Hearthstone: Heroes of Warcraft preview
Hearthstone: Heroes of Warcraft logo

Hearthstone: Heroes of Warcraft preview

Hearthstone: Heroes of Warcraft is een digitaal kaartspel dat, geheel verrassend natuurlijk, gebaseerd is op het universum van Warcraft. Met deze game wenst Blizzard zich dus te focussen op fans, maar nieuwkomers zijn eveneens van harte welkom. Dat laatste aspect werd overigens meteen duidelijk toen ik de (indertijd nog gesloten) bèta opstartte, aangezien ik direct begroet werd door een uitgebreide en humoristische tutorial. Wat ik vervolgens meemaakte, resulteerde al gauw in een nieuwe verslaving...

Een "magische" ervaring?
Degenen onder ons die bekend zijn met Magic: The Gathering zullen tijdens de eerste speelsessie onmiddellijk parallellen trekken, want beide games werken met het gebruik van mana om kaarten te kunnen spelen. In tegenstelling tot Magic kent Hearthstone echter slechts één soort mana in plaats van vijf soorten. Daarnaast is de wijze waarop je deze mana verzamelt erg simpel: aan het begin elke beurt verkrijg je automatisch een extra manakristal. Dit resulteert dus in één kristal in de eerste beurt, twee kristallen in de tweede beurt, enzovoort.

Om toch diversiteit te creëren, bevat Hearthstone dan weer negen verschillende klasses, waarbij iedere klasse een unieke hero power heeft. Daarnaast zijn er exclusieve kaarten voor elke klasse te verkrijgen, al bestaat het merendeel van de kaarten uit neutrale varianten die voor alle klasses gebruikt kunnen worden. Kortom, het is de bedoeling om een deck samen te stellen met kaarten die goed werken in combinatie met je favoriete hero. Daarmee komen we jammer genoeg wel aan bij een probleem dat de game al een tijdje plaagt.


Uitgebreid, maar niet gevarieerd
De te spelen kaarten bestaan logischerwijs uit monsters en spreuken, waarbij de monsters aanvals- en levenspunten hebben. Daarnaast kan een monster een zogeheten battlecry bevatten, die onder specifieke omstandigheden geactiveerd wordt. Het doel is simpelweg om de 30 levenspunten van je tegenstander naar nul te krijgen door controle te krijgen over het speelveld. Een belangrijke battlecry hierbij is Taunt, een variant die vereist dat je eerst aangevallen wordt alvorens er gekozen kan worden om direct aan te vallen.

Wat de monsters betreft biedt Hearthstone voldoende mogelijkheden om unieke combo's te creëren met een hero, maar het aantal effectieve combo's dat te creëren is, valt zwaar tegen. Na aardig wat uurtjes gespeeld te hebben, ontdek je de beste kaarten binnen een klasse en zal je negen van de tien keer enkel die combinatie van kaarten gebruiken. Ik hoop dan ook dat Blizzard in de toekomst meer exclusieve kaarten toe zal voegen voor de klasses, omdat de neutrale kaarten een té dominante rol hebben momenteel.

Simpel, doch verslavend
Hoewel de gameplay dus erg simpel is in vergelijking met Magic: The Gathering, zal ik niet ontkennen dat Hearthstone zeer verslavend is. Dit komt juist doordat de game free-to-play is en wat mij betreft heeft Blizzard een fantastisch voorbeeld neergezet van hoe een dergelijke game belonend kan zijn zonder te hoeven grinden. Door momenteel drie potjes te winnen, ontvang je tien goud en een dagelijkse queeste levert je nog eens 40 of 60 goud op. Een pakje kaarten kost slechts 100 goud, dus elke twee dagen kun je vijf nieuwe kaarten verkrijgen.

Enerzijds is dit vrij langzaam, omdat je natuurlijk véél meer kaarten nodig hebt om een ultiem deck samen te stellen. Anderzijds is het leuk om na twee of drie dagen online te springen om meerdere queesten te voltooien, zodat je soms twee of drie pakjes tegelijk op de kop kan tikken. Daarnaast worden beginners beloond met vrij veel goud, waardoor je van begin af aan gemotiveerd raakt om frequent te spelen. Het zou prettig zijn als Blizzard de komende maanden extra queesten toevoegt voor de ervaren spelers.

Voorlopige conclusie
Hearthstone: Heroes of Warcraft heeft me vooralsnog overdonderd met zeer verslavende gameplay. Toegegeven, de game is bij lange na niet zo diepgaand als Magic: The Gathering of Yu-Gi-Oh, maar voor een gratis te spelen spel lijkt er meer dan voldoende vermaak te zijn. Ik hoop dat Blizzard zich de komende maanden tijdens de bèta focust op het toevoegen van extra content in de vorm van nieuwe kaarten en nieuwe personages. Of dit kaartspel mij uiteindelijk een harde steen bezorgt, valt later dit jaar te lezen in de review.

Jonah Knulst

Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door Daan op zondag 9 februari, 2014 om 10:59:05 quote

GN Designer en Databaser

4356 posts
Ik speel hem nu een klein weekje en moet zeggen dat het idee erg leuk is. Het spel is ook best vermakelijk, echter wel wat eentonig doordat er nog weinig variatie in de spellen zit.
Gepost door DeAdSeYe op zondag 9 februari, 2014 om 15:36:20 quote

GN "Sickness"

4066 posts
Toen de closed beta pas uit was had ik een invite ontvangen. Hier heb ik nooit wat meegedaan.

2 jaar geleden heb ik tijdelijk Magic The Gathering gespeeld op Steam, misschien tot ik nu toch nog even Heartstone: Heroes of Warcraft ga proberen.

Gepost door Supermanneke op zondag 9 februari, 2014 om 22:10:42 quote

GN "Die Hard"

716 posts
Voor zo af en toe een korte speelsessie is het voor mij goed vermaak. Ik kan het niet lang achter elkaar spelen, maar de muziek en sfeer is typisch Blizzard en ook erg relaxt.
Gepost door fromar123 op zondag 9 februari, 2014 om 22:33:32 quote

Pong

42 posts
als je wint kan het zeer bevredigend zijn, en over het algemeen is het een relaxt en leuk spel. maar er zijn ook situaties geweest waar de ander toevallig antwoorden heeft op alle kaarten die je speelt. dan slaat het meteen over op irritatie. dus het is inderdaad beter om het in kleine speelsessies te spelen, in plaats van uren achter elkaar.
Gepost door Caroldus_Maximus op dinsdag 11 februari, 2014 om 22:11:11 quote

GN "Die Hard"

795 posts
Hmmm, toch eentje om te gaan proberen Ik vrees alleen voor mijn zwak voor verslavende kaartspelletjes.
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

PC preview
Hearthstone: Heroes of Warcraft packshot
Advertentie