Pokémon Sun & Moon preview
Pokémon Sun & Moon logo

Pokémon Sun & Moon preview

Als iemand die Pokémon al twintig jaar intensief volgt heb ik de franchise door ontzettend veel verschillende fases zien gaan. Wat nooit verandert is dat bij elke generatie mensen klagen over de ontwerpen van de nieuwe Pokémon, hoe nieuwe gameplay-elementen afgekeken zijn van andere dingen of hoe dom die wel niet zijn. Bij Sun en Moon is dat niet anders. Kritiek op de Alola-vormen van Pokémon was er al vanaf de aankondiging, het design van de starters stond velen niet aan en zelfs over de nieuwe Z-moves waren mensen aan het huilen, om maar even wat voorbeelden te noemen. De demo maakt mij in ieder geval optimistisch.

Kantoon
Zoals elke Pokémon game begin je in een nieuwe regio. Dit keer is de Alola regio aan de beurt die veel weg heeft van Hawaii. Als hoofdpersonage ben je van Kanto naar Alola verhuisd en ga je eigenlijk meteen al aan de slag als trainer. Je krijgt in de demo namelijk niets minder dan de Greninja van Ash. Juist ja, DE Ash uit de Pokémon animatie-serie. Of je hier blij mee moet zijn of niet is aan jou.

De Greninja die je krijgt heeft een speciale kracht. Als je een Pokémon uitschakelt transformeert hij in Ash-Greninja, een speciale mega-vorm die in de Pokémon animatie-serie voor kwam. Je speelt samen met deze Greninja de demo door. Of dit hetzelfde werkt in de uiteindelijke release moeten we nog gaan zien. Je krijgt de Greninja namelijk al op level 36 en de starters zijn nergens te bekennen in de demo.

Try-all
Zodra je door de dialoog van de intro heen bent krijg je meteen een rondleiding door de stad. Je ziet er niets nieuws mee, maar wordt tenminste een beetje wijs met de lay-out van de stad. Ook krijg je een eerste aanvaring met Team Skull, die als echte delinquenten alweer uit zijn op je Pokémon.

Opvallend is dat de teamleden van Team Skull heel geanimeerd zijn. Ze maken overdreven bewegingen en proberen echt stoer en intimiderend over te komen. Het komt enorm knullig over, maar past op de juiste manier binnen Pokémon. Het is niet heel moeilijk om Team Skull een pak op hun donder te geven met een Pokémon die al 11 levels hoger is, maar de introductie draait niet om de uitdaging.

Je gaat in de demo aan de slag met een trial, een proef. In deze proef moet je Pokémon fotograferen, maar er zitten meerdere van dit soort taken in de uiteindelijke release omdat ze zo te zien een rol in het verhaal spelen.

Z-eer Z-eker
Een nieuw mechaniek tijdens gevechten is dat je nu bij aanvallen kunt zien of ze super effectief of niet erg effectief zijn op de Pokémon waar je tegen vecht. Nu hoor ik alle Pokémon elitisten gezamenlijk al zuchten. Hoewel het idee misschien weg neemt van de uitdaging is het natuurlijk wel zo dat de echte die-hard Pokémon fanaten de werking tussen types toch wel uit hun hoofd kennen. Casual of nieuwere spelers hebben hier dus wel iets aan. De kans is ook nog aanwezig dat het in de uiteindelijke release gewoon uitgezet kan worden.

Dan zijn er nog de Z-moves. Deze aanvallen zijn super krachtig en voorzien van een cinematische animatie. Je kunt maar één Z-move per gevecht gebruiken, dus de strategie zit hem in de timing. In de demo zijn Z-moves ook beschikbaar door middel van een geleende Pikachu die iets teveel Dragonball Z heeft gekeken. Het ziet er supervet uit.

Pokémooi
De sprong naar 3D modellen in X en Y hebben op de 3DS voor Pokémon een nieuwe stijl geďntroduceerd die nu niet meer weg te denken is. Sun en Moon gaan nog verder op dit gebied. De schattige maar lompe modellen van X, Y en ORAS die je buiten gevechten ziet zijn ingeruild voor modellen die meer detail hebben.

Dat al dat grafische snoep mogelijk is op de 3DS is verbazingwekkend, maar roept ook vragen op. Tijdens het spelen op een normale 3DS kan het beeld tijdens gevechten wel eens vertragen als het intensief wordt. De New 3DS staat erom bekend dat hij sterker is dan zijn grote broertje en kan dit soort situaties dus beter aan. Nu maar hopen dat in de uiteindelijke release de normale 3DS goed kan meelopen.

Voorlopige Conclusie
Ik denk dat ik niet alleen ben als ik zeg dat ik enorm uitkijk naar Pokémon Sun en Moon. Pokémon is voor Nintendo eigenlijk altijd wel een hit. Ongeacht of je fan bent van wat Gamefreak keer op keer voor nieuwe toevoegingen introduceert kan je er niet omheen dat ze altijd wel een nieuwe draai aan Pokémon weten te geven. Ik heb mijn elitisme en nostalgie-bril voor Pokémon in ieder geval al lang geleden verbrand, want uiteindelijk draait het toch om plezier. Daarom kan ik niet wachten om de uiteindelijke release te spelen. Wel hoop ik dat het spel de oude 3DS-modellen niet tot het uiterste duwt en veel vertraging bezorgd. Dit kan in de uiteindelijke versie ook gewoon weg zijn natuurlijk. Voor degene die alvast een voorproefje van Pokémon Sun en Moon willen is de demo nu te downloaden in de Nintendo E-store!

Ricardo Kindt