God of War - Fast Forward 2017 preview
God of War 4 logo

God of War - Fast Forward 2017 preview

Iedereen kent ze wel: die momenten die je de rest van je leven bijblijven. Voor mij is de aankondiging van de nieuwe God of War zo’n moment. Man, wat was Sony’s E3-persconferentie vet! De eerste persoon waar de camera’s specifiek aandacht aan besteedden, was Bear McCreary: de dirigent van het aanwezige orkest en de componist van de soundtrack van God of War. Toen begon het eerdergenoemde orkest te spelen en uiteindelijk ging de muziek naadloos over in de eerste gameplaybeelden. Het moment dat de bebaarde Kratos uit de schaduwen treedt, is het moment dat ik me tot op mijn sterfbed zal herinneren.

Rustig met pensioen in de Noorse bergen?
Buiten de getoonde gameplaybeelden weten we niet bijzonder veel over de nieuwe God of War, maar de video was dan ook tien minuten lang. Kratos is na zijn strafexpeditie tegen de Griekse goden en titanen gesetteld in de besneeuwde regionen uit de Noorse mythologie. Ook hier loopt allerlei magisch gespuis rond dat Kratos het leven zuur maakt, dus kan Kratos vooralsnog niet genieten van zijn welverdiende pensioen. Maar deze keer moet de Spartaanse antiheld zich niet alleen om zichzelf bekommeren, maar ook om zijn zoontje.

Wat overduidelijk is geworden, is dat de gameplay flink op de schop is genomen… of onder de bijl, zo je wilt. Kratos hanteert namelijk een nieuw wapen als vervanging van de twee zwaarden die in de eerdere God of War-games aan zijn armen hingen. Ook deze bijl is uiteraard voorzien van magische krachten, zoals bijvoorbeeld het schieten van bliksemstralen en het terugkeren naar Kratos’ hand nadat hij het wapen richting een vijand heeft geslingerd.

Can you teach an old god new tricks?
Maar een tweede wapen is Kratos’ zoon: die mengt zich in gevechten door bijvoorbeeld pijlen op vijanden af te schieten op aanwijzing van zijn vader. Beide heren zijn dan ook apart te upgraden en uit te rusten. De nadruk ligt echter nog steeds op Kratos. Hij is de enige die je direct onder de knoppen krijgt in God of War. Hij is en blijft de spil van het verhaal. Nu we het toch over het verhaal hebben: ook dit aspect zal waarschijnlijk baat hebben bij de toevoeging van Kratos’ zoontje. Dit heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat Kratos zal moeten proberen zijn beruchte razernij in toom te houden, om te voorkomen dat hij opnieuw zijn gezin in stukken hakt. Maar aan de andere kant kan Kratos die extra kracht prima gebruiken in gevechten tegen sterke tegenstanders. En dan is dit nog maar het product van mijn eigen geest, dus ik ben benieuwd waar professionele verhaalschrijvers mee op de proppen komen met betrekking tot Kratos’ vaderschap. Het lijkt er dus op dat de nieuwe God of War een sterker verhaal zal kennen dan zijn voorgangers, die het verhaal vooral gebruikten om Kratos een reden te geven om nog wat goden een kopje kleiner te maken.

Zoals ik eerder al even aanhaalde, worden er ook RPG-elementen toegevoegd aan de God of War-formule. Zo zien we Kratos’ zoon bijvoorbeeld een hoger niveau in boogschieten bereiken tijdens de jacht op een hert. Maar waar veel RPG’s tegenwoordig een volledig open wereld kennen en je kunt gaan en staan waar je wilt, is dat in God of War niet helemaal het geval. Je kunt de uitgestrekte levels verkennen en de vrije camera moedigt dat ook aan, maar het spel is en blijft opgedeeld in levels. Is dat erg? Absoluut niet, want ontwikkelaar Sony Santa Monica heeft gezegd dat het de ambitie heeft om laadtijden compleet te elimineren. Qua gevoel zal God of War dus niet heel veel verschillen van openwereldgames. Al met al brengt de reboot van God of War dus flink wat vernieuwingen met zich mee.

Als ik op voorhand mijn GOTY van 2017 zou moeten voorspellen, zou ik God of War zeggen. Sony Santa Monica brengt vernieuwing in de franchise, zoals RPG-elementen en (mogelijkheden voor) een goed verhaal dat meer biedt dan alleen een reden om te gaan matten met de zoveelste godheid. Deze heruitvinding van de franchise kan ik alleen maar toejuichen, hoewel ik het stiekem wél een beetje jammer vind dat T.C. Carson niet langer de stem van Kratos verzorgt. Maar dit geheel terzijde. God of War is al vanaf het eerste deel een van mijn favoriete gameseries en daarom kan ik niet wachten op dit nieuwe deel.

Meer weten over God of War? Lees al het nieuws of bekijk de trailers!

Mike Gevers