Call of Duty: Black Ops III preview
Call of Duty: Black Ops 3 logo

Call of Duty: Black Ops III preview

Het was ÚÚn van de grootste verrassingen van de E3: met ingang van Black Ops 3 is Call of Duty verliefd op PlayStation. Waar Xbox de afgelopen jaren het thuisfront voor deze populaire franchise vormde, heeft Sony nu een flinke zak geld op tafel gelegd en krijgen PlayStation-spelers als eerste de nieuwe Black Ops 3 DLC voorgeschoteld. Is dat de grootste vernieuwing die de franchise dit jaar introduceert, of hebben we straks echt een goede reden om naar de winkels te rennen?

Black Warfare
Advanced Warfare plaatste ons in de schoenen van supersoldaten, die dankzij hun Exoskelet razendsnel door de omgeving konden bewegen. Hoewel je soldaat in Black Ops 3 niet beschikt over zo'n fancy pak, draag je wel een jetpack op je rug en dat zorgt voor min of meer dezelfde gameplay. Hoewel je iets minder krachtig bent, heb je nog steeds de mogelijkheid om vliegensvlug naar voren te boosten of torenhoog te springen. Gelukkig verrijkt Treyarch dit met een nieuw technologisch snufje: de DNI.

De DNI is een soort computernetwerk dat ge´mplanteerd is in elke soldaat. Hierdoor kun je niet alleen te allen tijde data en communicatie opvragen, je kunt ook eenvoudig computers hacken en zelfs je eigen biologische functies regelen. De DNI brengt tevens enkele handige krachten met zich mee, die cyber cores worden genoemd. Deze staan je bijvoorbeeld toe om drones te hacken of alle explosieven in je nabijheid te laten exploderen. Het zijn grappige en vaak handige krachten, maar ze doen wel erg sterk denken aan de Exoskelet-upgrades die we al kennen uit Advanced Warfare.

Hoe meer zielen...
De grootste vernieuwing in Black Ops 3 is de mogelijkheid om de singleplayer met maximaal drie vrienden te doorploegen. De Call of Duty-franchise, die altijd al heeft gedraaid om de band die je hebt met je medesoldaten, leent zich hier perfect voor en dus is het eigenlijk verwonderlijk dat geen enkele COD-game deze mogelijkheid eerder bood. De co÷peratieve gameplay die ik tot nu toe heb gezien ziet er goed uit en vooral de tactische mogelijkheden die de samenwerking met echte spelers biedt, zijn veelbelovend.

Tot slot introduceert Treyarch meer open omgevingen in Black Ops 3. Hierbij heb je meer vrijheid om zelf te kiezen hoe je de situatie aanpakt, wat vooral interessante tactische mogelijkheden oplevert wanneer je Black Ops 3 speelt met drie vrienden. De slimmere AI, die de posities van spelers en vijanden analyseert en op basis daarvan unieke combat-scenario's creŰert, zorgt er bovendien voor dat geen enkele confrontatie hetzelfde is. De replay-waarde lijkt dus hoog!

De singleplayer van Call of Duty: Black Ops 3 laat me met gemixte gevoelens achter. Aan de ene kant doet de game weinig nieuws ten opzichte van Advanced Warfare, maar aan de andere kant is het ontzettend vet dat de spectaculaire Call of Duty singleplayer nu eindelijk in co-op te beleven is. Deze co÷peratieve gameplay komt helemaal tot zijn recht in de open omgevingen, die je de mogelijkheid bieden om samen met je vrienden tactische plannen op te stellen. Het succes van de game valt of staat straks met de multiplayer. Pakt deze vet uit en voegt Treyarch genoeg vernieuwingen door, dan mogen PlayStation-gamers straks ontzettend blij zijn met Sony's exclusiviteitsdeal. Zo niet, dan lijkt het erop dat Black Ops 3 snel in de vergetelheid zal raken. De multiplayer gaan we in augustus checken op de Gamescom, dus houd GamersNET tegen die tijd goed in de gaten!

Leon Kempers