ROCCAT Kave XTD Stereo Headset

Als potentieel koper van een headset voor het spelen van games heb je het tegenwoordig voor het uitzoeken. Hardware-fabrikanten komen aan de lopende band op de proppen met nieuwe ‘premium gaming headsets’, telkens net iets geavanceerder of belachelijker uitgedost dan de vorige. Gekleurde LED-lampjes, drie extra luidsprekertjes of een hele ingebouwde geluidskaart erbij: er is genoeg gekkigheid om uit te kiezen als het gaat om audio voor games..

Het Duitse accessoirebedrijf ROCCAT bracht begin dit jaar haar vlaggenschip in dit genre, de Kave XTD 5.1 Gaming Headset, op de markt. Een premium gaming headset met surround sound en een prijskaartje van al snel tweehonderd euro. Voor velen een belachelijke prijs voor een haast overbodige hoeveelheid aan technische snufjes. Daarom doet ROCCAT nu een nieuwe duit in het zakje: de Kave XTD Stereo headset, het kleine broertje van het surround sound vlaggenschip. Even terug naar de wat bescheidenere roots van gaming headsets, voor een schappelijker prijsje bovendien.

Simpel draaggemak

En dat is vooral wat de Kave XTD Stereo siert: het is geen overdreven gaming headset. Het apparaat oogt bescheiden en schreeuwt niet “kijk mij eens de stoere gamer zijn met mijn flashy koptelefoon”, een simpele houding die ik wel kan waarderen. Met de matzwarte lak, de kenmerkende blauwe details van ROCCAT en het ontbreken van overbodige ledjes, oogt de headset al snel wat strakker dan menig andere koptelefoon. Toegegeven, het blijft nog steeds een wat log en robuust model, maar dan ben je er in ieder geval zeker van dat de headset ook niet zo gemakkelijk breekt. Wel zo fijn als je hem dan toch een keer meeneemt naar een LAN-party vol schreeuwerige gamers en zwaaiende armen van de ragequits.

Daarnaast ben ik erg te spreken over hoe comfortabel de Kave XTD Stereo blijft tijdens langere sessies met het apparaat. Waar de wat grotere headsets vaak wat zwaar en onhandig over kunnen komen na verloop van tijd, blijft deze opvallend lang goed zitten. De kussens rondom de speakers sluiten prettig rondom de oren en het gewicht wordt goed verspreid over het hoofd, waardoor herkenbare koptelefoon-irritaties zich niet snel voordoen. Op draaggemak is in ieder geval niet bezuinigd bij dit budget-model van de Kave XTD 5.1 Headset.

Kraakheldere ontploffingen en harde beats

Maar dan, het geluid. De kern van elke zichzelf respecterende koptelefoon. De headset in kwestie gaat nog steeds op de kop voor circa 95 euro en dan mag je als consument zeker wat audiokwaliteit verwachten. Ook hier weet de Kave XTD Stereo zich aardig te weren. De twee aanwezige luidsprekers presteren naar behoren en zijn over het algemeen kraakhelder. Zowel de hoge als de lage tonen worden goed afgespeeld, wat resulteert in een prettige luisterervaring. Met name de bas kan opvallend krachtig naar voren komen in het palet, waardoor harde granaatinslagen en ruige muziek lekker weet te klinken vanuit de Kave XTD Stereo. De prijs van het apparaat mag dan misschien wat aan de hoge kant zijn, maar je merkt dat je toch degelijk betaald voor een stukje extra kwaliteit. Vooralsnog zijn dit de helderste tonen die ik ooit uit deze prijscategorie van koptelefoons hoorde.

Pijn voor de prijs

Dat wil overigens niet zeggen dat de Kave XTD Stereo geheel foutloos is, want de reductie in prijs heeft zijn tol geëist op een aantal kwalitatieve eigenschappen. Natuurlijk heeft het surround sound van broerlief plek gemaakt voor een simpele stereo-configuratie (geen probleem, uiteraard), maar ook de enorm uitgebreide middenconsole is gereduceerd tot een in-cable frutseltje. Had de Kave XTD 5.1 een handige gadget voor communicatiedoeleinden, zit de Stereo-uitvoering opgescheept met een plastic friemel waarop een potmeter en een mute-knop geplakt zijn. Het is dan ook dit zwarte schepsel wat benadrukt dat deze koptelefoon een budget-uitvoering van een beter model is. Het voelt gewoon goedkoop en log aan, alsof ROCCAT je wil straffen voor het niet kopen van de twee keer zo dure uitvoering mét een kekke middenconsole.

Ook de microfoon, die velen bij de Kave XTD 5.1 al niet beviel, is weinig verbeterd. Ganz egal natuurlijk, aangezien het hier een budget-model betreft. Dat de microfoon zelf geen kraakhelder geluid weet op te nemen, kan ik de headset dan wel weer vergeven. De Kave XTD Stereo presteert immers degelijk in het produceren van veelzijdig geluid en in veel gevallen is dat voldoende. Ik kan me echter voorstellen dat je als potentieel koper meer verwacht van een koptelefoon van rond de honderd euro. Een net iets degelijkere microfoon was dan wellicht ook op zijn plek geweest, al ben ik ervan overtuigd dat de Kave XTD Stereo er mee weg kan komen. Nipt.

Conclusie

Het kleine broertje van de ROCCAT Kave XTD 5.1 headset kan zichzelf prima verweren tussen de andere gaming headset-jongetjes, maar zeker niet op elk schoolplein. Als het aankomt op de kwaliteit van de microfoon, zijn er immers veel goedkopere alternatieven te vinden. ROCCATs nieuwe budget-model is nu eenmaal nog steeds wat aan de dure kant, maar het heeft zeker een aantal goede selling points om de prijs waar te maken. De heldere geluidskwaliteit is sterke eigenschap voor audiofielen en de robuuste bouw van de headset moet het ook een degelijk partner maken op onrustige LAN-paty’s. Daarnaast is de headset uitzonderlijk comfortabel, wat zeker een pluspunt is voor de gamer met een neiging naar veel te lange gamesessies, zoals ik.

Al met al heeft ROCCAT de Kave XTD Stereo prima op de markt gezet. Voor de actieve gamer die graag veel uurtjes klokt met kraakhelder geluid, zou dit wel eens de nieuwe mid-range gaming headset kunnen zijn. Echter, voor een gamer die frequent deelneemt aan een gesprek op TeamSpeak-servers of veel Skype-belletjes aangaat, kan de 95 euro adviesprijs wellicht wat te hoog gegrepen zijn. Maar hoe belangrijk is het nou daadwerkelijk dat je schitterend klinkt aan de andere kant, als de kogelschoten aan jouw kant zo fantastisch klinken?

enter

  1.   
    Daan's avatar

    Gister twee uur opgehad en moet zeggen dat ik het volledig met de review eens ben. Geluid is meer dan prima voor het geld wat je betaald, echter zijn er wat onderdelen wat echt heel cheap aanvoelen. Maar zeker een prima headset voor mensen met een minder groot budget.

  2.   
    3333/3333's avatar

    Jammer van die microfoon, heb even een video opgezocht en het geluid daarvan is best wel slecht. Ik hou het voorlopig nog even bij mijn Corsair 1400, zit overigens in dezelfde prijsklasse.

  3.   
    Noice!'s avatar

    Leuke review