Killing Floor 2

Een game die de gemiddelde gamer wat minder snel verwacht te zien op een grote beurs zoals de E3 2016 is wellicht een game als Killing Floor 2. De brute survival-shooter van Tripwire Interactive zit immers alweer dik een jaar in Early Access en moet dit najaar dan eindelijk uit die ontwikkelfase treden. Tegelijkertijd willen de vriendelijke heren van Tripwire ook een PlayStation 4-release voor de game inplannen, met later misschien nog een Xbox One-verschijning om het helemaal af te maken. Deze ports werden vooralsnog gehuld in mysterie, maar op E3 vond Killing Floor 2 de beursvloer om deze nog ongeziene versies ook een in de spotlight te plaatsen. Warm die controller maar op: het is hoog tijd om Zeds neer te maaien op de consoles…

Grindhouse

Niet iedereen zal bekend zijn met het concept van Killing Floor. De voorganger verscheen anno 2009 alweer op Steam om aldaar in een mum van tijd uit te groeien tot een aardige culthit. Het razendsnelle multiplayer-plezier voor zes man werd bejubeld, alsmede de overdadige hoeveelheden bloed en ledematen die daaruit voortkwam. De gore was overal. Alsof je door een derderangs grindhouse-film rent, terwijl je samen met je vrienden hordes ‘Zeds’ van je afslaat en -schiet. Het resulteerde immer in veel hectiek en des te meer vliegende ledematen, maar dat maakte het geheel ijzersterk. Ronde na ronde overleven, met steeds meer chaos voor jouw en je maten om te incasseren. Elke overleefde ronde betekende daarnaast een toename aan ervaring en geld, waarmee je dan weer lompere wapens en vaardigheden kon inschakelen. Voor nog meer, sneller en groter mutantenmoordplezier. Kortom: genieten.

Problematische productie

Nu is het aan Killing Floor 2 om uit te breiden op dat gore genot. Dit work-in-progress vervolg is al sinds april vorig jaar te spelen als Steam Early Access game en heeft zelfs al met verdeelde Steam Reviews en een aardige vertraging te kampen gehad. Dat laatste had naar eigen zeggen te maken met de release die gelijktijdig gepland stond voor de PlayStation 4, maar daarvan hoorden we tot op dat moment ook nog niks. U begrijpt: de productie had vlotter kunnen verlopen.

Daartegenover staat wel dat Tripwire Interactive de Early Access-editie van Killing Floor 2 niet links laat liggen, er zijn al meerdere uitbreidingspakketten toegevoegd en de game wordt stukje bij beetje verder getweaked, met altijd nog ruimte voor verbetering. Op E3 besloot men echter niet de voortgang van de Early Access te tonen, maar eindelijk eens wat te laten zien van de PlayStation 4-versie van Killing Floor 2. Een verhitte overlevingsronde met drie medespelers moest doen overtuigen van de stappen die tot dusver met de console-port zijn gemaakt. En om eerlijk te zijn, wist dat nog aardig te verrassen.

Optimalisatie in orde

Wat allereerst opvalt, is dat de optimalisatie van Killing Floor 2 op de PlayStation 4 wél vlot lijkt te verlopen. Het spel draait op een aardig visueel niveau, ondersteunt de volle vlagen aan vijandige Zeds en blijft daarbij een aardige framerate behouden. Op de meest hectische momenten van Killing Floor 2 wil de verversing van het beeld nog wel eens inkakken, maar onder de 40 frames per seconde zakt het niet. In de HUD zijn zaken versimpeld voor de controller, waardoor menu’s overzichtelijk en snel werken, na wat gewenning in ieder geval. Daarmee is het spel alsnog heerlijk snel en net zo chaotisch om te beleven, precies zoals het hoort Het doet niet veel onder aan een aanvaring met het spel op een degelijke game-pc.

