BioShock: Twee maanden voor de release preview
BioShock logo

BioShock: Twee maanden voor de release preview

BioShock, een game die inmiddels al god-mag-weten-hoe-lang in ontwikkeling is, moet dan eindelijk deze zomer gaan verschijnen. En man oh man, wat zal het wachten moeilijk worden. In vergelijking met al die jaren lijken twee maandjes natuurlijk niks, maar sinds we de laatste tijd helemaal overspoeld zijn met nieuwsberichten, screenshots en gameplayfilmpjes van Irrational Games' aanstormend meesterwerkje is elke seconde er een te lang.

Rapture
BioShock speelt zich in de jaren '50 van de vorige eeuw af, in het midden van de Atlantische Oceaan. Jij bent een reiziger die per vliegtuig de oversteek tracht te maken over de Grote Plas. Onderweg stort je vervoermiddel echter neer, de diepe zee in. Water stroomt naar binnen, en opgeschrikt door de kou zwem je het vliegtuig uit. Overal om je heen ontploft het vliegtuig en je ziet een gigantisch bouwwerk onder water opdoemen. Het lijkt op een watertoren en met je laatste adem zwem je erheen. Na hier je eerste claustrofobische momenten beleefd te hebben kom je een lift tegen, die je kilometers omlaag zal brengen, de diepte van de oceaan in. Zo zet je je eerste stappen in Rapture, een fictieve onderwaterstad, in 1946 geschapen door ene Andrew Ryan. Hij bouwde de onderwaterstad om het te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Geen ziektes, armoede, honger, oorlog, God of politiek in Rapture. Het lijkt er echter op dat dit alles behalve een utopie is geworden, de inwoners zijn namelijk aan het muteren geslagen. Gedurende de game zul je moeten onderzoeken wat er precies aan de hand is in Rapture, maar in het begin wil je nog maar n ding: weg!

Rapture zal bestaan uit vijf niveau's en staat in totaal garant voor een twintigtal uren speelplezier. Je begint onderin de stad en zal je een weg naar boven moeten vechten, waar je ontsnapping ligt. Uit al het beeldmateriaal valt meteen al op dat Rapture een hele typische stijl is, die we tot nu toe niet vaak zijn tegengekomen in videogames. De gehele stad is overgoten met een fout art deco-stijltje zoals we die kennen uit de eerste helft van de vorige eeuw. Lange, dunne vormen, gebogen oppervlakten en geometrische vormen bepalen het interieur van Rapture. Kitscherig neon, foute sigarettenreclames, typische zwart-wit geblokte vloeren en die altijd aanwezige spanning. Hoe sfeervol Rapture ook weergegeven mag zijn, een paar kilometer onder de zeespiegel opgesloten zitten in een onderzeese stad is nooit prettig, dunkt me. Toch verdient Irrational Games nu al een hele grote pluim voor de vormgeving van de metropool. Deze virtuele versie van Atlantis doet aan de ene kant denken aan gebieden uit The Matrix, maar een vergelijking met de stijl van Citizen Kane is ook op zijn plaats. Na de duizenden loopgraven, bunkers, ruimteschepen en woestijnen moet BioShock echt een welkome verrassing gaan worden in het shootergenre.

Aan de andere kant ziet de buitenkant van de stad er heel erg futuristisch uit. Misschien dat het komt doordat het zich allemaal een paar kilometer onder water afspeelt, maar als je er het jaartal 2146 zou zetten zou ik het ook geloven. Onderzeese gangen, voltrokken van hopelijk dubbeldik glas, verbinden de verschillende gebouwen waaruit Rapture bestaat. Buiten borrelen voortdurend bellen op, maar je weet niet waar ze vandaan komen. Diepzeevissen zwemmen langs je heen door het Atlantische water en wanneer je naar boven kijkt zie je torenhoge wolkenkrabbers (oppervlaktekrabbers?).

Plasmids
De gedrochten die je tegen zult komen in BioShock zijn gemuteerd en ik vraag me af of het uberhaupt ooit mensen geweest zijn. Krijserige, clownsachtige vrouwen met een huid zo wit als melk, mannelijke monsters met grote helmen op, vrouwen in het groen met in elke hand een grote haak, gestoorde gekken in een doktersoutfit, wat dat betreft lijken ze allemaal wel uit het circus te komen. De stijl van de personages lijkt heel veel op bijvoorbeeld films als Chucky. Aan de ene kant is het door en door cartoon, maar het ziet er een beetje krampachtig leuk uit. Je wilt er wel om lachen, maar eigenlijk vind je deze monsters zo angstaanjagend dat je liever in de zon gaat zitten, dan op je donkere kamertje. Bij mij roepen de vijanden in ieder geval een psychologische tweestrijd op. Aan de ene kant zien ze er heel erg goed uit, maar misschien wel z goed dat ik er gewoon zenuwachtig van wordt.

