Watch_Dogs preview
Watch_Dogs logo

Watch_Dogs preview

Het was lang geleden dat we bij de aankondiging van een game zoveel enthousiaste reacties zagen op het internet. Watch_Dogs wist vriend en vijand te verbazen met hun binnenkomer tijdens de E3 van 2012. Iedereen was enthousiast over de achterliggende gedachte dat alles te hacken valt. Dat gecombineerd met de geweldige next-gen graphics zorgde voor een enorme buzz. Echter, het is eigenlijk raar dat we tot op de dag van vandaag nog geen idee hebben wat de game precies is. Een open wereld is wel duidelijk, maar is dat zoals een Mafia II, wat eigenlijk toch erg lineair is, of als een GTA, met echte vrijheid over de gehele stad? Vandaag mag ik het antwoord geven op die prangende vragen. Alles wat je wilt weten over de gameplay binnen Watch_Dogs, ligt hieronder voor je klaar. En dat is niet niks, want de game is al vier jaar (!) in ontwikkeling!

Superheld?
Wees niet bang mensen, Watch_Dogs is een volledig open game, die zich afspeelt in Chicago, die een singleplayer ervaring zal bieden van meer dan honderd missies en een structuur kent die we deels al kennen uit games als Grand Theft Auto. Het vermoeden dat de game niet één protagonist krijgt (vanwege het einde van de presentatie op E3 2012, waar een tweede speler ging helpen), blijkt echter niet waar te zijn. Iedereen die Watch_Dogs in singleplayer speelt krijgt Aiden Pierce onder de knoppen. De ontwikkelaar is daarbij duidelijk. Watch_Dogs heeft één verhaal, één protagonist en één einde, want men wil een sterk, eenduidig en sterk verhaal vertellen, zonder het te laten versplinteren in meerdere (zwakkere) eindes. Aiden Pierce heeft daarbij een obsessie voor spionage. Een obsessie die klein begonnen is, door het in de gaten houden van zijn zus (wegens nog onbekende redenen), maar in de loop van de tijd uit de hand gelopen is. Als wij Aiden onder de knoppen krijgen houdt hij niet langer alleen zijn zus in de gaten, maar de gehele stad Chicago.

Het moge duidelijk zijn, Aiden is een beetje gek geworden. Het is een paranoïde mannetje, die alles gebruikt om zijn doelen te bereiken. Daarbij wil Ubisoft Montreal alles zo realistisch mogelijk in beeld brengen. Aiden is een Vigilante, iemand die het onrecht zonder rechtsspraak vervolgt, maar dan zonder superkrachten of een enorme portemonnee en zonder gedoogsteun van de lokale politie. Nee, als je, ondanks je goede motieven, geweld gebruikt, krijg je de politie achter je aan, zoals dat ook in het echt zou gebeuren. Wat iets minder realistisch is, maar wel zeer plausibel, is dat Chicago in de gebeurtenissen van Watch_Dogs de eerste stad is die volledig wordt gestuurd door een centraal computersysteem. Dit CTos zorgt voor de elektriciteit, het verkeer, de veiligheid en alles wat maar met een stroom of internetkabel verbonden is. Aiden, die begon als kleine crimineel, het soort grappen als creditcardfraude, is inmiddels uitgegroeid tot meesterhacker en kan alles en iedereen in de stad hacken en gebruiken.

