Bioshock preview
BioShock logo

Bioshock preview

In 1999 kwam het legendarische System Shock 2 uit. Deze game, ontwikkeld door Irrational Games, had een open einde waardoor veel gamers niet kunnen wachten op een vervolg. Goed nieuws voor hen: Bioshock is de opvolger, en het belooft net zo spannend te worden als het origineel.

Opfrissertje
Omdat het natuurlijk als zo'n lange tijd geleden is, ga ik het hier even over System Shock en diens opvolger hebben. System Shock kwam uit in 1994, System Shock 2 kwam in 1998 in de winkels te liggen. Deze games combineerden First-Person-Shooter elementen met Role-Playing-Game en horror elementen. De pers was er blij mee, want deze game had een ijzersterk verhaal en was zo spannend als Seedorf die aanlegt voor een penalty. Helaas viel de game bij slechts en groep in de smaak: de hardcore-gamers. Deze gamers van het eerste uur wisten de moeilijkheidsgraad en de kwaliteit van het spel te waarderen. De mainstream-gamers daarentegen niet. Deze mensen duiken niet zo graag in het onbekende, maar gaan liever voor een game die bekend is, zoals Fifa. Terwijl PES kwalitatief hoger is. En dus verkocht System Shock niet zo enorm goed, terwijl het een vroege grondlegger is van het FPS genre zoals we dat nu kennnen.

Bioshock
Waarschijnlijk gaan ontwikkelaar Irrational Games en uitgever Take 2 het ditmaal anders spelen. Er zal wl een hype worden gecreerd, zodat ook het mainstreamgedeelte van deze game af gaat weten. Als je immers overspoeld wordt met beeldmateriaal en nieuwsberichten over een game, dan zal je hem eerder kopen dan dat je er niets over hoort en een review leest waarin de game een 9 krijgt.
Het team van Irrational Games werkt nu al zo'n twee jaar aan deze game (oktober 2004) en de goede ideen blijven maar komen. Elke keer wordt deze game ng beter, wat resulteert in een sfeervolle en originele game. De graphics zijn het topje van de ijsberg, zeg maar gelijk aan Gears of War. De game draait op de Vengeance-engine, een sterk gemodificeerde vorm van de Unreal engine. Voor beeldmateriaal verwijs ik jullie naar de screenshots rechts in beeld en de concept-art tussen de tekst. Helaas is er nog geen in-game videomateriaal beschikbaar.

Setting
De game speelt zich af in de jaren '50. Je speelt in een laboratorium, waarin tijdens- en voor de tweede wereldoorlog men bezig was met genetische manipulaties. Het laboratorium was verboden te betreden sinds de WOII, maar is opgelapt voor de wetenschap voor de rest van de 21ste eeuw. De vijanden die je tegenkomt deelt ontwikkelaar Irrational Games op in drie klassen: Drones, Soldiers en Predators. Ze zijn hier nog niet dieper op ingegaan, maar we kunnen aan de namen natuurlijk al het en en ander afleiden. Soldiers zullen doelwitten zijn die in bepaald opzicht op mensen lijken, wat hun vorm en ledematen betreft. De Predators krijgen waarschijnlijk een flinke adrenalineboost bij het zien van vijanden, wat hen helemaal insane kan laten gaan. Moeilijk te bestrijden, vooral omdat ze snel zijn. Over de Drones is helaas nog weinig bekend. Waarschijnlijk zijn dit echter sterk gemanipuleerde wezens, lijkend alsof ze rechtsreeks uit de verre toekomst komen. Naast de levels die zich afspelen in het sterk verouderde laboratorium, zul je ook een groot deel spelen in een verwoeste onderwaterstad. De speelervaring wordt geheel over een andere boeg gegooid. Denk hierbij aan andere zwaartekrachtwetten en andere vijanden.

Waarom deze game?
De vraag die echter bij mij in het achterhoofd blijft hangen, is de volgende: waarom zullen wij, FPS-fanaten, deze game aan moeten schaffen, en niet bijvoorbeeld het goedkopere Half-Life 2 of de aanstaande Gears of War? Het exacte antwoord op deze vraag zullen we jullie schuldig moeten blijven, tot we Gears of War en deze game, Bioshock, gereviewd hebben. De releasedatum voor deze game is nog onbekend, maar wl is bekend dat dit pareltje zal verschijnen voor de Xbox 360 en good old PC. Wat me echter wel opvalt is de intense sfeer in deze game, het gevoel dat je elk moment aangevalen kan worden door tientallen wezens. Dat je te weinig kogels hebt. Dat je geen enkele kans maakt als zij, de vijanden, cht hun best gaan doen. Dat de game elk moment afgelopen kan zijn. het onbekende alienras dat je helemaal kapot gaat maken, dat je met trillende handen je muis/controller bedient. Wat heb ik dat gevoel lang niet meer gehad!
Ik kan dan ook niet wachten om de definitieve versie van deze game te spelen, aangezien ik vorige week Half-Life opnieuw heb (uit)gespeeld. Tot die tijd zal ik me moeten vermaken met Half-Life en F.E.A.R., vergelijkbare games. Bioshock: alleen spelen als je alleen thuis bent, als het buiten donker is.

Diede ten Brinke