Geer en Gore

En die aanvaring is een waar genot voor de liefhebber van gore, want ook op de PlayStation 4 spat het bloed rijkelijk in het rond. De port ondersteunt evenals de volledige dismemberment van de Zeds in maar liefst 23 verschillende mootjes. Schedelhelften, darmen en bizarre angels: alles kan losgeslagen, -geschoten of -geblazen worden. Je zult je ogen uitkijken als je ervaart wat voor bizarre shit die arme Zeds kan overkomen. Belaagd worden door twintig mutanten terwijl je vrijuit rondzwiept met een katana resulteert uiteindelijk in een luguber stukje kunst á la Hannibal Lecter. Dus nee, Tripwire loog niet toen men beweerde dat gorigheid een kernonderdeel van Killing Floor 2 ging worden.

Bigger, better and more bad-ass

De andere kernelementen van Killing Floor 2 komen evenals voort uit het origineel. De game laat zich dus drijven door de verschillende vlagen aan zombies, waarbij tussendoor de nadruk ligt op het specifiek tweaken van je in-game personage met wapens en vaardigheden. Verschillende klassen hebben al een aardige verdeling in wapens en trucjes, maar door slim te spelen en de juiste upgrades aan te schaffen, kun je uitgroeien tot de ultieme moordmachine. Hierin kan ook het samenspel van de verschillende spelers een grote rol spelen, door uitrustingen en specialiteiten op elkaar af te stellen. Dit was in de eerste Killing Floor al mogelijk tot op een zekere hoogte, maar Tripwire Interactive wil de formule uitbreiden en verbeteren. Meer wapens, meer vaardigheden en meer verschillende toespitsingen. En meer Zeds natuurlijk, maar dat sprak voor zich.

Op de verschillende fora van Killing Floor 2 wordt her en der gesproken over klassen en combinaties die wellicht overpowered kunnen zijn, maar Tripwire geeft aan te willen blijven luisteren naar feedback vanuit de community. De basis van het spel staat nu en werkt op zowel pc als PlayStation 4, nu is het aan de ontwikkelstudio om het geheel te tweaken en de laatste puntjes op de i te zetten. Die laatste paar inkakkers van de framerate, de gehele balans tussen de verschillende personages en natuurlijk een vaste stroom van nieuwe wapens, personages en levels. De game dient inmiddels wel weer deze herfst te verschijnen, dus wellicht moet er nog even hard aan getrokken worden, wil men ook die laatste twijfelaars en kritische stemmen nog overtuigen.

Voorlopige conclusie

Niet alles achter Killing Floor 2 is van een leien dakje gegaan, maar de omstreden PlayStation 4-release lijkt daarentegen helemaal in orde te zijn. Op het gebied van optimalisatie lijkt het in ieder geval vlot te verlopen. De game ziet er prima uit en in de interface zijn duidelijk de juiste aanpassingen gemaakt om de speelervaring tegemoet te komen. Ook met een controller klief je met plezier door hordes Zeds heen en irriteert je je dood aan die medespelers die je niet komen reviven als het nodig is, dus daarin lijkt het miniem te verschillen van een potje Killing Floor 2 op de pc.

Het is aan Tripwire Interactive om de laatste oneffenheden in de kern van het spel glad te strijken. Framedrops wegpoetsen, de balans perfectioneren en her en der meer variatie bieden. Mocht de studio daarin slagen voor de herfst van 2016, dan is Killing Floor 2 niets minder dan een waardige opvolger van het origineel. Mét een PlayStation 4-release nota bene.

  1.   
    Gabbersouth's avatar

    ik heb deze game al sinds bestaan en nu is hij as af ofzo word mijne in de steam dan automatisch geupdated naar de end versie

  2.   
    Tom's avatar

    Dat is inderdaad wat een Early Access titel op Steam vaak inhoudt.

  3.   
    Gabbersouth's avatar

    oke dan weet ik dat hij heeft dan wel lang in early acces gestaan