Alles en iedereen is te hacken? Echt waar!
Jawel, alles en iedereen! Hoewel niet elke NPC in de game een submissie tot gevolg zal hebben, is wel elke NPC voorzien van informatie. Zo kan je zien hoe de algemene toestand is van iemand, hoeveel geld deze persoon heeft en hoe stabiel deze in het leven staat. Ook is het mogelijk extreem veel mensen af te tappen op verschillende manieren, bijvoorbeeld door sms’jes te bekijken of een telefonisch gesprek af te luisteren. Er zijn enorm veel uren telefoongesprek opgenomen. Soms zullen deze leiden tot een submissie (als iemand afspreekt een ander te vermoorden en je hoort dat, dan kun je dat voorkomen) en soms zal je simpelweg een vervelende oma horen spreken over hoe moeilijk ze het wel niet heeft in het leven. Alles is zo enorm geloofwaardig, dat het de ontwikkelaars de vrijheid geeft wat minder te sturen in het spel. Vaak is het in games zo dat je iets goed doet of iets slecht doet. Dankzij alle informatie over bewoners van Chicago is dat niet meer nodig. Jij weet immers zelf precies wie je slachtoffer maakt! Heb je geld nodig en wil je iemands creditcard leegtrekken? Dat kan! Maar als je ziet dat je slachtoffer een alleenstaande moeder is? En wat als je een moord kunt voorkomen maar weet dat de moordenaar net te horen heeft gekregen dat zijn vrouw is verkracht door de persoon waarop hij een pistool richt? De informatie die je krijgt over individuen is de grootste vernieuwing die Watch_Dogs ons brengt, want het maakt elke beslissing zo echt, dat een ontwikkelaar die grens niet meer zelf hoeft te bepalen.

De demo die wij te zien kregen draaide niet om missies. We hebben dit ook al lang gezien in eerdere trailers. Het gaat in Watch_Dogs voornamelijk om de geloofwaardigheid van de wereld. Ook hoe men op je reageert. Pak je een vuurwapen, dan zal je deze nog achter je rug houden om geen paniek te veroorzaken. Pas als je op iemand richt, zal er paniek ontstaan. Vervolgens kun je via je smartphone direct zien wie 911 belt en dat proberen te voorkomen, om ze de politie te snel af te zijn. Ook zeer realistisch is het feit dat er altijd eerst één politiewagen komt kijken naar de situatie. Je hebt dus wat langer de tijd om je acties te plannen. Echter, als de gehele politiemacht dan ook achter je aan komt is het een enorme uitdaging om ze met behulp van de stad uit te schakelen. Daarnaast leeft elke NPC ook daadwerkelijk zijn leven. De paraplu’s komen tevoorschijn als het regent, als een taxi iemand nat maakt vanwege een plas wordt hij boos en ook hebben veel NPC’s dialogen met elkaar. Alles om de wereld zo geloofwaardig mogelijk te maken.

Enorm geloofwaardig
Je smartphone is eigenlijk je belangrijkste wapen en deze wordt ten volste benut. Hoor je een tof liedje door de radio, dan kan je via je telefoon achterhalen welk nummer dat is en kun je deze met ingame geld kopen voor je playlist (geen microtransacties werd expliciet gezegd!). Er zijn ook nog meer andere apps te vinden. Zo is er een app die je informatie geeft over de mooie gebouwen in Chicago (en die dus zijn nagemaakt), er is een app genaamd Talk Feed, wat een ingame Facebook is, en bovenal zijn er spelletjes te spelen. Het voorbeeld dat we te zien kregen was Invader, een augmented reality spelletje die monsters over NPC’s plakt en jij met een geprojecteerd wapen in je hand moet uitschakelen. Het is klein, maar enorm origineel bedacht. Hoeveel van dit soort spelletjes er komen is nog niet bekend, maar ze zullen leaderboards krijgen en worden dus best serieus genomen. Erg tof!

In Watch_Dogs ben je natuurlijk een vigilante en hoewel de politie je altijd aan de wet probeert te houden, zullen de bewoners wel begrip kunnen opbrengen voor je daden, zolang je alles met “gepast geweld” doet. Dit wordt gemeten door middel van een reputatiesysteem. Heb je een slechte reputatie, dan zal je je eigen gezicht wel eens zien op het nieuws of je naam horen op de radio. Je gaat eerder verlinkt worden als je een gemene vent bent. Ook is er een economisch systeem aanwezig. Je kunt in auto’s zelfs dashboard-kastjes leegroven om spullen te stelen. De gestolen goederen zijn in te leveren bij Pawn Shops, waar je ook eigen spullen kunt kopen om nieuwe apparatuur mee te bouwen. Denk aan IED’s (bommen), attractors (afleidingswapens) of zelf een systeem waarmee je auto’s simpelweg kunt hacken. Waarom zou je immers de ramen breken als je de motor gewoon van een afstand kunt starten? Zo ordinair!

