Get Even hands-on preview
Get Even logo

Get Even hands-on preview

Bandai Namco Entertainment gebruikte de Gamescom om een aantal nieuwe games te laten zien. Little Nightmares werd kort voor de beurs al met een teaser-campagne uit de doeken gedaan en op de eerste dag van de Gamescom werd aangekondigd dat Get Even in 2017 gaat verschijnen. Get Even is een game die al een flinke tijd in ontwikkeling is bij de Poolse studio The Farm 51, eigenlijk al had moeten verschijnen en ook nog eens lange tijd in nevelen gehuld bleef. Hoofdpersoon Cole Black - een naam die je eerder gehoord denkt te hebben - is na een verontrustende ervaring zijn geheugen kwijt en komt bij zijn positieven in de tuin van een lugubere psychiatrische instelling.

LSD van de horrordokter
Gelukkig valt het na de bovenstaande "daar gaan we weer"-elementen wel mee met het déjà vu. Dat deed de hands-on waarvoor ik veertig minuten mocht gebruiken mij in ieder geval vermoeden. De gameplay biedt namelijk een interessante mix van stealth, technologische snufjes, shooter-actie, mysterie en het maken van keuzes. Het begint allemaal als Cole een meisje probeert te redden dat vastgebonden zit met een bom om haar middel. Bij de poging haar te redden gaat de boel ogenschijnlijk de lucht in en het eerstvolgende dat Cole overkomt, is dat hij zichzelf in de tuin van een asylum terugvindt. Na enig zoekwerk gaat hij het gebouw binnen en via een aantal krantenknipsels leert Cole dat een dokter ooit de geesteszieken wilde genezen door hun 'geïnfecteerde' lichaamsdelen te verwijderen. Ook het trekken van tanden werd niet vergeten. Toen die methode (uiteraard) niet effectief bleek, diende de horrordokter grote hoeveelheden LSD toe en het zal niemand verbazen dat de toestand van de patiënten daar niet beter van werd.

Cole is niet alleen en wordt in het gebouw regelmatig toegesproken door een persoon die soms als een man en soms als een vrouw klinkt. Het is daardoor niet duidelijk of het gaat om één persoon of dat er eigenlijk twee personen zijn. De boodschap is in ieder geval duidelijk; Cole moet op zoek naar het meisje en naar antwoorden. De situatie is zeer onduidelijk en verwarrende visioenen maken het nog veel moeilijker om te begrijpen wat er gebeurt. De verwijzingen naar heftig drugsgebruik zijn talrijk en niet voor niets kiest men voor "What is real?" als pakkende marketingtekst.

Geen first person shooter
De game speelt als een first person shooter, maar de aanwezige medewerkers van de studio waren er snel bij om te benadrukken dat er ondanks de aanwezigheid van wapens niet gesproken moet worden over een FPS. Het verhaal is het belangrijkste onderdeel van de ervaring en het wordt aangeraden om de gangen en kasten van de grotendeels verlaten en verpauperde instelling goed te doorzoeken. Dit kan met behulp van een mobiele telefoon, waarmee Cole de omgeving kan scannen en bewijsmateriaal moet fotograferen. Daarnaast heeft de smartphone een handige infraroodfunctie om warmtebronnen te signaleren en met de blacklight kan Cole onder andere voetstappen zichtbaar maken. De telefoon had gedurende de hands-on een prominentere rol in de gameplay dan de wapens, maar misschien gaat die verhouding verderop in de game veranderen.

"Je zult geen spijt krijgen!"
Keuzes spelen ook een grote rol in het verhaal. Zo bevrijdde ik een gevangene, die mij bedankte, hem vervolgens smeerde en riep dat ik geen spijt zou krijgen. Eén van de ontwikkelaars glimlachte vals en merkte op dat de gevangene later misschien wel zou terugkeren om mij om zeep te helpen. "Of misschien niet" zei hij direct daarna. Ook zijn er gesloten deuren te vinden, waarvan je de sloten kapot kunt schieten, maar er is ook een stillere aanpak die veel beter voor je gezondheid kan zijn. Duidelijk is het dat er ook gevochten moet worden en uitgaande van de eerdere berichtgeving kan het zomaar zijn dat niet alle tegenstanders computergestuurd zijn. Andere gamers kunnen de spelwereld betreden om je het leven zuur te maken. Hoe dit precies werkt, is mij ten tijde van dit tikwerk niet bekend. Over de wapens valt ook nog niet veel te zeggen omdat ik in de hands-on eigenlijk nauwelijks hoefde te vuren. Het pistool met geluidsdemper kwam echter goed over en een zwaarder wapen, dat voorzien was van een camerafunctie, voelde lekker bruut.

3D-audio
Buiten de genoemde punten is er in ieder geval nog één feature die zeker niet onbesproken mag blijven. Voor Get Even heeft The Farm 51 geluidseffecten opgenomen in verschillende omgevingen en deze worden zo verwerkt in de game dat er een 3D-beleving ontstaat. De geluiden komen van alle kanten en bepalen voor een groot deel de sfeer. Het druppelen van water, het sluiten van deuren en knetteren van elektriciteit zijn enkele voorbeelden. Daarnaast weet de game op momenten een echt onbehaaglijk over te brengen. De mannen van The Firm 51 benadrukten dat er geen speciale headset nodig is om het effect te beleven, maar uiteraard zal de kwaliteit van de headset een rol spelen.

Get Even komt na een rijtje clichés met elementen op de proppen die kunnen zorgen voor een onderhoudende game. De sfeer is grimmig en neigt zelf een beetje naar griezelen. De hands-on duurde wat mij betreft te kort en dat kwam ook door het feit dat ik de tijd nam om alles te lezen wat de game mij voorschotelde. Het geluid is van toegevoegde waarde, hoewel ik nog wel benieuwd ben hoe groot de toegevoegde waarde over het geheel genomen gaat zijn. Na een uitgestelde release lijkt Get Even in 2017 toch echt te gaan verschijnen en dat lijkt vooralsnog een reden om blij te worden. Grafisch mag er - in ieder geval op de consoles - nog wel een ander aan de game gesleuteld worden, maar de inschatting is dat de ervaring het grafische belang overstijgt.

Stijn Brandenbarg