Het is dus zaak om je zo snel mogelijk te ontdoen van deze gedrochten, en dat zal in BioShock gaan doormiddel van de vele wapens die je tot je beschikking hebt. Allereerst is er een hele grote bahco-sleutel, waarmee je de vijanden een welgemikte beuk op hun hoofd kunt geven. Verder biedt de game knalvertier in de vorm van een revolver, shotgun, machinegeweer en waarschijnlijk nog veel meer. De wapens lijken perfect in de wereld te passen, en dat is dan volgens mij ook een van de grote punten van BioShock; de geweldige sfeer. Het voelt gewoon allemaal zo vreselijk authentisch aan, het klpt gewoon.

Maar je wapens zijn niet je enige verdediging in je kruistocht naar het zonlicht, jij deugt namelijk ook niet voor de volle honderd procent. Zelf flirt je namelijk ook een beetje met de duistere kant, en magie is je niet onbekend. In Rapture zul je verschillende Plasmids onder de knie kunnen krijgen, die zich het beste laten omschrijven als spells. De Plasmids die tot nu toe bekend zijn, zijn Incinerate, Telekinese en Electrocute. In totaal zullen er twaalf Plasmids in de game zitten en je zult ze allemaal nodig hebben om het onderste uit dit spel naar boven te halen.

Adam en Eve
Een Plasmid op jezelf toepassen staat in principe gelijk aan het genetisch modiciferen van je eigen personage. Plasmids koop je doormiddel van Adam, een zeer belangrijke stof in Rapture die eigenlijk gelijk staat aan een valuta. Naast Adam bestaat er ook een echte muntsoort, de Rapture dollar, die je van elke gedode vijand die je tegenkomt kunt looten. BioShock kent namelijk ook een aantal RPG-elementen, en het opwaarderen en vrijspelen van steeds meer Plasmids is daar n van. Plasmids als Incinerate kun je natuurlijk toepassen op vijanden, waardoor je ze onmiddelijk in de hens zet. Leuk wapenfeitje is dat Incinerate nog besmettelijker is dan vogelgriep op een Maleisische vogelmarkt, waardoor je met n welgemikte vuurspreuk je een hele horde vijanden in de fik kunt zetten, mits ze dicht genoeg op elkaar staan. Het gevolg is dat ze als een stel malloten door elkaar heen gaan rennen en waar mogelijk water op gaan zoeken om zichzelf te blussen. Iedereen die een beetje oplet tijdens natuurkunde weet dat water de wonderlijke mogelijkheid heeft om electriciteit te geleiden, dus wanneer je een stel vijanden naar een stuk water lokt door ze eerst in de brand te zetten, om ze daarna in het water te electrocuteren met Electrocute, is dat bijzonder doeltreffend. Ik hoop dat ik er niet bij hoef te vertellen dat deze mogelijkheid gewoon ongelooflijk cool is en wanneer je bedenkt dat er ten tijde van de release maarliefst twaalf Plasmids voorhanden moeten zijn in het spel, moet dat een heleboel geweldige gameplaymogelijkheden gaan opleveren.

Plasmids zijn echter niet onbeperkt te gebruiken, je zult eerst voldoende Eve op moeten bouwen. Eve kun je bestempelen als je manavoorraad, en wanneer die leeg is zul je dus weer over moeten gaan op het knalwerk. De makers zeggen overigens dat ze een goede balans hebben gevonden tussen Plasmids gebruiken en schieten. Ten eerste zal de game niet uit zijn voegen barsten van munitie, waardoor je van tijd tot tijd wel gedwongen zult zijn je Plasmids te gebruiken omdat je patronen simpelweg leeg zijn. Aan de andere kant is Eve ook niet onbeperkt aanwezig, waardoor je niet de hele tijd met je Plasmids kan spelen. En hoewel voorbeelden zoals in de alinea hierboven natuurlijk een heleboel voldoenig geven, zal dit ook zo zijn wanneer je je schietijzers hanteert. Vijanden die van hun sokken worden geblazen door jouw shotgun, prachtige explosies, we hebben het allemaal al langs zien komen in de trailers en mijn handen jeuken nu al.

Voorlopige conclusie

Het zal je niet ontgaan zijn dat ik inmiddels niet meer kan wachten tot BioShock in de winkels ligt. Het spel zal waarschijnlijk voor een kleine aardverschuiving binnen het shootergenre zorgen, hoewel deze game waarschijnlijk alleen door de hardcore gamers zal worden aangeschaft. Een Halo 3, Grand Theft Auto IV of Super Smash Bros. Brawl zal immers gewoon beter verkopen, maar dat BioShock van ongeveer dezelfde kwaliteit wordt, daar twijfel ik nu al niet meer aan. Enig minpuntje is alleen dat het spel geen multiplayer zal bevatten. Je zult het alleen met de singleplayer moeten doen en als die ook echt twintig uur duurt zit dat wel goed. Zeker omdat ik verwacht dat dit spel voldoende replaymogelijkheden biedt. De verschillende manieren waarop je een vijand om kunt leggen zijn immers onbegrensd en bij eindbazen geldt dit al helemaal. Daarnaast propt Irrational Games een hele serie vette achievements in de game, zoals het uitspelen van de game met alleen je Plasmids en je moersleutel, of zonder ook maar n alarm af te laten gaan. BioShock verschijnt op de PC en console-exclusief voor de Xbox 360 op 24 augustus, onder de vlag van 2K Games en Take 2 Interactive.

