Scalebound preview
Scalebound logo

Scalebound preview

Draken zijn een heerlijk ingrediŽnt als het gaat om games. Waar we in veel games moeten vrezen voor de macht van de gevleugelde vuurspuwers, is het in Scalebound juist een draak die je beste maatje is. Sterker nog, een hechte band met Thuban, je reptielige vriend, is juist een factor bij het verloop van de talrijke gevechten. Platinum Games gebruikte de Gamescom om dat principe wat uitgebreider uit de doeken te doen.

Kleurstellingen en huidtypen
Om te beginnen is het mogelijk je persoonlijke bodyguard naar wens aan te passen. In feite start je met een tank die traag is en vooral een defensieve waarde heeft, maar door juwelen te verzamelen kun je het DNA van de draak aanpassen in de toepasselijk genaamde Dragon Shrine. Dat aanpassen komt met uiterlijke schoonheden, maar is zeer zeker ook functioneel. Zo kunnen de vleugels van de draak verbeterd worden en evolueren van nutteloze, slappe aanhangsels tot machtige lichaamsdelen die je draak laten vliegen om vanuit de lucht dood en verderf te zaaien. Dat laatste komt wel tegen een prijs, want de meer offensieve aanpak heeft als gevolg dat de verdediging van Thuban achteruit gaat. Er is zoals gezegd ook flink wat cosmetisch werk te doen en dat uit zich onder andere door kleurstellingen en verschillende huidtypen. De draken kunnen zelfs van uitrusting voorzien worden en dat zorgt er volgens Jean Pierre Kellams, de creative producer van Platinum Games, zelfs voor dat er online maar weinig tot geen gelijke draken te vinden zijn.

Risk en reward
Omdat Platinum Games voor velen bekend is door de Bayonetta-serie, benadrukt Kellams dat er geen sprake is van een actiegame die met 60 fps van het scherm spat. Scalebound is namelijk een actie-georiŽnteerde role playing game, waarin de band met de draak centraal staat. De band komt tot uiting via de Dragon Link, een feature waarbij de game niet schakelt naar het perspectief van Thuban, maar juist laat zien hoe hoofdpersoon Drew commando's uitdeelt. Gedurende het uitdelen van de bevelen is Drew erg kwetsbaar en er zijn situaties waarin het juist niet verstandig is om de Dragon Link te activeren. In de multiplayer levert dat feit juist extra tactieken op, wat gaat zorgen voor veel communicatie tussen spelers onderling over het activeren van deze krachtige vechtvariant.



In een voorbeeldgevecht liet Platinum Games zien dat het mogelijk is om een vijand met Thuban tijdelijk uit te schakelen door hem op de rug van die vijand te laten zitten. Drew heeft daarna de vrijheid om ongehinderd toe te slaan. Ook zorgde een vuurbal van Thuban voor een verdovend effect en daarmee een opening om voordeel mee te behalen. Op de vraag of Thuban ook buiten de gevechten een functie heeft, antwoordde de ook aanwezige creative director Hideki Kamiya dat er zeker elementen zijn die samenspel vereisen. De Dragon Link kan bijvoorbeeld gebruikt worden om obstakels te verwijderen en om een aantal puzzels op te lossen. Van de samenwerking hoeven wij echter geen taferelen te verwachten zoals die in The Last Guardian gaan voorkomen. Wat dat betreft biedt Scalebound een light-versie van een hechte band tussen mens en dier.

Op mijn vraag of er in de multiplayer extra belonende zaken zitten, zoals items die alleen niet te halen zijn, was het antwoord iets ontwijkend dat er "voor iedereen een bevredigende uitkomst" te vinden zal zijn. Wat dat in de praktijk zal betekenen is dus even afwachten. Het online samenspel is in ieder geval gebaseerd op de vaardigheden en ervaring die gamers solistisch al opgebouwd hebben en het coŲperatief spelen - met maximaal vier spelers - zal daarom niet verpest worden door een speler die niet over de juiste statistieken beschikt.

Voorlopige conclusie
Toen iemand - ik was het deze keer echt niet - vroeg of de sexy pakjes van Bayonetta ook te kiezen zijn als uitrusting voor Thuban, was het antwoord na het terechte wtf-moment dat dit niet het geval is. Draken zijn al sexy genoeg en dankzij de vrijheid bij de creatie van je ultieme strijdmakker mag iedereen uitmaken wat wel of niet werkt. Scalebound ziet er tot op heden goed uit en kan best een topper worden voor rpg-fans die in het genre graag wat meer westerse elementen terugzien. Iedereen met een Xbox One mag voorzichtig uitzien naar de release, die in 2017 moet plaatsvinden.

Stijn Brandenbarg

Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door gamerfriend01 op zondag 21 augustus, 2016 om 15:35:35 quote

GN "Commander"

1031 posts
Ik vraag mij alleen af past dit bij de games van Microsoft. Dit ziet er meer een Japanse RPG uit en daarvoor staat toch Sony meer bekend.
Gepost door King of Heroes op zondag 21 augustus, 2016 om 16:23:05 quote

GN "Die Hard"

728 posts
gamerfriend01 schreef:
Ik vraag mij alleen af past dit bij de games van Microsoft. Dit ziet er meer een Japanse RPG uit en daarvoor staat toch Sony meer bekend.
Dit is ook immers een Japanse RPG (met veel westerse elementen), en het zijn deze games die Microsoft goed kan gebruiken om meer variatie aan hun bibliotheek toe te voegen.
Gepost door Jerry97 op zondag 21 augustus, 2016 om 21:28:39 quote

Sub Zero

379 posts
Ziet er heel leuk uit. Krijg binnenkort een xbox one s. Misschien toch een game om naar uit te kijken.
Gepost door Felis_Rufus op zondag 21 augustus, 2016 om 21:59:46 quote

Crewmember

293 posts
Jerry97 schreef:
Ziet er heel leuk uit. Krijg binnenkort een xbox one s. Misschien toch een game om naar uit te kijken.

Het kan zeker geen kwaad om deze titel in de gaten te houden.

Gepost door stan_the_manNL op maandag 22 augustus, 2016 om 13:58:42 quote

Sonic

299 posts
Hmm ik ben nog niet overtuigd maar blijf de game in de gaten houden
via iPhone
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

Xbox One preview
Scalebound packshot
Advertentie

Screenshots

  • Scalebound screenshot nr. 1
  • Scalebound screenshot nr. 2
  • Scalebound screenshot nr. 3
  • Scalebound screenshot nr. 4
  • Scalebound screenshot nr. 5
  • Scalebound screenshot nr. 6