Wolfenstein 2: The New Colossus Hands-on preview
Wolfenstein 2: The New Colossus logo

Wolfenstein 2: The New Colossus Hands-on preview

En van de hoogtepunten van de afgelopen E3 was voor velen Wolfenstein 2: The New Colossus, de game die stiekem in 2016 al werd bevestigd, maar pas dit jaar cht werd getoond. Ik mocht op bezoek bij het Benelux-hoofdkantoor van Bethesda om twee missies van de game te proberen: de introductiemissie en een missie genaamd Roswell. In die laatste gaat hoofdpersoon B.J. op bezoek in Area 51, waar in de alternatieve Wolfenstein-geschiedenis het Oberkommando van de nazis is gevestigd en uiteraard de beruchte alien-onderzoeksinstituten. De Tweede Wereldoorlog is in het spel misschien anders geindigd dan in onze eigen historie, maar de vele alien-incidenten in Amerika hebben zich nog wl voorgedaan...

In de schoenen van B.J. Blazkowicz
Zoals Peter al vertelde in zijn preview op de E3, ontwaakt protagonist B.J. Blazkowicz na vijf maanden uit een coma en zit hij in een rolstoel. Al snel krijg je een wapen in je hand gedrukt van een stervende bondgenoot, zodat je de aanvallende nazis van lood kunt voorzien. In het begin richten de puzzels zich vooral op de verplaatsing in een rolstoel, waardoor je bijvoorbeeld geen trappen op kunt. Vooral in het begin moet je echter ook op je munitie letten, want totdat je wat nazis om het leven brengt, heb je een beperkte voorraad. Daarom moet je echt gebruikmaken van de enorme magnetrons die nazis in stukken scheuren: zo kun je je voorraad kogels laten groeien zonder in dat proces kogels te gebruiken. Maar wat in deze missie echter vooral in mijn oog sprong, is de technologie achter Wolfenstein 2: The New Colossus.


Zo heeft B.J. bijvoorbeeld een volledig lichaam, in tegenstelling tot veel andere FPS-games. Dit klinkt misschien niet heel bijzonder, maar dat is het wel. Op een gegeven moment werd ik tijdens een vuurgevecht door een explosie uit de rolstoel geslingerd, waardoor B.J. op zijn rug terechtkwam en zijn benen in beeld verschenen. Dit soort dingetjes zorgen ervoor dat je cht het gevoel krijgt dat je (letterlijk) in de schoenen van supersoldaat B.J. Blazkowicz staat. Niet alleen de keiharde schietactie is dus verfijnd door het gebruik van id Tech 6, maar ook de mate van onderdompeling in de game wordt verhoogd door technologische vooruitgang.

Eerder verwees ik al even naar de schietactie in Wolfenstein 2, die natuurlijk een integraal onderdeel is van de game. Persoonlijk moest ik heel erg denken aan de actie in Doom: bloederig, met een hoog tempo en vergezeld door een pompende soundtrack van Mick Gordon die de adrenaline nog harder laat stromen. Echter, MachineGames ziet zichzelf totaal niet als concurrent voor Doom en niet alleen omdat beide games door Bethesda worden uitgegeven. Toen ik Arcade Berg van MachineGames hiernaar vroeg, antwoordde de lead designer dat Wolfenstein zich onderscheidt van Doom door de actie op veel plekken optioneel te maken: je knt er wel voor kiezen om guns blazing een treinstation binnen te gaan la Doom, maar het is lang niet verplicht. Sterker nog, in een aantal gevallen is het sterk aangeraden om te kiezen voor een sluipende aanpak.

Im not saying its aliens...
Een voorbeeld daarvan is de missie Roswell. Voordat ik aan de demo begon, kreeg ik de hint dat er in deze missie upgrades beschikbaar waren voor mijn wapens. De eerste paar keren vergat ik dat echter, waardoor mijn pistool flink wat meer geluid maakte dan noodzakelijk. Toen ik eenmaal een demper op mijn wapens zette, kon ik eindelijk wat wachters omleggen zonder dat er meteen vijftig van zijn maatjes op de hoogte waren en ik in een bijna eindeloos vuurgevecht verzeild raakte. Verderop in deze missie zitten bovendien een soort mutanten met lasers als wapens en de health bar van een ware kogelspons. Ook deze lui kun je dus beter vermijden dan confronteren, als je tenminste wat kogels of gezondheid wilt overhouden voor gewone nazis die zich op je pad bevinden.