Remco Molenaar

Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door Darkknight op zondag 10 juni, 2007 om 17:07:38 quote

GN "Commander"

1403 posts
deze game is zo vet man
Gepost door FableFreak op zondag 10 juni, 2007 om 17:13:39 geband quote

GN "Die Hard"

539 posts
waar is screen 1?? en mensen die dit niet game ofg the year vinden zijn gek op de thompson manier(heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg dus )
Gepost door PielePalle op zondag 10 juni, 2007 om 17:13:51 quote

Sub Zero

398 posts
Dit spel wordt echt zo super cool. Maar ik denk wel dat Mass Effect beter wordt.
Gepost door TheDude op zondag 10 juni, 2007 om 17:24:41 quote

GN "Commander"

1053 posts
Vette preview! Alleen zal shooter of the year toch vrij zeker richting Crysis gaan. Het zijn alleen totaal verschillende games, waarbij Bioshock een bijzondere gameplay heeft en een tikkeltje RPG aandoet en Crysis de revolutionaire graphics. Daarnaast hebben we ook nog UT3, dat wellicht op multiplayer-gebied een kans maakt om de knaller van 2007 te worden.
Gepost door Rhemme op zondag 10 juni, 2007 om 17:25:09 quote

GN "Sickness"

4354 posts
FableFreak schreef:
waar is screen 1?? en mensen die dit niet game ofg the year vinden zijn gek op de thompson manier(heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg dus )

Screenshot nummer 1 teruggetoverd!

Gepost door denjaap op zondag 10 juni, 2007 om 17:32:21 geband quote

GN "Commander"

1061 posts
!!vette game!!
Gepost door The Illusionist op zondag 10 juni, 2007 om 17:34:38 quote

Sonic

219 posts
Goede preview, we gaan goede tijden tegemoet met dit soort games
Gepost door Remmie! op zondag 10 juni, 2007 om 18:11:46 geband quote

GN "Die Hard"

998 posts
ik ga m halen voor Pc ckker weten
Gepost door Skittel op zondag 10 juni, 2007 om 18:23:53 quote

n00b

3 posts
deze game is ontzettend mooi

de graphigs zijn zo mooi kijk die screensshot met dat bloed het is wel een beetje op een manier gemaakt van teken film vind ik maar ontzettend mooi

Gepost door arie de beuker op zondag 10 juni, 2007 om 19:43:16 quote

Duke Nukem

456 posts
Freaky shit, maar toch ongelooflelijk vet!
Gepost door Tom op zondag 10 juni, 2007 om 20:28:25 quote

Eindredacteur

13010 posts
De hele setting spreekt mij zeker aan, heel origineel, zo diep in de oceaan. Ook de optie's met het muteren lijken me leuk. Het zal waarschijnlijk niet leiden tot breinbrekende puzzels, maar spannende gevechten zijn gegarandeerd!
Gepost door touchdown op donderdag 14 juni, 2007 om 15:24:05 quote

Sub Zero

346 posts
kan niet wachten!!!
Gepost door NL Godfather op zaterdag 16 juni, 2007 om 19:32:27 geband quote

Duke Nukem

494 posts
echt een te gekke game
Gepost door wolf123456789 op vrijdag 29 juni, 2007 om 14:28:23 quote

Pong

23 posts
vet vet game
Gepost door FPS-->TOM!!<-- op woensdag 11 juli, 2007 om 12:27:49 geband quote

GN "Commander"

1067 posts
wordt cker een vette game
Gepost door patrick123 op donderdag 19 juli, 2007 om 17:20:36 quote

GN "Die Hard"

575 posts
jongens wat een druktte
Gepost door Gamer_addict op donderdag 17 juli, 2008 om 07:50:48 quote

Prince of Persia

137 posts
nice
Gepost door amine98324 op woensdag 10 december, 2008 om 17:42:32 quote

Sub Zero

333 posts
vet
Ga naar pagina: 1
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

Xbox 360 preview
BioShock packshot
Advertentie

Screenshots

  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 1
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 2
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 3
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 4
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 5
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 6
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 7
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 8
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 9
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 10
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 11
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 12
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 13
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 14
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 15
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 16
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 17
  • BioShock: Twee maanden voor de release screenshot nr. 18