Ook met je eigen smartphone
Een grote uitdaging van sandbox games is vaak progressie. De makers willen immers liever niet dat je direct naar het laatste gedeelte van de stad gaat, want daar is nog heel weinig te doen. De oplossing is bij GTA vaak een kapotte brug, maar bij Watch_Dogs moet je eerst The Grid openen per stadsdeel. Als je in een nieuw stadsdeel komt, kun je namelijk CTos nog helemaal niet hacken! Daarvoor moet je de lokale CTos-server eerst hacken en die zijn retegoed bewaakt natuurlijk. Hoe je dit doet is aan jou. Je kunt zoveel mogelijk van afstand doen door middel van het hacken van beveiligingscamera’s, je kunt schietend naar binnen rennen of een middenweg vinden. In de demo die wij te zien kregen was het elektrische hek gewoon te hacken, maar dat zou ervoor zorgen dat iedereen je ziet. Wij gingen echter een andere weg. Aan de zijkant stond namelijk een heftruck geparkeerd en door simpelweg de hefboom te hacken, konden we over de muur. Binnen gekomen konden we bewakers weglokken door een plaatselijk alarm te hacken en te activeren. Een met een password beveiligde wapenkast was natuurlijk ook niet veilig en zo konden we uiteindelijk de lokale CTos server hacken en iedereen in de gaten houden.

Dan de multiplayer van de game, die ook voor ons nog gedeeltelijk in nevelen is gehuld. Wel zal er een multiplayer aanwezig zijn en zullen mensen die de multiplayer spelen invloed kunnen hebben op jouw map. Interessanter zijn misschien nog wel de mobiele applicaties die zullen verschijnen voor Android en iOS. Ook hiermee is het mogelijk je vrienden te helpen of dwars te zitten door de grid van de stad te beïnvloeden. Hoe dit precies in zijn werk gaat is ook nog niet duidelijk, maar aan het verhaal van de ontwikkelaar te horen wordt dit het belangrijkste onderdeel naast de singleplayer.

Current gen vs. next gen
Als laatste rest de meest prangende vraag voor veel gamers hier op GamersNET. Wat is het verschil tussen Watch_Dogs op de huidige generatie consoles ten opzichte van next-gen en PC. De game is immers al vier jaar in ontwikkeling en is dus voornamelijk gebouwd voor de huidige generatie. Het antwoord ligt in twee zaken, de natuurlijke elementen en volume. Allereerst de wind. Deze zal in de next-gen versie een grotere rol spelen, want de Disrupt Engine zorgt ervoor dat de wind invloed heeft op alles. Dit lijkt een kleine toevoeging, maar het is bizar om te zien hoe realistisch het aanvoelt om alle kleding één kant op te zien waaien. Zelfs op de wegligging van voertuigen is beïnvloedbaar door de elementen. Ook het water (en de boten waarmee je kunt varen ) is vele malen mooier en realistischer op de volgende consoles, zeker in combinatie met de wind. De andere verschillen (buiten dat het er gewoon gelikter uitziet) zijn te vinden in volume. Draw distance en het aantal mensen dat zich op straat bevindt, is vele malen groter op de PS4, Xbox 720 en PC.

Watch_Dogs doet op vele vlakken iets dat nog niet eerder is gedaan. De wereld wordt zo geloofwaardig neergezet dat alles echter aanvoelt. Het feit dat alles te hacken is zorgt voor de gameplay, maar het is de setting waarbinnen zich dat afspeelt die de meeste indruk maakt. Het oog voor details, met werkende apps, echte mensenlevens op straat, wapperende kleding door een briesje, een reputatiesysteem en een zeer diep achtergrondverhaal laten de game als een echte blockbuster aanvoelen. Ik kan nog velerlei andere zaken benoemen, zoals de realistische wegligging van de auto’s, het feit dat de game ook een experience systeem heeft… en ga zo maar door. Er moet echter ook weer wat te vertellen zijn bij een volgende speelsessie. Dat gaan we zien op de E3 in juni. En het fijne is, dan is november alweer iets dichterbij.

Peter Bouwman