Over het algemeen heb ik een goede indruk van Wolfenstein 2: The New Colossus, maar toch zitten er wat smetjes op de game. Zoals ik eerder bijvoorbeeld al opmerkte, weten vijanden behoorlijk snel dat je er bent als je n vijand beschiet. Als je in een bepaalde situatie van een afstand iemand probeert om te leggen, weten alle opponenten in de wijde omtrek precies waar je bent en waar je heen loopt ook als je je in dekking bevindt. Natuurlijk is het logisch dat vijanden met elkaar communiceren, maar zeker in de Roswell-missie wisten vijanden voor mijn gevoel t snel waar ik me ophield.

Een ander punt waar ik een wenkbrauw bij optrok, was de lengte van de cut scenes. In de introductie van Roswell praat B.J. natuurlijk met een alien-fanaat die beweert volledig wetenschappelijk te werk te gaan, maar die Blazkowicz' scepsis nog niet eens wil erkennen. In het begin is het filmpje nog wel grappig, vooral vanwege de talloze verwijzingen naar de memes rondom Ancient Aliens (ken je die nog-nog-nog-nog?) en alien-fanaten in het algemeen. Maar wanneer de beste man voor de vierde keer zegt dat hij niet beweert dat het aliens zijn, maar dat de zaak wl een duidelijk buitenaards karakter heeft, gaat het wel vervelen. Tweemaal was genoeg geweest, ook als het doel van deze cut scene is om de toon van de game wat luchtiger te maken. Ik ben helemaal niet vies van lange verhalende fragmenten in games, maar dit was zelfs mij te gortig. Zelf zou ik MachineGames willen voorstellen om de grappen wat te verspreiden over de filmpjes en de missies zelf: als vijanden over langere afstand met elkaar kunnen communiceren, kan B.J. dat ook. Halveer de alien-grappen in de cut scene en gooi er af en toe eentje doorheen tijdens de missie.

Conclusie
Al met al kijk ik heel erg uit naar Wolfenstein 2: The New Colossus. De game plaatst je cht in de schoenen van B.J. Blazkowicz en zowel de humor als de schietactie zijn snoeihard. De cut scenes zijn wellicht aan de lange kant, maar daar staat tegenover dat de missies zelf ook een flinke lengte bieden. Ook is juist het verhalende aspect een factor die Wolfenstein onderscheidt van veel andere first-person shooters in de hedendaagse markt, dus kun je ook wat langere filmpjes verwachten.

Op technisch vlak zijn er nog wel wat kleine puntjes die moeten worden verbeterd, zoals de AI die meteen precies weet waar je bent als je meer dan twee kogels nodig hebt om een vijand om te leggen. Ook kwam ik op een bepaald punt vast te zitten in een tafel, waardoor ik het laatste checkpoint moest laden. Over het algemeen was de game al heel goed geoptimaliseerd, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het eindproduct technisch goed in orde zal zijn.

Wolfenstein 2: The New Colossus komt uit op 27 oktober en die datum staat inmiddels duidelijk gemarkeerd in mijn agenda!

Mike Gevers

Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door mmx op donderdag 27 juli, 2017 om 14:08:41 quote

GN "Sickness"

2248 posts
Na deze preview kan ik haast niet wachten op deze game tot Oktober
Gepost door MikeGevers op vrijdag 28 juli, 2017 om 03:27:06 quote

Crewmember

871 posts
mmx schreef:
Na deze preview kan ik haast niet wachten op deze game tot Oktober
Fijn om te horen dat de preview een goeie indruk wekt! Mijn oktober is qua games al redelijk volgeboekt, maar ik denk dat ik wat uurtjes vrij moet maken voor Wolfenstein 2
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

PC preview
Wolfenstein 2: The New Colossus packshot
Advertentie