Total War: Warhammer 2 preview
Total War: Warhammer 2 logo

Total War: Warhammer 2 preview

Total War: Warhammer was voor mij één van de verrassingen van 2016. Het leek wel alsof ontwikkelaar The Creative Assembly al jaren getergd werd door een gebrek aan inspiratie. Rome kwam terug, Shogun kwam terug, maar nooit zo goed of sprankelend als de originele games. Totdat Warhammer kwam. Voor het eerst mocht de ontwikkelaar zich bezig houden met fantasy en werden ze verlost van de ketens van de historische accuraatheid. Dat hebben we gemerkt toen Total War: Warhammer verscheen. Opeens gingen Greenskins het gevecht aan met vampieren en mensen mochten knokken met Dwergen. Machines, monsters en magie toverden gevechten om in epische veldslagen. Het legde de ontwikkelaar geen windeieren en al snel werd een trilogie aangekondigd, want het Warhammer-universum is zo groots, dat het moeilijk in één game past. Tijdens de E3 mochten wij aan de slag met Total War: Warhammer 2.

Arrogante High Elves
The Creative Assembly heeft een ambitieus project gemaakt van de Total War: Warhammer-trilogie. Het is straks de bedoeling dat je meerdere games kunt samenvoegen zodat je uiteindelijk met alle facties en tegen alle facties kunt spelen. In dit tweede deel verwelkomen we de High Elves, de Dark Elves, de Lizardmen en de Skaven. Persoonlijk mocht in 20 minuten aan de slag met een episch gevecht tussen de High Elves en de Lizardmen, maar niet voordat we geïntroduceerd werden met het verhaal. De elven hebben al eeuwenlang een vortex gaande, die uiteindelijk ervoor moet zorgen dat al het slechte in de wereld moet verdwijnen. De map van de game wordt daardoor enorm belangrijk, want als je er niet voor kiest om met de High Elves te spelen is het jouw taak om ze aan te vallen. Echter, omdat ze al zo lang met hun magie bezig zijn, is hun gebied een bijna onneembaar fort. Er staan grote muren aan de randen van hun land, waar je uiteindelijk ook grootse gevechten moet voeren om deze te doorbreken.

Vergeet niet dat de mappen van alle drie de games uiteindelijk samen worden gevoegd tot één megagrote kaart. Het is te zien dat hier liefde en aandacht aan is besteed, met oog voor de verhalen van de Warhammer-franchise en daardoor iets minder cliché. Voorheen was het vaak: “verover 30 gebieden en je bent klaar”. Nu is er ook een missie te voltooien en daarvoor mocht in de huid kruipen van de Lizardmen. Persoonlijk ben ik geen groot fan van de Warhammer-franchise, maar wel een liefhebber van de Total War-games. Als je de game start zal dat enorm van pas komen, al zal het even wennen zijn welke karakters je allemaal onder de knoppen krijgt.

Dino Riders Assemble!
De Lizardmen zijn namelijk geïnspireerd op dinosaurussen en het zal je dan ook niet verbazen dat je de gekste monsters onder de knoppen krijgt. Een enorm slagveld doemt op, waarbij Kroq-Gar de leider is. Hij rijdt op een enorme Carnosaur en het is de bedoeling dat je je leider in leven houdt, anders worden je legers gedemotiveerd en kun je de slag snel verliezen. Gelukkig kom je goed beslagen ten ijs tegen de High Elves, met Saurus Spears die fungeren als infanterie, Bastiladon, die magie afvuren van afstand en Terradon Riders, vliegende dinosaurussen die goed inzetbaar zijn om te flankeren. Deze eenheden zijn al behoorlijk extreem voor spelers van oudere Total War-games, maar het zijn vooral de Feral Beasts die de bekende gameplay op zijn kop zetten.

Zo heb je de Feral Stegadon, die overduidelijk gebaseerd is op de stegosaurus. Laat hem los op een groep elven en hij kan op een gegeven moment zijn zelfbeheersing verliezen. Als hij feral gaat heb je geen controle mee over hem en zal hij blijven bijten, stampen en schoppen totdat hij erbij neervalt. Paniek slaat toe bij de elven, maar zorg ervoor dat je eigen eenheden ook niet in de buurt zijn, want ook die zullen het loodje leggen. Dit maakt de inzet van dit soort grote beesten van strategisch belang. Ik koos ervoor om ze te sturen naar lange-afstand-eenheden en dat bleek een gouden zet. Zonder pijlen- en magieregen werd het voor mij een stuk gemakkelijker om het gevecht goed ten einde te brengen.

Voorlopige conclusie
Het is daar waar Total War: Warhammer 2 zijn kracht vandaan haalt. De nieuwe tactieken die je nodig hebt als Total War-fan en de bekende eenheden waarmee je aan de slag mag gaan als Warhammer-fan. Het project dat ontwikkelaar The Creative Assembly is gestart is enorm groots en ambitieus en met het toevoegen van nieuwe eenheden en kaarten zullen veel spelers blijven terugkeren. De afwisseling is daarbij voornamelijk te vinden in het verhaal en de eenheden en als je straks de games kunt koppelen ontstaat de natte droom voor elke Warhammer-fan. Hoewel we slechts één gevecht mochten meemaken is ons wel duidelijk dat de keuze voor de Lizardmen en de High Elves een goede is.

Peter Bouwman

Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door HenTactical op donderdag 29 juni, 2017 om 16:55:47 quote

Pacman

57 posts
heel misschien, maar ook echt heeeeeel misschien, ga ik de warhammer reeks toch een kansje geven. Ben een groot fan van de historische serie maar dit kan toch ook mooi uit gaan pakken!
Gepost door Bacotje op donderdag 29 juni, 2017 om 18:20:56 quote

Sub Zero

365 posts
Nou ja als je van Total War games houdt icm Warhammer is dit echt een heel gaaf spel!
via iPhone
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

PC preview
Total War: Warhammer 2 packshot
Advertentie

Screenshots

  • Total War: Warhammer 2 screenshot nr. 1
  • Total War: Warhammer 2 screenshot nr. 2
  • Total War: Warhammer 2 screenshot nr. 3
  • Total War: Warhammer 2 screenshot nr. 4
  • Total War: Warhammer 2 screenshot nr. 5
  • Total War: Warhammer 2 screenshot nr. 6
  • Total War: Warhammer 2 screenshot nr. 7
  • Total War: Warhammer 2 screenshot nr. 8
  • Total War: Warhammer 2 screenshot nr. 9
  • Total War: Warhammer 2 screenshot nr. 10
  • Total War: Warhammer 2 screenshot nr. 11
  • Total War: Warhammer 2 screenshot nr. 12
  • Total War: Warhammer 2 screenshot nr. 13
  • Total War: Warhammer 2 screenshot nr. 14
  • Total War: Warhammer 2 screenshot nr. 15