Vikings: Wolves of Midgard - Fast Forward 2017 preview
Vikings: Wolves of Midgard logo

Vikings: Wolves of Midgard - Fast Forward 2017 preview

Begin 2017 komt Vikings: Wolves of Midgard uit, een isometrische RPG die zich afspeelt in de Noorse mythologie. Hoewel het genre over zijn hoogtepunt heen is, verschijnen er nog steeds regelmatig games die de formule toepassen die werd grootgemaakt door Diablo. Maar Vikings: Wolves of Midgard brengt wel degelijk wat veranderingen aan die formule.

Meer dan een slachtpartij
In de game speel je als het stamhoofd van de clan Wolves of Midgard uit de titel. Het dorp van deze clan wordt verwoest door Noors mythologisch gespuis, waarna jij natuurlijk wraak moet nemen. Dit doe je door enerzijds een nieuw dorp te stichten, waar steeds meer inwoners naartoe trekken. Hoe meer mensen er in je dorp komen, hoe meer koopmannen je hun waren aanbieden. Je kunt hun kraampjes upgraden door middel van het goud en ijzer dat je op je avonturen vergaart, zodat je betere uitrusting kunt kopen. Naast de hack-and-slash-elementen bevat Vikings: Wolves of Midgard dus ook het beheren van een dorp.

Maar wat deze game cht onderscheidt van andere isometrische RPGs, is de invloed van de omgeving. Zo is het bijvoorbeeld zaak om van kampvuur naar kampvuur te reizen, omdat je personage anders flink last gaat krijgen van de kou die zo bepalend was voor het vormen van de Noorse mythologie. Ook heeft een diepe sneeuwlaag effect op je loopsnelheid, maar die beperkt ook hoe ver je kunt rollen om aanvallen te ontwijken. Andersom werkt dit ook: als je je tegenstanders met pijl en boog bestookt, kan een flinke hoop sneeuw ervoor zorgen dat ze je niet eens bereiken voor je pijlen hun dodelijke werk hebben gedaan. Vikings: Wolves of Midgard biedt natuurlijk meer dan alleen sneeuw, dus het zal vooral zaak zijn om tactisch te experimenteren met de verschillende omgevingen.

Vernieuwend, maar toch vertrouwd?
De wereld die je in Vikings: Wolves of Midgard verkent, is gebaseerd op de historische locaties waar de Vikingen aanwezig waren. De spelwereld is onderverdeeld in meerdere gebieden, die allemaal hun eigen verhaal kennen. Er zijn wel wat side quests, maar over het algemeen is het verhaal vrij lineair vormgegeven. In een wereld waarin bijna elke game wel meerdere eindes kent, lijkt dat misschien een tekortkoming. Echter, ik ben van mening dat lineaire verhalen wel degelijk goed kunnen werken. Laten we eerlijk zijn: het verhaal in isometrische RPGs is vaak niet meer dan een reden om nog meer vijanden af te slachten. Het genre moet het van oudsher meer hebben van de gameplay en niet zozeer van originaliteit.

Voorlopige conclusie
Vikings: Wolves of Midgard brengt enige vernieuwing in het genre der isometrische RPGs, zoals de noodzaak om van warmtebron naar warmtebron te reizen. Je zult dus iets meer moeten nadenken dan bij gemiddelde games in het genre, zoals Titan Quest. Ook heeft de omgeving meer invloed dan we gewend zijn van dit genre. Ik ben heel benieuwd naar het effect van deze vernieuwingen en ik kijk dan ook erg uit naar deze game. Wanneer de game precies uitkomt, is nog niet bekend. Echter, de pre-orderkorting op Steam eindigt op 24 februari, dus vooralsnog staat deze datum gemarkeerd in mijn agenda!

Mike Gevers

Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door MaTriXX op zondag 1 januari, 2017 om 12:42:24 quote

Sub Zero

337 posts
Viking games zijn altijd vermakelijk, ik zou daarom ook graag een vervolg zien op Viking Battle for Asgard.
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

Playstation 4 preview
Vikings: Wolves of Midgard packshot
Advertentie