Borderlands 2 Gamescom hands-on preview
Borderlands 2 logo

Borderlands 2 Gamescom hands-on preview

Na de verschillende previews die we al van Borderlands 2 online hebben staan is het lastig om nog iets nieuws in een uitgebreide preview te schrijven. We weten nu wel wat de game gaat bieden, maar ik als Borderlands-speler werd op de Gamescom toch nog positief verrast. Ik was blij om de game, een paar weken voor release, eindelijk zelf te mogen spelen, maar kreeg zelfs nog wat nieuws te zien. Daarom lees je in deze preview kort over de nieuwigheden, maar ook over mijn visie, als speler van het eerste spel, op dit nieuwe deel.

Beste vriendjes… of niet?
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Na een presentie van de al bekende features van Borderlands 2 toonde Gearbox een korte ‘sneak peak’ van de Mechromancer. Dit is de vijfde klasse die na de release van de game zal worden toegevoegd. Pre-orderaars krijgen de nieuwe klasse gratis, maar het extraatje zal ook als betaalde DLC beschikbaar worden gesteld. Als Mechromancer speel je een lief, klein meisje, maar schijn bedriegt… De Mechromancer wil je niet graag tegenkomen, want ze is zo dodelijk als een vrouw die op zoek is naar haar verloren handtas (trust me, je wilt het niet meemaken).

We kregen een van de talent trees van de Mechromancer voorgeschoteld, genaamd Best Friends Forever. Deze geeft gemiste kogels de kans af te kaatsen naar de dichtstbijzijnde vijand om deze voor iets minder schade te raken. Zeer handig voor gamers die nog wel eens naast hun doelwit schieten, maar ook voor leuke trucjes. Zo kun je een shotgun die niet zo precies is toch gebruiken, vijanden achter muurtjes raken of meerdere vijanden met één schot raken. Ook bevat de talent tree de Deathtrap robot. Deze kun je oproepen en zal voor jou in het rondslaan. Door zijn handen ineen te slaan kan hij bovendien flinke explosies creëren. De Deathtrap is kortom het recept voor chaos op het slagveld.

Ontwikkelaar Gearbox probeert de andere talent trees van de Mechromancer weer heel anders te laten zijn en is er nog niet helemaal over uit hoe deze uiteindelijk gaan worden. Sowieso zal één talent tree zich richten op het ondersteunen van medespelers en zal de andere voor de echte hardcore gamers worden. De vijfde klasse van Borderlands 2 ligt goed op schema en zal maximaal 90 dagen na de release van de game verschijnen. Gearbox liet zelfs doorschemeren dat ze voor op schema liggen, dus verwacht snel na de release van Borderlands 2 met de vijfde klasse aan de slag te kunnen gaan.


Terramordphous laat je zweten
Een ander deel van de presentatie liet ons een van de raid bosses zien: Teramorphous the Invincible! Dit is een van de (hoogstwaarschijnlijk verschillende) eindbazen die erg moeilijk zal worden om te verslaan. Terramorphous is een groot en sterk watermonster en om hem te verslaan zul je zeker een kwartier nodig hebben. Hij is bovendien op verschillende manieren gevaarlijk. Zijn tentakels klappen op de grond en zwiepen in het rond. Je kunt zo van het slagveld af worden gegooid, waarna je weer een stuk moet lopen om het gevecht bij te kunnen wonen. Ook heeft deze badass groene lasers die je het leven zuur maken. Een baas als Teramorphous laat zien dat Borderlands weer echte co-op gameplay gaat bieden, want alleen versla je dit monster van level 50 echt niet. Het neerhalen van een baas als deze is de moeite trouwens zeker waard. Natuurlijk is het een intense ervaring, maar je maakt ook kans op de beste wapens uit het spel.

Het moment van de waarheid
Na de presentatie mocht ik ook nog eens een half uur aan de slag met de game zelf. Samen met een collega uit de industrie ging ik aan de slag met een arena game. Deze zaten al in de Mad Moxy DLC van het vorige deel en zullen ook in Borderlands 2 beschikbaar zijn. Ik heb enkele rondes met Zero de Assassin en zijn vette mêlée-vaardigheden gespeeld en ook Axton de Commando met zijn Nuke Turret heb ik onder de knoppen gehad. Bij beide speelstijlen kreeg ik gelijk het gevoel dat ik tijdens het in co-op spelen van de eerste Borderlands ook kreeg. Heerlijk snelle en dynamische ‘run and gun’ gameplay, lekker klooien met je talent trees en het blijft natuurlijk fantastisch om te experimenten met de letterlijk miljarden wapens die in het spel aanwezig zijn.


Borderlands 2.0, het ziet er goed uit
Ik kan alleen maar concluderen dat Borderlands echt een 2.0-versie van het toffe concept van de eerste game is. We weten al een tijdje dat we dit keer echt een dieper verhaal gaan meemaken en de gameplay is ook naar een hoger niveau getild. Dan zijn er ook nog eens uniekere krachten en meer wapens dan je ooit zou kunnen gebruiken. Wat wil je nog meer? Ik ben tevreden en Gearbox lijkt ook gelukkig te zijn met hun product. Ze ontwikkelen het spel echt met een passie voor gamers en dat is aan alles te merken. Het maken van een vijfde klasse als fanservice, een eindbaas als Teramorphous die een heerlijke uitdaging biedt en de verbetering op de mindere punten van de eerste Borderlands. Laat het maar snel 21 september zijn!

Richard Leurs

Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door Mattoopie op woensdag 22 augustus, 2012 om 20:09:37 quote

n00b

3 posts
-Na 4 keer Terramorphous spellen doe je het 1 keer goed -Dat de kogels terugkaatsen is slechts 1 skill in de BFF tree, niet de hele tree. -Release is binnen 60 dagen na release, niet 90. -Terramorphous is hoger dan level 50. -Axton heeft een turret, Salvador niet.

Verder mooi dat je positief bent over het spel, maar deze foutjes hierboven kunnen verbeterd worden

Gepost door darkclown op maandag 10 september, 2012 om 11:41:44 quote

Prince of Persia

184 posts
Laat de lag alsjeblieft verdwenen zijn... #PS3
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

Xbox 360 preview
Borderlands 2 packshot
Advertentie

Screenshots

  • Borderlands 2 Gamescom hands-on screenshot nr. 1
  • Borderlands 2 Gamescom hands-on screenshot nr. 2
  • Borderlands 2 Gamescom hands-on screenshot nr. 3
  • Borderlands 2 Gamescom hands-on screenshot nr. 04