen.

Rocket League is inmiddels lang en breed verschenen op pc, PlayStation 4, Xbox One en, ietwat recentelijk nog, Nintendo Switch. Het razendsnelle spelletje kost (afhankelijk van platform) een euro of 19,99, maar is vaak genoeg in aanbiedingen te vinden.

» Reacties [4]

Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie
GamersNET Radio Marathon 2018: Uur 7 en uur 8, maandag 15 januari 2018
GN Kalender: Juli 2018
Download de GamersNET Chrome-extensie en mis nooit meer een nieuwsbericht!
Advertentie